Coola Ola
Progressiv klassicist
(Av hänsyn till den svenska amerikaniseringen naturligtvis ingen länk på det tyska språket)
![]()
För innan ”amerikaniseringen” (när den nu inträffade, typ 1945?) så pratade gemene man och kvinna i Sverige flytande tyska?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
(Av hänsyn till den svenska amerikaniseringen naturligtvis ingen länk på det tyska språket)
![]()
För innan ”amerikaniseringen” (när den nu inträffade, typ 1945?) så pratade gemene man och kvinna i Sverige flytande tyska?
Tyska var förhärskande andraspråk i Sverige fram tills engelskan trängde ut tyskan på hmm rentav 1960-talet.
Mvh
ok, dvs för 65 år sen så kunde man räkna med att folk förstod tyska. Anno 2024 känns det som att slåss mot en väderkvarn…
Ja, självupplevt för min del, fy fan!Konstigt. Är det nått du upplevt från Ktm själv? Eller är det hörsägen?

Berätta gärna mer. Jag känner mig fortfarande ny och hungring på kunskap när det gäller olika hojmärken. KTM verkar lite som ett fabrikat folk antingen älskar, eller hatar.Ja, självupplevt för min del, fy fan!![]()
Nu läser jag inte alla trådar men här ska du få anledningen till, i mitt tycke, lite roliga tillägg.För innan ”amerikaniseringen” (när den nu inträffade, typ 1945?) så pratade gemene man och kvinna i Sverige flytande tyska?

Nu läser jag inte alla trådar men här ska du få anledningen till, i mitt tycke, lite roliga tillägg.
Jo, det var en forummedlem som inte kunde tyska som blev oerhört irriterad på ett tidigare inlägg med information på tyska. Denne fick då hjälp av Galne Dansken att med modärn teknik översätta detta oerhört svårförstådda språk.
Så med länkar på ett annat, i Sverige mer vanligt, språk behövs inte modärn teknik!
Svårare än så var det inte...

Eftersom ingen annan än jag har kommenterat ett inlägg där informationen var på tyska och bad om hjälp med översättning, antar jag att det är mig du syftar på. Jag vet inte vart ifrån du fick att jag störde mig på att det var tyska, för det var inte fallet.Jo, det var en forummedlem som inte kunde tyska som blev oerhört irriterad på ett tidigare inlägg med information på tyska. Denne fick då hjälp av Galne Dansken att med modärn teknik översätta detta oerhört svårförstådda språk.
Eftersom ingen annan än jag har kommenterat ett inlägg där informationen var på tyska och bad om hjälp med översättning, antar jag att det är mig du syftar på. Jag vet inte vart ifrån du fick att jag störde mig på att det var tyska, för det var inte fallet.
Men jag kan lugnt säga att jag blev oerhört irriterad av detta påhopp!
Var det tänkt som någon form av ironi så var det gravt misslyckat.
Nope, står stadigt med båda fötterna på jorden. Men har absolut inga problem med att reagera om någon hoppar på mig utan anledning.lätt irriterad eller???.... eller "triggad" som det heter idag för folk som saknar ryggrad och röstar vänster...
Menar inte du tredjespråk nu? Tror engelskan varit andraspråk åteminstone sedan sent 60. Morsan är vassare på tyska än engelska men jag är osäker på om hon hade tyska som andraspråk eller bara är bättre på det. Visst, jag gick i gymnasiet på 90-talet men vi började med engleska i mellanstadiet och tyska/franska/spanska i högstadiet som val.Så sent som på 1980-talet när jag gick i gymnasiet så hade väl kanske hälften tyska som andraspråk. 25% franska, 25% ”teknik”.
Spanska fanns inte ens, inne i ”storstan” kunde man däremot läsa italienska. Själv läste jag halvklassisk variant, latin men inte grekiska. B-tyska, C-franska.
Idag är språk något som översätts på stubben i en app. Dvs man behöver sällan tänka på vilket språk det är ärligt talat. Direktöversättning simultant till engelska finns på YouTube (perfekt för tex ryska mekfilmer, de är duktiga på att mecka, vanliga ryssar) och annars är det bara några klick bort för att få det på engelska, svenska eller något annat.
Men alla kan faktiskt inte engelska heller, även om det är fler i Sverige.
Mvh
Jag hade tyska, men jag har glömt nästan allt. Dock förstår jag ändå, om man talar långsamt och tydligt, tyskan är ett roligt språk att leka med.. eller jag gillar leka med tyskan ganska oftaVisst, jag gick i gymnasiet på 90-talet men vi började med engleska i mellanstadiet och tyska/franska/spanska i högstadiet som val.
Jag gick grundskolan 71-80, vad jag kommer ihåg började vi med engelska i trean. I högstadiet fick man välja tillval, jag började med franska, när jag i åttan mest svarade "je ne sais pas" på frågorna bytte jag till teknik i nian. Där fick vi skruva på allt möjligt, svarva, kommer inte ihåg om vi svetsade, men hårdlödde gjorde vi i alla fall. Fungerade mycket bättre för mig.Jag hade tyska, men jag har glömt nästan allt. Dock förstår jag ändå, om man talar långsamt och tydligt, tyskan är ett roligt språk att leka med.. eller jag gillar leka med tyskan ganska oftaKan bero på den där tv-serien med Rene och fiket under 2a v.kriget.
Det där med "tillvalsämnen", en kollega hade moppe-mek i skolan eller om det var gymnasiet. Hon är från Huddiksvall och där åkte många moped till skolan, så dom hade det som ämne. Det hade jag gärna haft istället för annat onödigt tjafs.
Hade tyska i sjuan. Kommer inte ihåg något förutom att vi fick titta på en film där ett gäng unga tyskar pratade om hur det var att bo i Berlin. Sen bytte jag till ett annat ämne. Som jag inte kommer ihåg alls vad det var.Jag hade tyska, men jag har glömt nästan allt. Dock förstår jag ändå, om man talar långsamt och tydligt, tyskan är ett roligt språk att leka med.. eller jag gillar leka med tyskan ganska oftaKan bero på den där tv-serien med Rene och fiket under 2a v.kriget.
Det där med "tillvalsämnen", en kollega hade moppe-mek i skolan eller om det var gymnasiet. Hon är från Huddiksvall och där åkte många moped till skolan, så dom hade det som ämne. Det hade jag gärna haft istället för annat onödigt tjafs.
Knappast oväntat att man har svårt att få tag på delar från underleverantörer när man lämnat dem hängande i ovisshet i ett halvår samt bara betalat en bråkdel av det man är skyldig.Ropa inte hej förrän du är över bäcken…
Mvh
|
|
Nya MV Agusta Brutale 800
MV Agusta Brutale har länge... |
|
|
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT
Inför 2026 uppdateras maski... |
|
|
Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor