Kommer polisen ge mig böter om jag kör i en parkeringsplats utan körkort?

Men jag kan ju köra motorcykel och tränar fortfarande i parkeringar. Jag kan också förhoppningsvist börja övningsköra snart också.

Förlåt om jag verkar kritisk till ditt upplägg, men varför ska du övningsköra på ett olagligt sätt om du redan kan köra motorcykel ? Är det då inte bättre att bara ta ett par extra körlektioner på körskolan, bara för att underhålla dina redan inlärda kunskaper under tiden du väntar på uppkörningen. Om din körlärare tycker du är lämplig för uppkörning så kommer det säkert att gå bra.
 
Last edited:
Det är en sak att kunna köra motorcykel. Sen är det en helt annan sak att kunna köra motorcykel i trafiken med allt vad det innebär. Inget man lär sig på någon vecka. Det behövs många mils körning i olika trafikmiljöer att lära sig läsa olika faror. Det finns mycket stressade idioter idag och många dåliga vägar.

Jag hoppas att det går bra och att du klarar ditt körkort framöver. Bara tänk på att du är automatisk inget proffs bara för att du fått kortet. Fortsätt gärna att köra tillsammans med någon som kört många år så man lär sig trafikvett och rutin.
Förstår att det känns lite panik för dig och att du vill ha ditt körkort så fort som möjligt. Men du har förhoppningsvis många år på mc framför dig. Jag har snart kört mc i 30år så du hinner

Lycka till
 
Uppdaterar med att ansökan är inskickad, återstår att vänta o se.
Provade sidan ikörkort.se. Vid första anblick verkar den vara ganska innehållsrik, får läsa lite mer.
MEN jag blev häpen över ett påstående. Här tycker de att man ska välja den blåa linjen genom kurvan:
View attachment 453562
Den är ju alldeles för nära högerkanten. Grön är ju det uppenbara valet. Eller rättare sagt, börja som grön, sluta som blå. Eller vad säger ni andra? Eller är den bara dåligt ritad/dålig vinkel på bilden?
Teorin är ju alltså att lägga sig nära mittlinjen på väg in för att se längre in i kurvan, sen lägga ner och ta sig liksom lite mer rakt ut ur kurvan och hamna närmare mitten av körfältet. Inte ligga i högerkant och "svänga jämnt hela vägen".

Den röda är ju helt tokig, den börjar på fel sida vägen och slutar på fel sida vägen.
Den gröna, eventuellt om det kommer en buss eller lastbil som skär kurvan (eller BMW/Audi, de verkar ha samma svängradie), kan ju vara lite obehaglig.
Den blåa ser väl säker ut åtminstone, förutsatt att det inte är en klunga cyklister dolda i kröken.

Olika källor har olika åsikter om hur man ska köra genom kurvor. Men, jag misstänker att det är just mötande stora fordon de tycker man ska tänka på där, och därför invaliderar den gröna linjen.
 
aa, det är därför jag har tränat och fortsätter att träna...

Två uppgifter som du kan sätta igång med tills det är grönt att köra:
-säkerhetskontrollen! Gå igenom alla momenten regelbundet så det sitter i ryggmärgen. Inte kul att kugga för att man missade dödarknappen vid elkollen. ikörkort länkade till två videor, mårtenssons verkar ok. Tycker ikörkorts text är lite luddig och ostrukturerad. På provet kommer du att bli ombedd att göra antingen elen eller lager/broms/drivning. Tror det var ungefär så. Så ha en väl inarbetad rutin som han i videon ungefär.
-öva på att leda motorcykeln! Speciellt bakåt. Du tar höger hand och lägger långt bak på sitsen, vänster hand på styret. Luta kroppen mot bakåtriktningen så att säga. Öva detta mycket och styra höger, vänster, gå i cirkel åt bägge hållen. Ska sitta som ett smäck.
Fördelen är ju också att bägge dessa saker är relativt lagliga utan körkort och ingår i provet sen. Finns nåt har jag för mig om att nyckeln inte får sitta i eller vad det nu var, minns inte.
 
Två uppgifter som du kan sätta igång med tills det är grönt att köra:
-säkerhetskontrollen! Gå igenom alla momenten regelbundet så det sitter i ryggmärgen. Inte kul att kugga för att man missade dödarknappen vid elkollen. ikörkort länkade till två videor, mårtenssons verkar ok. Tycker ikörkorts text är lite luddig och ostrukturerad. På provet kommer du att bli ombedd att göra antingen elen eller lager/broms/drivning. Tror det var ungefär så. Så ha en väl inarbetad rutin som han i videon ungefär.
-öva på att leda motorcykeln! Speciellt bakåt. Du tar höger hand och lägger långt bak på sitsen, vänster hand på styret. Luta kroppen mot bakåtriktningen så att säga. Öva detta mycket och styra höger, vänster, gå i cirkel åt bägge hållen. Ska sitta som ett smäck.
Fördelen är ju också att bägge dessa saker är relativt lagliga utan körkort och ingår i provet sen. Finns nåt har jag för mig om att nyckeln inte får sitta i eller vad det nu var, minns inte.

Tack! Ska kolla in de mer nogrannare :)
 
Nästa grej, har du fullständig mc-utrustning?
- jacka, byxor, stövlar, handskar, ryggskydd, integralhjälm? Integralhjälm därför att du kör "sport"hoj, skulle se helt fel ut med öppen moppehjälm:)
- är hojen helt i original eller är den moddad på nåt sätt?
- har du fixat med koner för att bygga upp bana? finns på biltema, kolla "markeringskoner", den höga modellen, inte den låga. fyrpack för 45kr. Bästa vore minst tolv, alltså 3st 4pack x 45kr= 135kr. Gärna också glasfibermåttband 30m 75kr, så man kan mäta upp ordentligt.

Edit:
-alla papper på hojen iordning? besiktning, försäkring etc. kör du upp på körskolas hoj bryr de sig inte, men om du kommer med din egen har jag för mig att du måste ha med alla papper och kontrollanten kommer att kolla att allt stämmer. Nåt fel=du får inte köra upp.
 
Last edited:
Blå, alltid, även vid inspirerad körning. Det finns alltid mötande tokar som genar. Förra årets två nästan-krock-fall var det mötande hojar som tjuvade "min" vägbana. Bergshyttan (GS1000) och Sågmyra (125 scooter) i Dalarna.
 
Nästa grej, har du fullständig mc-utrustning?
- jacka, byxor, stövlar, handskar, ryggskydd, integralhjälm? Integralhjälm därför att du kör "sport"hoj, skulle se helt fel ut med öppen moppehjälm:)
- är hojen helt i original eller är den moddad på nåt sätt?
- har du fixat med koner för att bygga upp bana? finns på biltema, kolla "markeringskoner", den höga modellen, inte den låga. fyrpack för 45kr. Bästa vore minst tolv, alltså 3st 4pack x 45kr= 135kr. Gärna också glasfibermåttband 30m 75kr, så man kan mäta upp ordentligt.

Edit:
-alla papper på hojen iordning? besiktning, försäkring etc. kör du upp på körskolas hoj bryr de sig inte, men om du kommer med din egen har jag för mig att du måste ha med alla papper och kontrollanten kommer att kolla att allt stämmer. Nåt fel=du får inte köra upp.

Jo, jag har jacka, byxor, handskar, ryggskydd, integralhjälm. Hojen är original fast har en leovince avgassrör. För nu så har jag bara använd någon typ av tallrik formad metall bit för att ha som koner, fast jag antar att jag skulle kunna köpa riktiga koner. Hojens papper är i skick.
 
Jo, jag har jacka, byxor, handskar, ryggskydd, integralhjälm. Hojen är original fast har en leovince avgassrör. För nu så har jag bara använd någon typ av tallrik formad metall bit för att ha som koner, fast jag antar att jag skulle kunna köpa riktiga koner. Hojens papper är i skick.

Bra!
Poängen med koner är att om man snuddar vid dem med stöveln tex så ramlar de. På uppkörning blir det kugg. Så därför tycker jag det är bättre att öva med riktiga koner. Så syns de bättre i ögonvrån också. Trafikverkets lär vara dubbelt så stora, h=30cm, biltema=17.5cm.

Ytterligare en övning:
Promenera, ta en cykel eller moppe, kanske till och med sätt dig på hojen utan nyckeln i utan att starta. Öva blicken när du ska svänga i krypfart så här:
- Du ska göra en u-sväng åt vänster. Vrid huvudet så långt det går åt vänster och titta så långt åt vänster som möjligt och fortsätt hålla huvudet och blicken så medan du svänger runt. Det kan kännas kontraintuitivt i början eftersom man gärna vill titta rakt fram jämt. Men det blir till stor hjälp i lågfarten sen.
Tekniken är att titta dit du ska istället för den riktning du just nu befinner dig i.
Ska du göra en u-sväng så får huvudet och blicken ligga före hela tiden.
Det går som sagt lika bra att öva på till fots som på trampcykel eller moppe.
 
Btw finns uppställda koner på gamla nedlagda flygplatsen i Barkarby. Där folk brukar träna wheelies och stunt men också för mc kort. Dom bygger i närheten men inte där konerna står. Är inte allmän väg. Fixa hyrsläp och träna där en hel lördag eller söndag då dom inte jobbar där.
 
Vet att det finns en uppritad mc bana vid/ på I1:s parkering i Kungsängen. Jag var där med sonen och frågade i vakten om det gick bra att öva på Försvarets mc bana.
Det var jag som skulle öva o grabben var handledare.
Liten bit att åka dock från Huddinge.
 
Finns flertalet konbanor uppställda på en av parkeringarna utanför mässan i Älvsjö.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 
Finns flertalet konbanor uppställda på en av parkeringarna utanför mässan i Älvsjö.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Tänkt på den. Har du sett folk vara där på sistone? Tänker på att de gjort om till sjukhus.
 
Tänkt på den. Har du sett folk vara där på sistone? Tänker på att de gjort om till sjukhus.
Yes, det är dock inte samma parkering som används längre utan en parkering betydligt närmare huvudingången. Den före detta platsen med konor är nu fylld av tillfälliga "byggbaracker" med skyltar om "rum för avsked".

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 
Yes, det är dock inte samma parkering som används längre utan en parkering betydligt närmare huvudingången. Den före detta platsen med konor är nu fylld av tillfälliga "byggbaracker" med skyltar om "rum för avsked".

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Svängde precis förbi där och kollade. Igenbyggt som du säger, ambulans med sirener i hög fart, "rum för avsked" och annat. Nä, känns inte bra. Annan plats.
 
Svängde precis förbi där och kollade. Igenbyggt som du säger, ambulans med sirener i hög fart, "rum för avsked" och annat. Nä, känns inte bra. Annan plats.

Tullinge verkar vara en bra plats, några vänner har vart där och de sa att de va bra! Dock för att komma in när det är stängt så måste man gå igenom lite grusvägar och gräs.
 
Var uppritad bana på parkeringen vid Hellasgården tidigare också, vet inte om den är kvar.
 
Tullinge verkar vara en bra plats, några vänner har vart där och de sa att de va bra! Dock för att komma in när det är stängt så måste man gå igenom lite grusvägar och gräs.

Varit där och kört upp där. Avspärrat, ej tillgängligt för allmänheten. Smiter man in gör man det utanför det lagliga. Not under my watch tyvärr.
 
Var uppritad bana på parkeringen vid Hellasgården tidigare också, vet inte om den är kvar.

Parkerat där på fisketurer några gånger förra sommaren, inte sett några uppritade banor. Men tänkt på den parkeringen som bra, lång som tusan är den.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top