Kommersiellt bruk av bredbandsabonnemang !?!

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date

s9d8as0vjk

Guest
Jag har en hemsida som heter http://www.fiskesnack.com och har den ståendes på ett helt vanligt bredbandsabonnemang. Det är helt ok att ha en hemsida på en maskin man har hemma så länge det inte sker i kommersiellt bruk. Nu till själva frågan ... vad tusan räknas som kommersiellt bruk ? Måste det inte vara pengar inblandade för att det ska kallas just kommersiellt ?

Grejen är den att jag har några samarbetspartners som har fått en varsin banner på min hemsida. Det jag fått av företagen är reklam tillbaka och absolut inga pengar på något sätt.

Anledningen till att jag frågar är att jag fått ett brev hem om att jag använder tjänsten i kommersiellt syfte. Antar att dom syftar på mina partners banners men jag kan inte för allt i välden se det som kommersiellt syfte. Ringde och pratade med supporten och han surrade om att någon faktiskt skulle kunna handla av butikerna som bannersarna pekar på ... men vad har det med mig att göra ? Jag tjänar ju inget på det ...

De flesta operatörer är väldigt luddiga på den punkten. BB har t.ex denna text i avtalen (källa www.hotpot.se):
I avtalet står följande;
"Abonnenten får ansluta datorresurser, såsom en server, till Bredbandsbolagets nät under förutsättning att det sker fritt och för privat bruk och inte mot betalning. Oavsett vad som nu angivits förbehåller sig Bredbandsbolaget rätten att stänga av Tjänsten om Bredbandsbolaget eller annan drabbas av olägenhet med anledning av Abonnentens anslutning eller nyttjande av datorresurs som anslutits enligt ovan".

Om den texten gäller så borde det ju inte vara några tveksamheter "...det sker fritt och för privat bruk och inte mot betalning..." men jag får väl ringa dom igen imorgon och luska vad exakt dom triggat på. Om det är bannersarna är det ju lite löjligt ...

Mr B skrev:
Om den texten gäller så borde det ju inte vara några tveksamheter "...det sker fritt och för privat bruk och inte mot betalning..." men jag får väl ringa dom igen imorgon och luska vad exakt dom triggat på. Om det är bannersarna är det ju lite löjligt ...

Jag tolkar tyvärr texten som att hur man än vrider och vänder på det så har ISPn rätt att fimpa din anslutning om dom känner för det.
:huvet

Nu har jag snackat med både Abuse och kundstöd hos Bredbandsbolaget och bakgrunden till detta verkar vara att någon tipsat om att sidan är för kommersiellt bruk vilket inte är fallet.

Däremot så säger dom nu att den drar för mycket bandbredd och att dom måste dra gränsen nånstans. Avtalen säger ingenting om bandbredd mer än abbonnemanget jag har inte är bandbreddsbegränsat. Har lite svårt att förstå att mitt 8/1Mbit-abbonnemang kan dra för mycket kräma av deras nät ...

Deras Abuse-avdelning hänvisar till kundstöd för att välja en annan tjänst och kundstöd har ingen mer tjänst än privat- eller företags-tjänst att erbjuda. Blir lite moment 22. Privat får inte användas kommersiellt (vilket det iofs inte är) och "företag" ska användas för företag med vinstdrivande syfte.

Dom skulle kika vidare på någon form av mellanting (som i dagsläget inte finns) så man får hoppas det löser sig på ett eller annat sätt.

"Alla" ISPer översäljer sin kapacitet med uppemot 7 ggr, detta helt enkelt pga att folk inte utnyttjade sin köpta kapacitet på samma tider. När fler och fler tjänster som kräver bandbredd (VOD portaler, live TV / Radio osv), utnyttjas i allt större utsträckning blir det genast dyrt för ISPerna. Därav så jagar man de som utnyttjar bandbredden mest.

Känns lite fånigt när dom tycker att man överanvänder sin anslutning om man kanske utnyttjar 0,3 - 0,5Mbit i snitt. Finns nog dom som ligger på 10Mbit konstant utan att någon kommenterar det hela.

Har iallafall fått det bekräftat att det är någon "avundsjuk" person som skickat in en anmälan till Abuse-avdelningen och därav denna "utredning".

Skönt iallafall att dom är trevliga när man pratar med dom på telefon. Alltid lättare att ta saker via telefon än mail ...

Last edited:
Vi på Bredbandsbolagets support säger att du får ha nästan vad du vill på din hemsida så länge du inte tjänar pengar på det. Och det har du ju inte gjort i detta fall så jag hade sagt att det var ok.

Mvh
Simon
bredbandsbolagetssupport

Tack för att du håller med mig Simp men tyvärr verkar inte er Abuse-avdelning dela din åsikt.

Det är en tolkning av "privat bruk" som är den springande punkten just nu. "Abuse" säger att det inte är "privat bruk" om personer utanför hushållet kan uppdatera innehållet på websidan och det är ju hela tanken med ett forum och ett fotoalbum av den typen jag har på hemsidan.

Men, jag får behålla sidan som den är tills man kommit fram till någon form av beslut i ärendet. Hoppas på att det blir till min fördel för jag är nöjd med abonnemanget förutom detta delikata problem.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt