Kommun utnyttjar förköpsrätt i samband med husförsäljning

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Höganäs kommun har beslutat att driva igenom sitt beslut att utnyttja förköpsrätten i samband med en husförsäljning där släktingar stod som köpare. Priset var satt under marknadsvärde vilket kommunen utnyttjar.

Tycker åtminstone att kommunen skulle erbjudit sig att betala ett skäligt pris för huset. Det finns på förslag att man kommer att ta bort förköpslagen enligt artikeln i februari 2010.

Idag har man dessutom tagit beslut att erbjuda fastighetsägaren en 80 år gammal kvinna att bo kvar i huset som hyresgäst. Det är skandal.

http://hd.se/hoganas/2009/11/18/kommunen-foerstoer-deras-husdroem/

Under texten i artikeln finns länkar till fler artiklar bl a artikeln där det står om erbjudandet att bli hyresgäst i sitt gamla hus.

Jag hoppas att man tar sitt förnuft till fånga från kommunens sida. Man har inte behandlat det här ärendet på rätt sätt.

Det är väl just sådana här situationer förköpslagen är till för. Varför är det så fel agerat från kommunens sida? Uppenbarligen så passar ju nuvarande fastighetsanvändning inte riktigt in i den kommunala planeringen för området.

Det är väl inget fel i sak att man utnyttjar den lagstiftning som finns.

Det jag anser är fel är priset som kommunen köper huset för. Kvinnan satte priset lågt för att en släkting skulle kunna ta över huset. Att kommunen inte erbjuder sig att betala närmare ett marknadsvärde tycker jag är moraliskt förkastligt. När man sedan tänker sig erbjuda kvinnan att bo kvar i huset genom att hon hyr in sig är ju bara så fel det kan bli.

Faktarutan i artikeln:

Förköpslagen upphävs snart

#Den 40 år gamla förköpslagen innebär att en kommun i vissa fall kan träda in i en köpares ställe när ett avtal tecknats som en fastighetsöverlåtelse.

#Syftet med lagen är att kommunerna ska kunna bedriva en aktiv markpolitik och på ett förhållandevis enkelt sätt ska kunna bli ägare av sådan mark som behövs för framtida tätortsexpansion.

#Antalet fastigheter som kommunerna köper med stöd av förköpslagen är ungefär 15 per år.

#Nu finns ett regeringsförslag att upphäva förköpslagen från utgången av februari 2010. Antalet ärenden är för få och de administrativa kostnaderna för kommuner och andra myndigheter anses för höga, samtidigt som det skapar osäkerhet och tidsförlust för köpare och säljare.

Källa: Regeringskansliet

Det är ju så förköpsrätten fungerar...och att den gamla kvinnan blir erbjuden att bor kvar i sitt hus till en moderat hyra (iaf i den kommun jag arbetar i) är inte heller något konstigt med.

Det är väl inget fel i sak att man utnyttjar den lagstiftning som finns.

Det jag anser är fel är priset som kommunen köper huset för. Kvinnan satte priset lågt för att en släkting skulle kunna ta över huset. Att kommunen inte erbjuder sig att betala närmare ett marknadsvärde tycker jag är moraliskt förkastligt. När man sedan tänker sig erbjuda kvinnan att bo kvar i huset genom att hon hyr in sig är ju bara så fel det kan bli.

Den troliga anledningen till att de själva skulle köpa den för en struntsumma måste väl varit för att slippa arvskatt så där åkte de på en blåsning.

Kommunen betalar lika mycket som det vinnande budet, det är väl i normala fallet marknadsvärdet.

Att hon får bo kvar är väl inte konstigt?:va

Har köpet redan gått igenom? Om inte så kan man ju hysa in de andra som hyresgäster tillsvidare och sedan lösa det längre fram med utflytt av kvinnan, alternativt låta det ske utanför pappret?
Ett jävla helvete med försköpsrätten, jag luskade mycket i det i samband med vårt eventuella köp av huset vi bo i nu vilket aldrig blev av. Där kunde jag kringgå det hela genom att köpa hela bolaget som äger huset men det är ju värre i ett fall med en vanlig småhusenhet som det gäller i detta ärende.

Den troliga anledningen till att de själva skulle köpa den för en struntsumma måste väl varit för att slippa arvskatt så där åkte de på en blåsning.

Kommunen betalar lika mycket som det vinnande budet, det är väl i normala fallet marknadsvärdet.

Att hon får bo kvar är väl inte konstigt?:va

Arvsskatten finns inte kvar men däremot så blir ju reavinstskatten lägre om villapriset är lägre så du är nog inne på rätt spår. Om dom sålt till marknadsvärde skulle det som sagt var inte varit nåt problem.

Det har i alla tider varit vanligt att hus säljs inom familjen till ett förmånligt pris helt enligt alla konstens regler även på den tiden det fanns gåvo och arvsskatt.

Att en kommun går in och köper ett hus som överlåtits genom de premisserna till ett underpris är inte rätt även om de har en lagstiftning att luta sig mot.

Höganäs kommuns ansvariga tjänstemän och politiker borde skämmas.

Har köpet redan gått igenom?

Tror inte affären är avslutad. Som jag tolkar det försöker man avbryta försäljningen. Frågan är om det är möjligt. Kommunen verkar inte anse det av artikeln att döma.

Last edited:
Tror inte affären är avslutad. Som jag tolkar det försöker man avbryta försäljningen. Frågan är om det är möjligt. Kommunen verkar inte anse det av artikeln att döma.

Man kan väl alltid välja att avbryta en affär tills det att kontrakt är underskrivet, detta borde ju även gälla vid försköpsrätter tycker man :va

En kommun bör ju se till individens bästa och i detta fallet är det ju att åtminstone betala marknadspris för fastigheten, oavsett vad deras släktingar skulle ha fått betala.

En kommun bör ju se till individens bästa och i detta fallet är det ju att åtminstone betala marknadspris för fastigheten, oavsett vad deras släktingar skulle ha fått betala.

Lagen är utformad så att kommunen träder in i köparens ställe...är priset satt lågt så ptja, så blir det lågt.

Och så kommer det här att dras i domstol efter domstol på
skattebetalarnas bekostnad....

Skönt att se att vi har ansvarsfulla politiker och att våra
skattepengar kommer till nytta!

Mvh,
Ingvar

Och ett år efter att familjen har fått rätt, fått köpa huset och flyttat in kräver dom skolskjuts åt barnen för att det kör så mycket lastbilar i industriområdet dom har valt att bo i....

Dessutom kräver dom att all aktvivtet på lastbilsåkerierna upphör på kvällarna för att dom ska få lugn och ro, vilket driver ett par företag på industriområdet i konkurs och gör ett dussin människor arbetslösa...

Men visst ska dom få köpa kåken billigt....

Eller är det bara folk som bosätter sig brevid motorbanor som fungerar så?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT