Kommer KTM överleva?

30% är väl beräknat på en genomsnittlig kostnad för tillverkning.
Det kan räcka för att leverantören ska hålla näsan över ytan men blir inget över att investera eller utveckla för.
Och den leverantören ser sig nog om efter en ny kund.

I så fall är beräkningen felaktig eller gjord av någon med exakt noll kunskaper i ämnet. Eller påhittad och hopljugen av praktfuckona på KTM’s marknadsavdelning. Några sådana marginaler finns inte om man levererar OEM-delar till en motorcykelfabrik. Det är en ren och redig förlustaffär för samtliga underleverantörer.

Vart tvungen att googla:

Finns på bolaget. Snygg etikett.
Går upp på listan.

Forum är folkbildande!

Jag har snudd på doktorerat i Österrikiska maltdrycker och jag skulle nog placera denna som god trea, efter var sitt liknande alternativ från Gösser och Ottakringer.
 
Det som är uppenbart vid det här laget är att KTM skiter fullständigt i anställda såväl som underleverantörer i sina försök att rädda företaget. Om de överlever kan det sannolikt bli en viss fördröjning både på hojar och reservdelar, eftersom de tvingat X antal underleverantörer i kånken genom att bara betala 30% av det man är skyldig.

Samtidigt som bajshögen Pierer sitter i sin lyxvåning och sveper Stiegl Goldbrau och räknar pengar…
Vad jag förstått har Pierer kostat på sig själv en aktieutdelning på omkring 0,75 Miljarder SEK strax innan konkursansökan men det är kanske bara elakt förtal.
Är det sant så var det dags ta pengarna och stick.

Det talas om ett 50-tal bolag i KTM. För min del kommer misstanken att KTM haft olika räkenskapsår på bolagen. Då kommer ju möjligheten flytta runt pengar så det alltid ser bra ut vid boksluten.
Men det är misstänksamme jag det.

Och en blandning av nöjda ägare och missnöjda tyder på dålig kvalitetskontroll av ingående komponenter.
Det har talats om lågt oljetryck, typ 2 bar som orsak till dålig kamsmörjning men 2 bar räcker i teorin för spruta olja mer än 20 meter rakt upp så det måste vara något annat, felborrade oljekanaler som gett strypningar ?
Eller helt enkelt skit, tex borrspån i oljekanalerna / i oljeinsprutningsmunstyckena ?
Eller ?
Och det här med marknadsföring ? Är det här fotot säljande ? Blir någon sugen ?
1737493526072.png
från
 
Last edited:
Pierer avgår som VD för Pierer Mobility. Dvs, kind of sort of, då han blir kvar som ”co-CEO” åtminstone under omstruktureringen.

Enligt artikeln ska företagsgruppen ha skulder till ca 180 banker.
Men det kanske är normalt för den här typen av verksamhet ?
1737717672329.png
Fundera över hur många leverantörer som kommer gå i KK som följd av den här konkursen.
 
Bike reportage
En lysande framtid för ktm

Pressmeddelande, Mattighofen, 23 januari 2025 – Efter många framgångsrika år som VD för KTM AG lämnar Stefan Pierer över ledningen till sin Co-CEO Gottfried Neumeister. Med detta steg positionerar sig en av världens ledande motorcykeltillverkare strategiskt för framtiden. Pierer kommer fortsatt att vara en del av KTM:s ledningsgrupp och förblir aktiv inom företaget som medlem i styrelsen.

Sedan övertagandet av KTM 1992 har Stefan Pierer omvandlat företaget från en regional motorcykeltillverkare till ett globalt varumärke med legendarisk status inom motorcykelindustrin. Idag står KTM för innovation, prestanda och äventyr – värderingar som kommer att vara i fortsatt fokus under den nya ledningen.

“För mig har KTM alltid varit mer än ett företag – det har varit en passion, ett uppdrag och en familj. Beslutet att lämna över rodret var inte enkelt, men jag är övertygad om att Gottfried Neumeister, med sin strategiska kompetens och sitt engagemang, är rätt person att leda KTM in i framtiden,” säger Stefan Pierer.

Gottfried Neumeister har en gedigen erfarenhet av företagsledning, bland annat som styrelseledamot i flyniki och DO & CO. Han kommenterar:

“Stefan Pierer har byggt upp ett unikt företag som speglar passionen och pionjärandan hos alla medarbetare. Mitt uppdrag är att bevara detta arv och samtidigt skapa nya möjligheter. KTM representerar mod, innovation och passion – värderingar vi kommer att fortsätta att leva efter och föra in i framtiden. Tillsammans med vårt team ska vi fortsätta att stärka KTM och sätta nya standarder för att bygga världens bästa motorcyklar.”

Med den nya ledningsstrukturen är KTM väl rustat för framtidens utmaningar och redo att fortsätta sin framgångssaga. Fokus ligger fortsatt på innovation, prestanda och att utveckla ett varumärke som inspirerar miljoner fans världen över. KTM kommer även framöver att utmana gränserna för vad som är möjligt på två hjul och föra sitt arv vidare med samma beslutsamhet som under Stefan Pierers ledarskap.

Om Gottfried Neumeister

Gottfried Neumeister har en examen i internationell företagsledning från Wiens universitet och inledde sin karriär som konsult på Siemens AG Austria. År 2003 grundade han flyniki tillsammans med Niki Lauda och ansvarade för utvecklingen av flygbolaget fram till dess försäljning till Air Berlin. Mellan 2012 och 2023 hade han flera ledande positioner på DO & CO Aktiengesellschaft, där han senast tjänstgjorde som Co-CEO. Sedan den 1 september 2024 är han Co-CEO för PIERER Mobility AG och KTM AG, och från 1 januari 2025 är han även styrelsemedlem i Pierer Industrie AG.
 
Det görs fortfarande reklam för att 1390 GT & 1390 ADV ska finnas att klämma på på mässan i H-fors nästa helg. Ska bli intressant att se hur uppslutningen ser ut.
 
Det görs fortfarande reklam för att 1390 GT & 1390 ADV ska finnas att klämma på på mässan i H-fors nästa helg. Ska bli intressant att se hur uppslutningen ser ut.
Gärna bilder! 🙏
 
Det görs fortfarande reklam för att 1390 GT & 1390 ADV ska finnas att klämma på på mässan i H-fors nästa helg. Ska bli intressant att se hur uppslutningen ser ut.
Ja, det är typ gratis att göra reklam.
Jag kan göra reklam för en möglig limpa om någon vill?
 
Ja, det är typ gratis att göra reklam.
Jag kan göra reklam för en möglig limpa om någon vill?
Ja, men det intressanta är ju om det materialiseras en hoj eller ej.

Behöver ju inte levereras kundhojar bara för att KTM Nordic har fått loss ett par mulor, men någon optimism verkar finnas ändå.
 
Ja, men det intressanta är ju om det materialiseras en hoj eller ej.

Behöver ju inte levereras kundhojar bara för att KTM Nordic har fått loss ett par mulor, men någon optimism verkar finnas ändå.

Tjänstefel att inte visa optimism nu. Helst vill de förstås att man betalar i förväg. :yes


Mvh
 
Det görs fortfarande reklam för att 1390 GT & 1390 ADV ska finnas att klämma på på mässan i H-fors nästa helg. Ska bli intressant att se hur uppslutningen ser ut.

Den reklamen var nog köpt och betald innan pengarna tog slut, så dom låter den rulla för att andas optimism in i det sista, några förseriehojar att ställa ut finns säkert också.
Kan man sen få in förhandsbeställningar/intrsseanmälningar så kanske företaget kan få in kapital till att tillverka dom också..
 
Den reklamen var nog köpt och betald innan pengarna tog slut, så dom låter den rulla för att andas optimism in i det sista, några förseriehojar att ställa ut finns säkert också.
Kan man sen få in förhandsbeställningar/intrsseanmälningar så kanske företaget kan få in kapital till att tillverka dom också..
Köpt : Ja Betald : ?
 
Låt oss spinna vidare på temat "stycka upp och sälja ut i delar."

Vem bjuder på det stackars Husqvarna-märket?

Indien verkar ha koll på heritage:

List-of-oldest-motorcycle-brands-in-the-world.jpg



...eller blir det Kina som budar hem märket och sätter det gamla muskötsiktet på en elscooter from hell?


Kanske är varumärket fortfarande svenskägt, och brukas bara på licens...?

Isf är det inte KTMs egendom, utan rättigheterna lär då gå tillbaka till innehavaren. Någon som känner till en upplägget?

Fortfarande: fan ta Leif Johansson som initierade försäljningen till Cagiva för att snygga till Electrolux siffror under 80-talet och därmed lösa ut en liten bonusklausul för sig och sina kompisar i toppen.

Vi lider ännu.
 
Låt oss spinna vidare på temat "stycka upp och sälja ut i delar."

Vem bjuder på det stackars Husqvarna-märket?

Indien verkar ha koll på heritage:

View attachment 509578



...eller blir det Kina som budar hem märket och sätter det gamla muskötsiktet på en elscooter from hell?


Kanske är varumärket fortfarande svenskägt, och brukas bara på licens...?

Isf är det inte KTMs egendom, utan rättigheterna lär då gå tillbaka till innehavaren. Någon som känner till en upplägget?

Fortfarande: fan ta Leif Johansson som initierade försäljningen till Cagiva för att snygga till Electrolux siffror under 80-talet och därmed lösa ut en liten bonusklausul för sig och sina kompisar i toppen.

Vi lider ännu.
Girighet vinner oftast.
 
10aafae31706587a41ecec87516c0fb9.png


Från den schweiziska MC-tidningen Moto.CH och artikelförfattaren är väl inte sådär sprudlande entusiastisk inför KTM-s framtidsutsikter.


Mvh
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top