Kommer KTM överleva?

Det var väl ganska väntat.
Även om nedan är menat för MC så är det ju samma för det mesta av "mängd produktionen" i Europa.
“To put it very simply and bluntly, European manufacturing is dead,”

Europeerna börjar ju bli så gamla att vi inte har folk att bemanna fabrikerna heller kanske. Det är en OTROLIG skillnad besöka att land med ung befolkning. Vi har blivit feta, bekväma och då gamla.

Europeerna börjar ju bli så gamla att vi inte har folk att bemanna fabrikerna heller kanske. Det är en OTROLIG skillnad besöka att land med ung befolkning. Vi har blivit feta, bekväma och då gamla.
Får lov att knulla mer helt enkelt.

Däremot så vettefan om jag håller med om att man skall flytta produktionen för att den är död. Den är ju död för att den flyttas tänker jag...

Får lov att knulla mer helt enkelt.

Däremot så vettefan om jag håller med om att man skall flytta produktionen för att den är död. Den är ju död för att den flyttas tänker jag...
Ingen vill väl skaffa barn när det inte ger några fördelar? Du får inte låna till hus, din ekonomi blir skit och skolan suger. Bättre knulla utan göra barn och köpa en nyare motorcykel eller en till. Eller två.

Det var väl ganska väntat.
Även om nedan är menat för MC så är det ju samma för det mesta av "mängd produktionen" i Europa.

Mja.

För varumärken laddade med värde och produkter som lever på en känsla av kvalitet - upplevd eller verklig, finns det avgjort ett värde med produktion på hemmaplan.

Problemet är att KTM har gjort sig av med båda - och misshandlat sina kunder ovanpå det.

Han säger det själv i intervjun:

: first, we have to restore the brand… the second thing we have to do is reset the cost.”

Kommer den strategi att funka?
Först återupprätta varumärket (nåja) och sedan skeppa ut tillverkningen?

Visst, satsar man på volymer med glorifierade kvartsliter pendlingsmoppar för länder med rudimentär infrastruktur så är det kanske rätt. Men säljer sådant i Europa...?

Att produktion skulle vara dött i Europa är ett snävt och korkat perspektiv.

VCE "tar hem tillverkningen av tunga bandgrävare":

Börsjätten bygger en ny grävmaskinsfabrik i Sverige
Sverige får en helt ny fordonsfabrik när Volvo CE satsar på svensk produktion av grävmaskiner. Den nya fabriken ska vara igång redan om två år.

”Det är ett jättestort steg för oss och det är stort för Sverige att vi kan göra det här på hemmaplan”, säger Melker Jernberg, vd för Volvo CE.

Det handlar egentligen mer om att man investerar för framtida expansion, och lotten föll på Sverige denna gången - men det betyder verkligen något.

Slutligen har vi Faktor X.
I detta fallet handlar det om den famösa AI-revolutionen som kommer göra oss alla arbetslösa. Jag är själv inte övertygad, men rationaliseringarna sker främst på tjänstemannasidan.

Vad skall kontorsnissarna göra då?
Mitt tips är att man får kavla upp skjortärmarna lite...

Tillverkning i Europa är inte alls dött.
Den kanske har luktat lite surt de senaste decennierna, men det är bara förändring och anpassning som krävs.

Liket lever!

Nu kommer det.

Med vänlig hälsning,
Hmm Europa och särskilt Sverige kunde ju förr om åren i alla fall kompensera höga arbetskraftskostnader något med låga elpriser eller åtminstone stabil elproduktion, numera är det väl hejbabboribba med den saken i hela Europa.

Majoritetsägaren säger i intervjun att alla Triumph görs i Thailand eller Indien...är det verkligen så och sedan när i så fall?

Hmm Europa och särskilt Sverige kunde ju förr om åren i alla fall kompensera höga arbetskraftskostnader något med låga elpriser eller åtminstone stabil elproduktion, numera är det väl hejbabboribba med den saken i hela Europa.

Majoritetsägaren säger i intervjun att alla Triumph görs i Thailand eller Indien...är det verkligen så och sedan när i så fall?

Hur länge de haft tillverkning på retro och offroadhojarna i thailand har jag dålig koll på, men vill minnas att det inte är så länge sen (1-3år sen?) Bike hade en artikel här på första sidan om när tillverkningen av Street Triplen flyttades till deras nya indienfabrik.
Min entusiasm för märket sjönk i alla fall när jag läste det. Men finns det idag någon massproducerad bil eller motorcykel som har tillverkningen i det "egna" landet?

Hur länge de haft tillverkning på retro och offroadhojarna i thailand har jag dålig koll på, men vill minnas att det inte är så länge sen (1-3år sen?) Bike hade en artikel här på första sidan om när tillverkningen av Street Triplen flyttades till deras nya indienfabrik.
Min entusiasm för märket sjönk i alla fall när jag läste det. Men finns det idag någon massproducerad bil eller motorcykel som har tillverkningen i det "egna" landet?

BMW Ducati gör huvuddelen av sina modeller i ursprungslandet. Exempelvis.

Med vänlig hälsning,

Jag ser tvärt om en trend där många företag flyttar hem produktionen till Europa, speciellt från Kina. Mitt företag har numera 100% produktion i Sverige från att ha haft 100% i Kina för 5-6 år sedan, och däremellan haft 50/50.
Svenska kronans låga värde gör svenska arebetare mindre dyra än tidigare, transportkostnaderna för skrymmande delar är lägre om man tillverkar nära kunderna och klimatavtryck etc är många gånger mindre här jämfört med i Asien. Slutnotan blir endast några enstaka procent dyrare med svensktillverkat kontra Kina, iallafall på våra maskiner som inte har så mycket mantid manuell produktion i sig.

En MC tar ju några timmar att skruva ihop misstänker jag, men å andra sidan är den sjukt skrymmande att transportera. et borde gå att få ekonomi i Europeisk tillverkning. Var inte största problemet att KTM förköpte sig och fick storhetsvansinne under de gyllene pandemiåren?

Men finns det idag någon massproducerad bil eller motorcykel som har tillverkningen i det "egna" landet?
Det räcker nog med att titta på Japan för att hitta mängder med exempel.
Eller på Kina. Eller Indien. Eller USA. Eller Tyskland.

BMW kör väl mycket med kinesiska motorer?

Parallelltwinnen är konstruerad av BMW men byggs av Loncin, på samma sätt som de gamla 650 och 800 var konstruerade av BMW och byggda av Rotax.

Boxern bygger BMW själva och jag gissar att de inte har egen fabrikskapacitet att bygga olika sorters motorer.

Med vänlig hälsning,

Parallelltwinnen är konstruerad av BMW men byggs av Loncin,
Kinamotor, alltså. Enligt samma logik som att motorcyklar byggda i Kina är kinesiska även om ritningen är österrikisk. Loncin säljer den såvitt jag vet även i sina egna fordon med VOGE på tanken.

Jag ser tvärt om en trend där många företag flyttar hem produktionen till Europa, speciellt från Kina. Mitt företag har numera 100% produktion i Sverige från att ha haft 100% i Kina för 5-6 år sedan, och däremellan haft 50/50.
Svenska kronans låga värde gör svenska arebetare mindre dyra än tidigare, transportkostnaderna för skrymmande delar är lägre om man tillverkar nära kunderna och klimatavtryck etc är många gånger mindre här jämfört med i Asien. Slutnotan blir endast några enstaka procent dyrare med svensktillverkat kontra Kina, iallafall på våra maskiner som inte har så mycket mantid manuell produktion i sig.

En MC tar ju några timmar att skruva ihop misstänker jag, men å andra sidan är den sjukt skrymmande att transportera. et borde gå att få ekonomi i Europeisk tillverkning. Var inte största problemet att KTM förköpte sig och fick storhetsvansinne under de gyllene pandemiåren?
Vad hade KTM innan det sket sig, en ny hoj var sjätte minut? Sååå länge ska det inte ta att meka ihop en mc och en hel del kan automatiseras.
Utveckling etc lär vara stor del arbetstid av en produktionscykel (killgissar förvisso), och där görs väl fortfarande mycket i "väst"?

Krasst så om man inte satsar på 100% export så betyder ju jobb i Europa att kunderna har pengar att handla för, jag vet inte en hållbar kalkyl per företag, men på branschnivå, och absolut samhällelig nivå så är det mer och mer nödvändigt.

Kineserna har dock en ännu sämre prognos där, som vissa menar kan sänka deras ekonomi helt om 10-20 år.

Motorcyklar är mestadels en slags lyxleksak dessa dagar, heller inget direkt tekniskt mästerverk. Det är typiskt att sådana produkter tillverkas utomlands där det finns billigare arbetskraft, typ indien och kina. Vi är så lata och feta att vi inte längre bryr oss om ifall vi lever eller dör, så länge vi har våra digitala glädjeprylar, motorer och macdonalds. Väst går en långsam och skön död till mötes, och dom fattiga länderna bara väntar på att få ta över och på sikt göra likadant.

Livet på denna planet går ut på att födas, njuta och dö. Däremellan kanske få lite frisk luft och solsken. Min behållning är bensinlukten, hojarna och Biltemas delsyntet mc-olja ;)

• Gilla
Reaktioner: TCE
Nyheter
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats