Kommer KTM överleva?

Hmm Europa och särskilt Sverige kunde ju förr om åren i alla fall kompensera höga arbetskraftskostnader något med låga elpriser eller åtminstone stabil elproduktion, numera är det väl hejbabboribba med den saken i hela Europa.
Ja, tragiskt att vi förstört vår konkurrenskraft.

Majoritetsägaren säger i intervjun att alla Triumph görs i Thailand eller Indien...är det verkligen så och sedan när i så fall?
Ytterligare ett skäl till att undvika köpa Trajja.
Finns det alternativ försöker jag oavsett produkt köpa europeiskt, alternativt japanskt.

Det räcker nog med att titta på Japan för att hitta mängder med exempel.
Eller på Kina. Eller Indien. Eller USA. Eller Tyskland.

Kinesiska fabrikat har jag inte koll på, men det vore såklart ologiskt om de lade tillverkningen utanför sitt land. Många av USA's biltillverkare har fabriker i bland annat Mexiko.
Bmw har fabrik i både Kina och Afrika, Mercedes i bl.a. Finland.
Av Toyotas modeller som säljs i Europa är det bara de 4-hjulsdrivna modellerna som tillverkas i Japan. Resten i Frankrike, Turkiet och Storbritanien.
Honda tillverkar vissa motorcykelmodeller i Thailand.

Såklart finns det exempel, men de börjar bli få.

Vad hade KTM innan det sket sig, en ny hoj var sjätte minut? Sååå länge ska det inte ta att meka ihop en mc och en hel del kan automatiseras.
Utveckling etc lär vara stor del arbetstid av en produktionscykel (killgissar förvisso), och där görs väl fortfarande mycket i "väst"?

Krasst så om man inte satsar på 100% export så betyder ju jobb i Europa att kunderna har pengar att handla för, jag vet inte en hållbar kalkyl per företag, men på branschnivå, och absolut samhällelig nivå så är det mer och mer nödvändigt.
Nu har jag inte kunnat hitta några siffror på mantimmar för motorcykelproduktion vid lite snabbgooglande, men jag gissar att det ändå går åt ett par timmar och uppåt beroende på grad av automatisering. En svensk arbetstimme kostar kanske 600-700kr/timme uppskattar jag. I så fall handlar arbetskostnaden i mantimmar bara om en bråkdel av priset på en motorcykel och därmed faller hela argumentet att tillverkningen ska ske i låglöneländer som den indiska nissen proklamerade.
Nu handlar det ju inte enbart om att skruva ihop maskinen, utan även om vem som har skruvat ihop eller tillverkat de ingående delarna och om det är mycket mantimmar där så kan det ju ändå vara smart att tillverka i låglöneland för att minska arbetskostnaden eller transportkostnaden om man istället skulle skeppa delarna till Europa för monteringen.

Men jag tror faktiskt ärligt talat att Kina har blivit så pass dyrt att det knappt ger något på sista raden om kunderna finns utanför Asien för då tillkommer en rejäl transportkostnad ändå på slutprodukten istället för på det ingående materialet som annars skulle ha importerats.
I vårt fall rör det som om upp till 5% extra på sista raden att ha produktionen i Sverige jämfört med i Kina om man räknar in alla kostnader inklusive frakter. Då har vi en mix av ingående material som importeras och tillverkas lokals. Kretskort från Kina och mekanik lokalt tex.

Outsourcinghysterin har avtagit, och det är snarare så att trenden idag är det motsatta. Jag tror att den indiske miljardären är lite orolig och drar på lite extra om fördelarna med tillverkning i Indien.

Kinesiska fabrikat har jag inte koll på, men det vore såklart ologiskt om de lade tillverkningen utanför sitt land. Många av USA's biltillverkare har fabriker i bland annat Mexiko.
Bmw har fabrik i både Kina och Afrika, Mercedes i bl.a. Finland.
Av Toyotas modeller som säljs i Europa är det bara de 4-hjulsdrivna modellerna som tillverkas i Japan. Resten i Frankrike, Turkiet och Storbritanien.
Honda tillverkar vissa motorcykelmodeller i Thailand.

Såklart finns det exempel, men de börjar bli få.
Nåja, Mercedes har väl inte fabrik i Finland, Valmet, som bland annat tillverkat traktorer och gevär, bygger Mercedes-bilar.

• Gilla
Reaktioner: DaK
Nu har jag inte kunnat hitta några siffror på mantimmar för motorcykelproduktion vid lite snabbgooglande, men jag gissar att det ändå går åt ett par timmar och uppåt beroende på grad av automatisering. En svensk arbetstimme kostar kanske 600-700kr/timme uppskattar jag. I så fall handlar arbetskostnaden i mantimmar bara om en bråkdel av priset på en motorcykel och därmed faller hela argumentet att tillverkningen ska ske i låglöneländer som den indiska nissen proklamerade.
Nu handlar det ju inte enbart om att skruva ihop maskinen, utan även om vem som har skruvat ihop eller tillverkat de ingående delarna och om det är mycket mantimmar där så kan det ju ändå vara smart att tillverka i låglöneland för att minska arbetskostnaden eller transportkostnaden om man istället skulle skeppa delarna till Europa för monteringen.

Men jag tror faktiskt ärligt talat att Kina har blivit så pass dyrt att det knappt ger något på sista raden om kunderna finns utanför Asien för då tillkommer en rejäl transportkostnad ändå på slutprodukten istället för på det ingående materialet som annars skulle ha importerats.
I vårt fall rör det som om upp till 5% extra på sista raden att ha produktionen i Sverige jämfört med i Kina om man räknar in alla kostnader inklusive frakter. Då har vi en mix av ingående material som importeras och tillverkas lokals. Kretskort från Kina och mekanik lokalt tex.

Outsourcinghysterin har avtagit, och det är snarare så att trenden idag är det motsatta. Jag tror att den indiske miljardären är lite orolig och drar på lite extra om fördelarna med tillverkning i Indien.
6-700kr låter mycket, visst finns det sådana branscher i Sverige, men att vattenkånkarna på fabriksgolvet ska kosta så mycket i snitt låter mycket.
Två timmar låter däremot lite om man plussar ihop hela maskinen, men i övrigt så håller jag med i din analys överlag.

Utan att veta säkert så tror jag att ni överskattar lönekostnaden för en industriarbetare något fruktansvärt.

Snittlönerna är inte så höga som man tror i industrin, ni känner bara folk som har kommit upp i maxlön vid det här laget, men snittarbetaren ligger ju någonstans mellan ingångslön och maxlön.

Arbetsgivaravgifter och annat är väl också lägre för yngre anställda?
(jag har inte jobbat med löner, så jag gissar här)

Jag frågade en AI men litar inte på svaret 300-330kr/timmen, men några 700kr/timmen tror jag inte man kommer upp i heller.

6-700kr låter mycket, visst finns det sådana branscher i Sverige, men att vattenkånkarna på fabriksgolvet ska kosta så mycket i snitt låter mycket.
Två timmar låter däremot lite om man plussar ihop hela maskinen, men i övrigt så håller jag med i din analys överlag.

Inklusive lokaler, overhead osv osv osv.

Med vänlig hälsning,

Jag pratar inte om lönen, utan om kostnaden. Dvs lön plus sociala avgifter och overheadkostnader. Kanske att det räcker med 500kr/timme men mindre än så tror jag inte på. Så hellre att ligga lite högt än för lågt om man ska räkna på det.

Inklusive lokaler, overhead osv osv osv.

Med vänlig hälsning,
Ja, fast nu pratade vi kostnad per arbetstimme.

Personligen tycker jag att som samhälle borde vi försöka konkurrera på tex lokal / skatt / energi / etc kostnader innan vi försöker pressa ner arbetskostnaden.
(Ja, jag är medveten om att de påverkar varandra)

Jag pratar inte om lönen, utan om kostnaden. Dvs lön plus sociala avgifter och overheadkostnader. Kanske att det räcker med 500kr/timme men mindre än så tror jag inte på. Så hellre att ligga lite högt än för lågt om man ska räkna på det.
Jag med.
Overhead tycker jag att inte är rättvist att räkna som lönekostnad, utan bör vara sin egen post i kalkylen.

Nu vet inte jag hur industrilönen ser ut i Sverige. Och jag har inte koll på sociala avgifter i Sverige heller, iofs, då jag är verksam i Finland, men här kan man räkna ganska bra dubbla lönen = kostnaden. (Egentliga kalkylen görs på 13 månader / arbetade timmar, och varierar på ett antal faktorer som branch och lön, men så noga behöver vi inte vara för diskussionen)

Med den fingervisningen tycker jag att ~350kr/tim låter mycket för att stå vid löpande band.
Men kanske jag har fel = borde byta karriär, bli fabriksrobot i Sverige. (Kanske)
Eller så har jag fel = det är jävligt mycket billigare att vara arbetsgivare i Finland. (Njaaa?)

Nu vet inte jag hur industrilönen ser ut i Sverige.
Jag skulle säga att snittlönen i sverige ligger på 200-250kr/tim, och i Indien ungefär en tiondel.
Så visst finns det incitament att göra timmar i en annan del av världen tänker jag.

Och så kan man tänka annorlunda när det gäller arbetsmiljö, arbetstider, försäkringar mm.

Last edited:
Jag skulle säga att snittlönen i sverige ligger på 200-250kr/tim, och i Indien ungefär en tiondel.
Så visst finns det incitament att göra timmar i en annan del av världen tänker jag.

Och så kan man tänka annorlunda när det gäller på arbetsmiljö, arbetstider, försärkingar mm.
Jag skulle inte bli jätteförvånad om det är det senare stycket som väger tyngst.

Och så kan man tänka annorlunda när det gäller arbetsmiljö, arbetstider, försäkringar mm.

Genomsnittslön Industriarbetare Sverige 2024 31.400kr.

31.400*1,42=44,588

44588/165=270,23 kr/tim bruttokostnad. Arbetare har generellt sämre pensionsavtal än tjänstemän så det är högt räknat. Lägg till lite för de extrakostnader en arbetsgivare har i praktiken för sjuklön, rehab, ledigheter osv så hamnar man snarare i det högre spannet dvs om jag vore arbetsgivare skulle jag räkna med en bruttolönekostnad på 300kr/tim.

Och lokaler, utbildning, verktyg osv måste man självklart också ta betalt för så det tillkommer i anbudet man ger till KTM.

Med vänlig hälsning,

Genomsnittslön Industriarbetare Sverige 2024 31.400kr.

31.400*1,42=44,588

44588/165=270,23 kr/tim bruttokostnad. Arbetare har generellt sämre pensionsavtal än tjänstemän så det är högt räknat. Lägg till lite för de extrakostnader en arbetsgivare har i praktiken för sjuklön, rehab, ledigheter osv så hamnar man snarare i det högre spannet dvs om jag vore arbetsgivare skulle jag räkna med en bruttolönekostnad på 300kr/tim.

Och lokaler, utbildning, verktyg osv måste man självklart också ta betalt för så det tillkommer i anbudet man ger till KTM.

Med vänlig hälsning,
Ja, det är troligen korrekt, jag tänkte mest på löneläget från arbetstagarsynpunkt.
31.400kr/mån blir strax under 200kr/tim.
Och sjuklön, rehab, ledigheter mm tänker jag att man har en annan syn på i Indien och Kina.

Ja, det är troligen korrekt, jag tänkte mest på löneläget från arbetstagarsynpunkt.
31.400kr/mån blir strax under 200kr/tim.
Och sjuklön, rehab, ledigheter mm tänker jag att man har en annan syn på i Indien och Kina.

Ja det tror jag med. Det är arbetsgivaren som betalar ganska mycket av välfärdssystemet i Sverige, även om många inte tänker på det. Dvs mycket av de förmåner som finns är reglerade i avtal mellan arbetsmarknadens parter.

Med vänlig hälsning,

Min synpunkt var att argumentet för att tillverka motorcyklar i låglöneland inte håller. Det tar inte många mantimmar att skruva ihop en hoj i en modern fabrik, och även om lönen är 10ggr högre här så blir det inte många hundralappar billigare alltså. Dessa hundralappar förlorar man på transporten om kunderna finns i Europa, så sporthojar som knappt säljs alls i Indien och övriga Asien bör nog inte skruvas ihop där tycker jag. Jag vet inte hur det är med stå-motorcyklar för allvädersförare med korvätarhjälmar. Billiga så kallade motorbikes ska givetvis skruvas ihop där de säljs, dvs i tex Indien eller kina.

Ja det tror jag med. Det är arbetsgivaren som betalar ganska mycket av välfärdssystemet i Sverige, även om många inte tänker på det. Dvs mycket av de förmåner som finns är reglerade i avtal mellan arbetsmarknadens parter.

Med vänlig hälsning,
Då börjar man ju fundera, vad fan ska man med staten till? :va

Intervju med nye helägaren Bajajs chef som återges i Cycleworld. Orsaken till KTMs problem låg i ledningens girighet:

Rajiv Bajaj breaks that down into three forms: operational greed, which resulted in KTM’s overproduction even after the post-COVID sales spike settled down resulting in more than a year’s worth of unsold inventory in stock at dealers and distributors; strategic greed that saw KTM enter the electric bicycle business; and governance greed, where decisions were being made without consulting partners like Bajaj. “This is a problem that isn’t caused by 98% or 99% of the KTM employees,” he says, “This is a problem of the top management of KTM, the erstwhile top management of KTM, and that’s why, quite frankly, most of them are gone.”

Gamla ledningen hade enligt Bajaj planer på att flytta hela tillverkningen från Europa, men den nya kommer att behålla tillverkning i Europa. Dock ska neddragningar ske: "In this 4000 people, only about 1000 people are blue-collar. 3000 people are white-collar and that’s really perplexing, because it’s the blue-collar that make the motorcycles"

Intervju med nye helägaren Bajajs chef som återges i Cycleworld. Orsaken till KTMs problem låg i ledningens girighet:

Rajiv Bajaj breaks that down into three forms: operational greed, which resulted in KTM’s overproduction even after the post-COVID sales spike settled down resulting in more than a year’s worth of unsold inventory in stock at dealers and distributors; strategic greed that saw KTM enter the electric bicycle business; and governance greed, where decisions were being made without consulting partners like Bajaj. “This is a problem that isn’t caused by 98% or 99% of the KTM employees,” he says, “This is a problem of the top management of KTM, the erstwhile top management of KTM, and that’s why, quite frankly, most of them are gone.”

Gamla ledningen hade enligt Bajaj planer på att flytta hela tillverkningen från Europa, men den nya kommer att behålla tillverkning i Europa. Dock ska neddragningar ske: "In this 4000 people, only about 1000 people are blue-collar. 3000 people are white-collar and that’s really perplexing, because it’s the blue-collar that make the motorcycles"

Och man kan väl också lägga till personlig girighet i form av Stefan Pierer som påstås ha plockat ut närmare två miljarder euro ur företaget.

Nyheter
Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025