Kommunal Strejk

Är det rätt eller fel av kommunal att strejka?

• Antal röstningar
    0
Klart att de ska ha en anständig lön. Om strejk är nödvändig för att få det är det helt rätt.

Att jämföra en lagerarbetare med en person inom vården tycker jag är helt fel. Båda är lika viktiga. Vad ska de gamla äta om det inte fanns några lager och lagerarbetare? Vad ska de sova på?
Alla länkar i en kedja måste finnas för att hjulet ska snurra.

anja skrev:
kommunal har inte valt fel tillfälle. dom strejkar nu, för att kollektivavtalet gick ut nyss. när skulle dom annars strejka?

De kunde tagit ett tvåårsavtal med runt 4% per år och tagit den stora striden vid ett lämpligare tillfälle.
Det kan ju inte gynna någon av parterna att lägga konflikten just när världen skakas av terror, krig och en djup lågkonjunktur.

Men jag håller helt klart med om att lönerna är för låga.

zykl0n skrev:
De kunde tagit ett tvåårsavtal med runt 4% per år och tagit den stora striden vid ett lämpligare tillfälle.
Det kan ju inte gynna någon av parterna att lägga konflikten just när världen skakas av terror, krig och en djup lågkonjunktur.

Men jag håller helt klart med om att lönerna är för låga.
Vad som verkligen upprör mig är att folk tycks tro att 5% är ett bra lönepåslag. Man bryr sig då inte om att nämna att det bara rör sig om runt 750kr på en heltid.
Sen finns det ingen anledning att kommunalanställda ensamma ska betala för kommunernas dåliga ekonomi. Höj kommunalskatten eller omprioritera!

Ugluk skrev:
Vad som verkligen upprör mig är att folk tycks tro att 5% är ett bra lönepåslag. Man bryr sig då inte om att nämna att det bara rör sig om runt 750kr på en heltid.
Sen finns det ingen anledning att kommunalanställda ensamma ska betala för kommunernas dåliga ekonomi. Höj kommunalskatten eller omprioritera!

Nej det är möjligt att 5% inte är bra men de kan ju inte räkna med att göra hela höjningen på ett år.
Specielt inte under ett ekonomiskt dåligt år.
Själv tror jag att jag fick 2% mer i år.

zykl0n skrev:
Nej det är möjligt att 5% inte är bra men de kan ju inte räkna med att göra hela höjningen på ett år.
Specielt inte under ett ekonomiskt dåligt år.
Själv tror jag att jag fick 2% mer i år.
Törs man fråga vad 2% innebär i reda pengar för dig, ett dåligt år som detta?

Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad