Kommer KTM överleva?

130000 pallar med motorcyklar tar lite utrymme dom måste ha rätt stora lagerlokaler

SH Gruppköp?

Köper vi firman kan vi nog ta en hoj vardera ur 2024 produktionen också:
"MV Agusta has also suffered from overproduction in recent months, with around 2,000 unsold motorcycles believed to be lying in warehouses in Austria"
Låter som en bra idé. :)

265000 hojar i lager = 1 års normal försäljning.

265000 hojar i lager = 1 års normal försäljning.

Vem skall köpa 265.000 osålda KTM?

Det blir intressant att se vad som händer; och vilka konsekvenserna blir för befintliga KTM-ägare vad gäller andrahandsvärde, garantier och reservdelsförsörjning framledes.

Andra märken skall inte tro att de är immuna; ni som var med minns det närmast totala sammanbrottet av den brittiska fordonsindustrin under 1970/80-talet. KTM må vara det första europeiska ”stormärket” (med svansföring) att drabbas men sannolikt tyvärr inte det sista.
Antingen säljer man hojar eller så gör man inte det… och då går det fort. Frågan är vad varumärket är värt och hur det kan vårdas framåt. Triumph är ett exempel på att det kan gå bra. Många andra exempel finns på motsatsen.

Men släpper man ut en kvarts miljon hojar på marknaden till underpris får det stora konsekvenser under lång tid. Men vad är alternativet? Utvecklingen går fort, de hade små marginaler redan tidigare och konkurrensen stenhård i de segment man befunnit sig i.

Som ägare av 2 st KTM av nyare slag så inser jag att dessa får jag behålla lääääänge. Men gråter inga floder pga det. Tvärtom är det väl läge att köpa upp sig på ett litet minilager av 1290 GT😃

Men styrelsen verkar ha blivit ordenligt lurade av en uppblåst balansräkning. KTM mår nog bättre med Baja som ägare.

Som ägare av 2 st KTM av nyare slag så inser jag att dessa får jag behålla lääääänge. Men gråter inga floder pga det. Tvärtom är det väl läge att köpa upp sig på ett litet minilager av 1290 GT😃

Men styrelsen verkar ha blivit ordenligt lurade av en uppblåst balansräkning. KTM mår nog bättre med Baja som ägare.
Helt rätt, befintliga hojar blir ju inte sämre… och jag tror också att en större ägare blir bättre och stabilare.

Fartblindheten i att fortsätta producera fullt ut när man inte säljer något är häpnadsväckande.
Och, att dessutom fnatta runt och dra upp planer för MV Agusta:

This means that KTM AG will take over the majority and also the industrial management of MV Agusta Motor S.p.A. In the medium term, an annual production volume of more than 10,000 MV Agusta premium motorcycles is planned at the site in Varese.

...som alltså skulle pumpa ut ytterligare +10.000 hojar på en tämligen mätt marknad är så verklighetsfrämmande att man baxnar.

Titanic revisited.

En flång ny 701 LR för 50’ och jag köper!
99” är okey för vanliga också -gav nåt liknande för en 690r 2010 ,bättre att ersätta luftburken med poddfilter och en tank istället hade det på 10:an och nu finns det ju massproducerade såna tankar istället för den svetsade alutanken vi gick gjorda då.

Den blir otymplig med lrtanken liknande tenere world raid så sitter du med en tank i knät -bättre att ha den där du inte märker av den , sitter mer skyddad vid en marksyning också och vanliga plasten är billig

Fartblindheten i att fortsätta producera fullt ut när man inte säljer något är häpnadsväckande.
Och, att dessutom fnatta runt och dra upp planer för MV Agusta:

...som alltså skulle pumpa ut ytterligare +10.000 hojar på en tämligen mätt marknad är så verklighetsfrämmande att man baxnar.

Titanic revisited.
De har tydligen flera tusen MV-hojar ståendes i lager i Österrike. Dessa ska nu överföras till Varese, och bli italienarnas huvudvärk att göra sig av med.

Och, att dessutom fnatta runt och dra upp planer för MV Agust

Jag har besökt MV’s anläggning a.k.a. ”sjöflyghangaren” i Varese. Där finns ingen som helst kapacitet för att bygga tiotusen hojar till varje år. Den som påstår något sådant har inte varit där, eller sprider lögner.

Jag har besökt MV’s anläggning a.k.a. ”sjöflyghangaren” i Varese. Där finns ingen som helst kapacitet för att bygga tiotusen hojar till varje år. Den som påstår något sådant har inte varit där, eller sprider lögner.

Ja.

Pierer själv. Aka korthusbyggaren.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma