Kommer pris raset på beggad hojar komma ikapp bilar?

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Ska sälja en bil och hojen. Får förhoppningsvist hojen sålt i helgen.
Satte mig att räkna på värdeminskningen och utveckling på bil sidan har ju minst sagt varit dyster.
Jag förlorar mellan 15-20% per år på de bilar jag ägt. Men bara hälften på hojar.
Kommer detta förändras tror ni? :gnissla

Såg en er6:n på blocket nu -08 för 38.000 den kostade väl 69.000 ny. 45% värdeminskning på 3 år:näsblod

Last edited:
Jag tycker motorcyklar håller förvånansvärt bra i pris. Ett exempel är Ktm 690 som jag kollar på nu. En ny -12a går att få för 69.000. För 62k så får man en -10 som gått 150mil på firma. För 55k får man en -09a som gått 500mil. För 50k får man en-07a som gått 350mil.

Hur kommer det sig att motorcyklar håller sig så otroligt bra i pris? Är det för att nypriset (oftast) ökar? På så vis följer begagnat marknaden med?

Min XT660X står i 69.900:- som ny men vid ett inbyte får jag 36.000:- i stort sett oavsett vad den gått räknat på 1500 mil och neråt.

Inte ens lönt att byta in eller sälja så den får rulla.

Min XT660X står i 69.900:- som ny men vid ett inbyte får jag 36.000:- i stort sett oavsett vad den gått räknat på 1500 mil och neråt.

Inte ens lönt att byta in eller sälja så den får rulla.
Jo tyvärr verkar XT'n inte stå speciellt högt alls.. Jag skulle fått 30k för min XT660R -08a..
Däremot verkar 690n som jag hade som exempel i posten ovanför inte röra sig något alls..

Kan ju vara väldigt märkes relaterat men mina hojar och polarnas har inte rasat så mycket Sukka, Honda, Bumse. På bilsidan har jag förlorat mycket oavsett märke.

Hur kommer det sig att motorcyklar håller sig så otroligt bra i pris? Är det för att nypriset (oftast) ökar? På så vis följer begagnat marknaden med?[/QUOTE skrev:
Det är lite som med båtar och husvagnar. Säsongfordon står sig bra i pris i sverige konstigt nog. Finns många gamla båtar som ha gått upp ca 400% på begagnatsidan mot vad den kostade ny. Ta en gammal kabe husvagn från årgång 90. En bra fin vagn kostar nästan 90000, för 5 år sen stog den knappt i 70000.

Så länge man inte köper nytt är det dåliga andrahandsvärdet enbart positivt.
Det är ju bättre om man kan handla en bil för 100.000 och sälja den för 80.000 än om man kan köpa exakt samma bil för 150.000 och sälja den för 130.000. Man förlorar lika många kronor men slipper lägga ut lika stor summa vid inköp. Det blir alltså totalt sett billigare att äga bil (i räkneexemplet) trots att värdeminskningen i procent är större.

Det sjuka som jag kände när jag skulle sälja SDn jag hade köpt ny var att nästan allt prisras var från att man vred om nyckeln första gången.

Försökte sälja när den var 1 år och hade gåt 245 mil, bästa budet = 64´
Sålde 4 år senare när den gått 1500 mil, fick då = 54´

Förlorade alltså 30´ de första hundra milen, och sen bara 10´ på de kommande 1200 :va

Jag tror det har lite att göra med att så många går och köper nya hojar och sen inte KAN ha dem kvar. Antingen har de öht inte råd, eller så har de inte råd att köra dem vilket gör att det blir bättre att sälja för billigt än att ha de kvar och stå still. Fortfarande dumt dock.

Om fler skulle köpa och ha hojarna åtminstone 2 år så skulle ju begmarknaden på "nästan nya" hojar va mkt mindre, och då skulle ju de priserna också pressas upp mot mer realistiska nivåer.

Steg 2 blir ju att de som köper hojarna gör klipp, och sen behåller dem jättelänge. Så länge att det knappt är värt att sälja (vilket man hör rätt ofta). Då urholkas marknaden där också för att folks garage växer ohämmat tills det är skrot som säljs till skitpengar.

Lite spekulation här kanske :D

Men nåt är ju skumt med hojmarknaden för både rasen direkt efter nyköp och det stående värdet från år 1-4 är ju helt rubbat.

Mc värdeminskningen har kommit ikapp bilar. (Alltså vanliga bilar 150-300 tusen nypris). 20-30% första året. 10-20% andra året. 10% tredje-fjärde året. 40-50% på 4-5 år får man räkna med. För 15 år sedan var värdeminskningen på mc hälften av det! Trots att nyförsäljningen i sverige/eu har halverats sedan några år verkar en del handlare/importörer förköpa sig och rea ut nya fjolårsmodeller. Det står ju idag en harley i var mans garage. Köpt för upplånade bostadspengar :rolleyes:

Om mc marknaden/lyxleksaksmarknaden kraschar mer så fortsätter priserna ner :näsblod

Det fina med mc är att den tappar kanske 50-60% av sitt värde på 6-10 år. Sedan händer det inte mycket. En bil fortsätter tappa värde med ner till 80-90%.

Last edited:
Handlarna sålde ut ett större parti ER-6 2008 för 49k våren 2009. Köpte man då så har man väl klarat sig hyfsat:)

Det är egentligen bättre att räkna prisfall i kronor, beroende på om man köpt ett dyrt fordon eller ett billigare:tungan

I dagsläget så tror jag att det är otroligt svårt att få kunder på 100+k hojar. Prisraset måste vara hårresande för bla nya sporthojar.

Men tycker man att det är värt det så är det väl ok:)

Jag tycker motorcyklar håller förvånansvärt bra i pris. Ett exempel är Ktm 690 som jag kollar på nu. En ny -12a går att få för 69.000. För 62k så får man en -10 som gått 150mil på firma. För 55k får man en -09a som gått 500mil. För 50k får man en-07a som gått 350mil.

Hur kommer det sig att motorcyklar håller sig så otroligt bra i pris? Är det för att nypriset (oftast) ökar? På så vis följer begagnat marknaden med?

och i just ktm 690 sm är det riktigt bra pris, -07:orna såldes ut för 49900kr ... så får man så bra betalt för dom idag så är det bara att lyckönska säljaren

Kör ni inte med era hojar? Hur kan en flera år gammal hoj bara gått 250 mil?
Eller hur kan man bara köra 1500 mil på 4 år :confused:

Ok om det är en cross, men en gathoj?

1500 mil / 4 år :

4-500 mil per år bortsett ett år då det blev mer fokus på andra intressen.

Få turer på gata och mer fokus på banåka. 400 mil bana ger över 20 bandagstillfällen. Räknar man med kvällskörningar där det kanske inte blir mer än 7-8 mil innebär det att man åker i snitt mer än en dag / vecka bana. Rätt aktivt hojintresse skulle jag säga.

Redan innan det använda jag bara hojen som ren leksak. Pendlar aldrig, hatar touring och åkte aldrig på "café-turer". Kvalitetsmilen var gruppkörningarna som brukade bli lite drygt 20 mil. Säg hypotetiskt 25, vi räknar:

30 veckor säsong * 2/3 (kör inte varje helg, livet är mer) * 25 mil = 500 mil exakt.

Inte så konstigt väl?

Jag tror att försäkringspremierna styr en del på priserna .

och i just ktm 690 sm är det riktigt bra pris, -07:orna såldes ut för 49900kr ... så får man så bra betalt för dom idag så är det bara att lyckönska säljaren
Jo precis.. Så det känns ju lagomt intressant att köpa en 07a som är uttagen 09 för 50k..

Nypriserna har ju gått upp en del på senare år. Det har ju gjort att fallhöjden i kronor och ören räknat har ökat. Handlarna för vissa märken har ju inte varit sena att rea ut föregående års modeller och pressat ner begagnatpriserna ytterligare. KTM gick ju ännu längre sänkte ju t ex nypriset RC8 och dödade begagnatvärdet för de som köpte innan. De fick ta en extra stor värdeminskning. Knappast förtroendegivande för varumärket. Branschen har nog lite sig själva att skylla.

Många köpare av säsongsfordon dit mc räknas har en mental spärr hur mycket de får kosta i inköp. Huvuddelen av köparna finns på begagnatmarknaden. Där är rätt få som är beredda att lägga mycket mer än runt 100´ när det gäller en mc oberoende av vad nypriset en gång varit. Redan dit tar bara ett par år i de flesta fallen om det inte rör sig om någon specialutgåva som inte sålts i så många exemplar eller rent av i begränsat antal.

En hoj som kostat 100´ i nypris och faller ner till runt 50´- 60´ efter ett par år får man nog anse som normalt värdefall. Redan när man har kört ut hojen från hallen har den säkert rasat med 20´. Då är den en begagnad hoj.

Det sjuka som jag kände när jag skulle sälja SDn jag hade köpt ny var att nästan allt prisras var från att man vred om nyckeln första gången.

Försökte sälja när den var 1 år och hade gåt 245 mil, bästa budet = 64´
Sålde 4 år senare när den gått 1500 mil, fick då = 54´

Förlorade alltså 30´ de första hundra milen, och sen bara 10´ på de kommande 1200 :va

Jag tror det har lite att göra med att så många går och köper nya hojar och sen inte KAN ha dem kvar. Antingen har de öht inte råd, eller så har de inte råd att köra dem vilket gör att det blir bättre att sälja för billigt än att ha de kvar och stå still. Fortfarande dumt dock.

Om fler skulle köpa och ha hojarna åtminstone 2 år så skulle ju begmarknaden på "nästan nya" hojar va mkt mindre, och då skulle ju de priserna också pressas upp mot mer realistiska nivåer.

Steg 2 blir ju att de som köper hojarna gör klipp, och sen behåller dem jättelänge. Så länge att det knappt är värt att sälja (vilket man hör rätt ofta). Då urholkas marknaden där också för att folks garage växer ohämmat tills det är skrot som säljs till skitpengar.

Lite spekulation här kanske :D

Men nåt är ju skumt med hojmarknaden för både rasen direkt efter nyköp och det stående värdet från år 1-4 är ju helt rubbat.

Det stämmer in på mig. Köpte hojen med 350mil på mätaren och sparade 43000 jämfört med nypriset. Detta innan yamahas prishöjning . Jag får ca 5-7000 mindre för den idag, 3 år senare

Det stämmer in på mig. Köpte hojen med 350mil på mätaren och sparade 43000 jämfört med nypriset. Detta innan yamahas prishöjning . Jag får ca 5-7000 mindre för den idag, 3 år senare

Även om det är bra för dig, så måste du ju hålla med om att det är rubbat.

Mig kvittade det också, jag hade för vana att byta hoj rätt ofta och var inställd på det. Nu behöll jag den tills jag tyckte priset motsvarade värdet den hade för mig och ärligt talat är det den bästa hoj jag haft. Och med det facit var det ändå skönt att veta att ingen klåpare plågat den, att servicarna var skötta och att hon alltid haft fräsch olja. Det finns ändå nåt själsligt värde i att äga sin hoj från ny ny ny... Sen om de där första 250 milen var värda 120:-/mil är väl värt att ifrågasätta.. :huvet

det e inte "rubbat". Det är helt normala ekonomiförhållanden. Tillgång och efterfrågan. Spä det med lite valutakursändringar, och så har du denna effekten. Det e bara att gilla läget. Ingen har skapat denna situationen. Den skapas av al

Fenomenet kallas banåkning. Har ägaren en gång börjat är han för det mesta fast. Steget att skaffa sig en renodlad banhoj är inte intressant för alla, vissa gillar inte den ökade kostnaden transportfordonet innebär.

30mil bana har för mig mer värde än 300mil gata. Men vi är alla olika.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park