Kommer KTM överleva?

Angående fabriker. Den nya trenden i Kina är "dark factories". Så hög automationsgrad att det inte behövs belysning. Det som normalt kallas C-fabrik (där allt skruvas ihop) har 10% av personalstyrkan jämfört med 10 år sedan. Det kan rädda produktion inom EU, men inte nödvändigtvis jobb.
 
Ja, vad ska man säga? KTM har betalat ut nästan €200 miljoner (2,2 miljarder kr) i utdelning sedan 2020, där Stefan Pierer personligen fått cirka €50 miljoner (550 miljoner kr) under fyra år. I april 2024 betalades det ut ännu en utdelning på €17,1 miljoner (190 miljoner kr), trots sina ekonomiska problem.

Det är som vanligt, med andra ord. Arbetarna som tillverkar hojarna får sänkta löner eller ännu värre, blir av med sina anställningar, medan cheferna roffar åt sig miljoner efter miljoner.

Jag hoppas dock att man får till det för man gör enligt mig de bästa cross- och endurohojarna på marknaden.
 
Nyheter
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Back
Top