Kommer pris raset på beggad hojar komma ikapp bilar?

det e inte "rubbat". Det är helt normala ekonomiförhållanden. Tillgång och efterfrågan. Spä det med lite valutakursändringar, och så har du denna effekten. Det e bara att gilla läget. Ingen har skapat denna situationen. Den skapas av al


Det är väl klart att det är märkligt!?

Pris kontra mil/ålder -kurvan ser ju inte så assymetrisk ut för nån annan produkt i stort sett. Hur kommer det sig att just hojmarknaden är så annorlunda. Och egentligen sporthojsmarknaden, för kollar du priser på glidare är den kurvan betydligt mjukare..

Att priset rasar med 30´ efter 100 mil är inte rubbat, det är som du säger "marknadsförhållanden". Men att det därefter står sig nästintill oförändrat år efter år - DET är rubbat. Hur kan en 5 år gammal hoj va värd 50´, när samma hoj knappt 1 år gammal bara värderas till 60´?
 
Kör ni inte med era hojar? Hur kan en flera år gammal hoj bara gått 250 mil?
Eller hur kan man bara köra 1500 mil på 4 år :confused:

Ok om det är en cross, men en gathoj?
Väldigt enkelt. För mig är hojen ett nöjesfordon som jag bara använder när det är fint väder. De år jag har åkt som mest så har det blivit ca 300-400mil på ett år och de år jag åkt som minst (men fortfarande åkt något) så har det blivit 100-150mil. Ska jag åka från A->B eller ta mig någonstans i dåligt väder så tar jag bilen.
 
Och med det facit var det ändå skönt att veta att ingen klåpare plågat den, att servicarna var skötta och att hon alltid haft fräsch olja. Det finns ändå nåt själsligt värde i att äga sin hoj från ny ny ny... Sen om de där första 250 milen var värda 120:-/mil är väl värt att ifrågasätta.. :huvet

En vän till familjen köpte en helt ny Porsche 996 "40th Anniversary Edition" när det begav sig. Var av en händelse inne hos återförsäljaren när han var inne och hörde sig för om inbytespris 2-3 år senare. Räknade ut milkostnaden och den var horribel. Andrahandsvärdet på moderna Porsche är inte vad de en gång var.

Enda sättet att få en vettig kalkyl är om man behåller grejerna länge och skriver av dem allt eftersom de slits och används. I långa loppet behöver inte ett vansinnesköp se så illa ut. Problemet är att folk måste hela tiden byta upp sig och äga det allra nyaste. De vill inte vara sämre än grannen i radhusområdet. Ska man hänga med där får man vara beredd på att det kostar på även om det är familjebilar det handlar om i mellanklassen. Det är ju inte så att det kommit ut någon revolutionerande teknik vart tredje år i mc och bilvärlden som motiverar nyköp.
 
Personligen tycker jag det är mer anmärkningsvärt att folk försöker kräma ut 15-20K för en 20+ år gammal hoj med 5000 mil på mätaren och oxiderade aluminiumdetaljer, flyplansblinkers med torrspruckna glas och dassig lack.

"Alla" vet väll att det är ekonomiskt oförsvarbart att köpa något fordon helt nytt från handlare? Men man gör ju inte det för pengarnas skull utan för att, som Agile sa, det finns något själsligt i att äga en en hoj sen ny.

Någon gång i mitt liv vill jag knata in till en handlare och köpa en hoj flong ny och bara lägga kortet på disken och välja och vraka i tillbehör och kläder. Det lär ju ta ett tag, om den dagen ens kommer.

Fram till dess så låter jag andra göra på det viset och köper begagnat och gammalt mög, det passar ändå mig bäst.:gnissla
 
En vän till familjen köpte en helt ny Porsche 996 "40th Anniversary Edition" när det begav sig. Var av en händelse inne hos återförsäljaren när han var inne och hörde sig för om inbytespris 2-3 år senare. Räknade ut milkostnaden och den var horribel. Andrahandsvärdet på moderna Porsche är inte vad de en gång var.

Enda sättet att få en vettig kalkyl är om man behåller grejerna länge och skriver av dem allt eftersom de slits och används. I långa loppet behöver inte ett vansinnesköp se så illa ut. Problemet är att folk måste hela tiden byta upp sig och äga det allra nyaste. De vill inte vara sämre än grannen i radhusområdet. Ska man hänga med där får man vara beredd på att det kostar på även om det är familjebilar det handlar om i mellanklassen. Det är ju inte så att det kommit ut någon revolutionerande teknik vart tredje år i mc och bilvärlden som motiverar nyköp.

Så är det..

Jag hade en årlig värdeminskning på ca 8000, vilket för mig är helt ok givet att jag då hade en fräsch, modern hoj som jag visste funkade och fortfarande gick som en dröm efter 5 år.

Det tråkiga just med KTM är ju att de prisdumpar modeller. Så även om SDn kostade som en R6 ny, så stod R6an MYCKET bättre i värde. Det jämnade ju ut sig efter några år så när jag bytte till 600RR (samma årsm.) var det same same.

Givet den läxan kommer jag aldrig köpa ny KTM igen.
 
Så är det..

Jag hade en årlig värdeminskning på ca 8000, vilket för mig är helt ok givet att jag då hade en fräsch, modern hoj som jag visste funkade och fortfarande gick som en dröm efter 5 år.

Det tråkiga just med KTM är ju att de prisdumpar modeller. Så även om SDn kostade som en R6 ny, så stod R6an MYCKET bättre i värde. Det jämnade ju ut sig efter några år så när jag bytte till 600RR (samma årsm.) var det same same.

Givet den läxan kommer jag aldrig köpa ny KTM igen.

Exakt så har KTM gjort detta år med 690 SMC-R. Först tog de bort den vanliga SMC modellen och satte istället dit SMC-R'en i dess plats, den har bättre fjädring och bromsar samt nya 690cc motor och lite annat lull-lull. Som om det inte räckte så sänkte de nypriset med ca 10000:-.. Nu är ju 690n så otroligt populär så det lär ju säkert inte påverka priset nämnvärt men ändå..

Bara en sån sak att en -08a 690 SMC uttagen -09 och rullat 500mil och har akra slipon kostar 65k på blocket, medans en SMC-R -12 kostar 69,900:- känns ju lite sisådär..
 
Exakt så har KTM gjort detta år med 690 SMC-R. Först tog de bort den vanliga SMC modellen och satte istället dit SMC-R'en i dess plats, den har bättre fjädring och bromsar samt nya 690cc motor och lite annat lull-lull. Som om det inte räckte så sänkte de nypriset med ca 10000:-.. Nu är ju 690n så otroligt populär så det lär ju säkert inte påverka priset nämnvärt men ändå..

Bara en sån sak att en -08a 690 SMC uttagen -09 och rullat 500mil och har akra slipon kostar 65k på blocket, medans en SMC-R -12 kostar 69,900:- känns ju lite sisådär..


Fast då är ju blocketsäljaren i samma sits som jag var. De lägger ut den för det pris de anser sig vilja sälja för (vilket egentligen borde vara rimligt givet en "normal" värdeminskning. Men de kommer aldrig få den såld, och väljer antingen att behålla (som jag gjorde) eller tvingas sälja om de inte har råd.
 
Och det här mina vänner, är varför vi behöver inflation för att få kapitalmarknader att gå runt!

:fakta
 
Så är det..

Jag hade en årlig värdeminskning på ca 8000, vilket för mig är helt ok givet att jag då hade en fräsch, modern hoj som jag visste funkade och fortfarande gick som en dröm efter 5 år.

Det tråkiga just med KTM är ju att de prisdumpar modeller. Så även om SDn kostade som en R6 ny, så stod R6an MYCKET bättre i värde. Det jämnade ju ut sig efter några år så när jag bytte till 600RR (samma årsm.) var det same same.

Givet den läxan kommer jag aldrig köpa ny KTM igen.


Jag köpte för många år sedan en Alfa GTV som jag ägde i 8 år. I mitt huvud skrev jag av den på 10 år. I själva verket var den värd betydligt mer när jag sålde den. Den årliga värdeminskningen slutade på 20´. De allra flesta jag kände tyckte nog att man var lite tokig som kunde köpa en italiensk bil som skulle gå sönder stup i kvarten och falla som en sten i värde. Utslaget över tiden var värdeminskningen mindre än om jag gått och köpt en ny Golf eller BMW för motsvarande pengar. Första åren tappade den mer i värde, men i slutändan hade den ett högre andrahandsvärde än Golfen och ungefär samma som BMWn. Nu var andrahandsvärdet knappast något jag hade i åtanke när jag köpte bilen. Jag hade som sagt satt det på 0 kr efter 10 år. Brukar göra det med det mesta jag köper, även om jag i bakhuvudet har en mer korrekt bild av det troliga värdet. Om man ska byta ofta så gäller det att ha koll på vad som marknaden efterfrågar, men utslaget över tiden spelar det inte så stor roll vad man köper för något. En 300´ Alfa kommer inte att stå sig bättre än en 300´ BMW eller tvärt om när de är 10 år gamla. Tittar man på mc- marknaden så ser det i princip likadant ut med få undantag.

Jag ogillar företag som gör som KTM. Jag kan förstå att de har förlorat ansiktet hos många kunder. Jag betalar hellre för en produkt som jag vet att återförsäljaren aldrig kommer att rea ut. Ta t ex Louis Vuitton. Vi lämnar image åt sidan. Jag tycker det är vettigare en tjej går och köper en handväska från Louis Vuitton än en annan märkesväska från t ex Dolce Gabbana. Louis Vuitton har aldrig reor på sina grejer, men går du in till en återförsäljare av Dolce Gabbana efter julhandeln kan du köpa väskan för 70% av det ordinarie pris. Efter ett tag inser kunderna det här och väntar ut reorna.
 
Det har också med R1-fenomenet att göra. Folk vill ha alldeles för mycket betalt för vissa modeller, fast de är gamla och slitna. Häromdagen jämförde vi priser på Gixxer 1000 och R1:or från 2002-2005 och rettorna var betydligt dyrare. Det betyder inte att folk köper dem till det priset dock.
Om folk inte hade betalt så mycket för en gammal retta så hade inte priserna hållit sig där de är. Alltså är det de människorna som köper beggat skit DYRT som skapar den situationen.
 
Det har också med R1-fenomenet att göra. Folk vill ha alldeles för mycket betalt för vissa modeller, fast de är gamla och slitna. Häromdagen jämförde vi priser på Gixxer 1000 och R1:or från 2002-2005 och rettorna var betydligt dyrare. Det betyder inte att folk köper dem till det priset dock.
Om folk inte hade betalt så mycket för en gammal retta så hade inte priserna hållit sig där de är. Alltså är det de människorna som köper beggat skit DYRT som skapar den situationen.

WORD!

Personligen ser jag den tendensen mer hos gammel-hoj-ägarna som jag tidigare nämnde. Du kan köpa en 8-10 år gammal hoj ur mellan segmentet max 80K ny för 30-35K och få en välfungerande hoj men bra bromsar, prestanda, bränsleförbrukning och relativt vettig försäkring. Här om dagen var jag förbi en lokal MC-firma för att få pris på en reservdel till min SR. (Som för övrigt kostar 1/12 av vad jag gav för den.)

Det var då jag såg den! (se bifogad bild!) WTF?!!!!:rofl:3freak
 

Bifogat

  • IMG_1036[1].jpg
    IMG_1036[1].jpg
    142.8 KB · Visningar: 110
Last edited:
tss en sån i fungerande skick är värd 5000. Max .. eller en tusenlapp över skrotvärdet.
TYCKER JAG - tydligen finns det folk som betalar det :huvet

Denna till ex: på yamaha center i hbg finns en r1 04 som de vill ha 60.000 för. I götet finns en zx10 -08 för 16.000 mer.
I rest my case
 
tss en sån i fungerande skick är värd 5000. Max .. eller en tusenlapp över skrotvärdet.
TYCKER JAG - tydligen finns det folk som betalar det :huvet

Denna till ex: på yamaha center i hbg finns en r1 04 som de vill ha 60.000 för. I götet finns en zx10 -08 för 16.000 mer.
I rest my case

Reagerade också på den när jag var där och hämtade ut en motor. Den var ju inte direkt jätte attraktiv heller:hihi

Var inne på Oves Motor i Olofström för nått år sen och kollade på deras utställda bågar. En HD-XR racer bland annat.
Upp bredvid mig kommer det ett par män i 30-40 års ålder och snackar lite med varandra om det senaste slip-onet hit och PC4 dit. När de går förbi mig så lägger den ena kommentaren; "jag förstår inte varför de inte säljer den där skiten (nickar åt hojen jag kollar på), den kan ju inte vara vär många kronor så gammal den är, inga skivbromsar har den heller!"

Det var en Norton Manx 350 i nyskick...:rofl

Det är därför saker ser ut som de gör, folk vet inte varför vissa saker kostar pengar och andra inte.
 
Last edited:
Jag tror ni hakat upp er på att alla vill ha ny hoj. Man vill ha rätt hoj. Därför följer inte hojpriser t ex bilar. Ett fåtal bilar är nöjesfordon, resten har transport som primär funktion.

Hoj, ja det köper du med hjärtat (om du inte drivs av att kunna skryta om att du har årets modell). Tycker du att nån Harley från 1977 är den snyggaste hojen i mannaminne, ja då köper du ju en sån och inte en 2012 års modell.

Du vill ha fireblade, men fan, 2008:n är ju mycket snyggare än 2012. Köper du ändå en 2012 då? Det betvivlar jag.

Det här märks såklart i prissättningen också. Om du säljer, vad du anser vara den vackraste, finaste, grymmaste hoj som nånsin rullat på vägarna så vill du ju (omedvetet eller medvetet) att den kommer till rätt hem även i framtiden. Dvs till någon annan som anser att det är den vackraste, finaste, grymmaste hojen på vägarna.

Det är inte så att jag inte skulle kunna ha en ny 1000cc sporthoj. Men vad jag vill ha är en 15 år gammal järnsäng, och då får det ju bli en sån.

Egentligen vill jag ju ha storebrorsan, men där kan jag erkänna att plånboken helt enkelt är för liten.
 
WORD!

Personligen ser jag den tendensen mer hos gammel-hoj-ägarna som jag tidigare nämnde. Du kan köpa en 8-10 år gammal hoj ur mellan segmentet max 80K ny för 30-35K och få en välfungerande hoj men bra bromsar, prestanda, bränsleförbrukning och relativt vettig försäkring. Här om dagen var jag förbi en lokal MC-firma för att få pris på en reservdel till min SR. (Som för övrigt kostar 1/12 av vad jag gav för den.)

Det var då jag såg den! (se bifogad bild!) WTF?!!!!:rofl:3freak

Vad är det för konstigt med det där? Alla kanske inte har råd att köpa nytt, utan är nöjd med en 96 för 29000kr, inte mer än en moppe:tummenupp
 
Jag tror ni hakat upp er på att alla vill ha ny hoj. Man vill ha rätt hoj. Därför följer inte hojpriser t ex bilar. Ett fåtal bilar är nöjesfordon, resten har transport som primär funktion.

Hoj, ja det köper du med hjärtat (om du inte drivs av att kunna skryta om att du har årets modell). Tycker du att nån Harley från 1977 är den snyggaste hojen i mannaminne, ja då köper du ju en sån och inte en 2012 års modell.

Du vill ha fireblade, men fan, 2008:n är ju mycket snyggare än 2012. Köper du ändå en 2012 då? Det betvivlar jag.

Det här märks såklart i prissättningen också. Om du säljer, vad du anser vara den vackraste, finaste, grymmaste hoj som nånsin rullat på vägarna så vill du ju (omedvetet eller medvetet) att den kommer till rätt hem även i framtiden. Dvs till någon annan som anser att det är den vackraste, finaste, grymmaste hojen på vägarna.

Det är inte så att jag inte skulle kunna ha en ny 1000cc sporthoj. Men vad jag vill ha är en 15 år gammal järnsäng, och då får det ju bli en sån.

Egentligen vill jag ju ha storebrorsan, men där kan jag erkänna att plånboken helt enkelt är för liten.

Klart du är nöjd, du äger ju en av de fräckaste hojarna som gjorts denna sidan 70-talet, när du vill bli av med den så hör du av dig till mig så lättar jag din börda:tummenupp

Det är verkligen helt rätt det du skriver. Det är inte årsmodellen som avgör priset när det kommer till en hoj, det är den beryktade "själen".

För er som inte förstod vad som menas med storebror eller bara vill dregla lite en fredag, :yoparty

http://www.ovesmotor.se/gamlasidan/OMKlassik/Mc_i_lager/RC45.htm
 
Jo tyvärr verkar XT'n inte stå speciellt högt alls.. Jag skulle fått 30k för min XT660R -08a..
Däremot verkar 690n som jag hade som exempel i posten ovanför inte röra sig något alls..
Vad är skillnaden mellan en xt660 och ktm690? Jo, den ena är en brukshoj som finns i mängder, den andra är betydligt ovanligare och mer race-aktig. Där har du förklaringen.
 
Vad är skillnaden mellan en xt660 och ktm690? Jo, den ena är en brukshoj som finns i mängder, den andra är betydligt ovanligare och mer race-aktig. Där har du förklaringen.

690n är väldigt vanlig den med. Tror nästan man ser fler 690 än XT..

Sen tror folk att dom kan sälja sina hojar för samma pengar dom köptes för..om inte mera. Det är ren idioti, man måste räkna med en värdeminskning.
 
Vars hittar ni 690 SMC -R för 69,9´?
Tänkte köpa en å ha i vardagsrummet!




För ett litet tag sen var hojjarna för dyra, och nu helt plötsligt så är dom för billiga och företag som faktiskt sänker sina priser är dåliga? Va? Hur ska ni ha det egentligen?

Men visst vi kan lösa det. Jag köper upp dom nya hojjarna, lägger på 35% i div avgifter och påslag så köper ni dom av mig? Låter som en bra deal! Eller ja just det, ungefär så det var på japse marknaden efter 08 så skenade priserna helt galet. Rätt säker på att att både yen och usd gick ner mot kronan då
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top