Kommer Kina-hojar dö ut eller dominera?

Ja hur blir det nu med dessa? Vad säger prognosoraklen här på SH?

Onekligen är det hyggliga cyklar med konkurrenskraftiga priser, även om man (läs:jag) helst inte vill ha in Kinaprodukter i västvärlden öht.

Har de blivit bättre på att inte gå av i svetsfogar, rasa motorer och ha halva litereffekten mot motsvarande västhojar?

Jag gissar att det blir med Kina-hojar som med Kina-elbilar.
Dom kommer ta över och/eller tvinga övriga att sänka priserna.
Om dom håller långsiktigt har jag ingen aning om (ännu) men gissar att man lär ta några genvägar för att komma ner i de priser som erbjuds.

Kan bara säga att dotterns CFMoto NK675 känns som sjukt mycket hoj för pengarna, men då har den bara gått 20 mil hittills...
(Pappas tips var en duke, en MT07, 750X eller en ER6.)

Ja hur blir det nu med dessa? Vad säger prognosoraklen här på SH?

Onekligen är det hyggliga cyklar med konkurrenskraftiga priser, även om man (läs:jag) helst inte vill ha in Kinaprodukter i västvärlden öht.
Hm, du vill helst inte ha in Kinaprodukter i #1, ditt nästa inlägg #3 så avslöjar du att du har en kinahoj och tycker att den går bra och att inget har gått sönder......eh ?

Last edited:
Kina kommer dominera på elhojar, inte ICE. Men om dom blir dominerande i europa beror på hur mycket strafftullar vi får betala.

Kina köper kunskap och lär sig själva kunde vi säga för 5-10 år sen.
Nu kan de och gör själva. Jag vet att det är svårt att ta in, men de har hoppat flera steg i ett svep.
Kommer de ta över marknaden....Hoppas inte, men de kommer cementera till sig en stor del av marknaden.
Kommer de uppnå bra kvalitet? Ja, förr eller senare.

Hm, du vill helst inte ha in Kinaprodukter i #1, ditt nästa inlägg #3 så avslöjar du att du har en kinahoj och tycker att den går bra och att inget har gått sönder......eh ?
- Ja så är det. Jag vill inte ha in Kina i västvärlden, men föll för pris/prestanda/utseende.
Man är svag i köttet.
Skulle helst inte vilja äta godis på vardagarna heller, men..

- Ja så är det. Jag vill inte ha in Kina i västvärlden, men föll för pris/prestanda/utseende.
Man är svag i köttet.
Skulle helst inte vilja äta godis på vardagarna heller, men..
- Man är svag i köttet, helt enkelt.
Pris/prestanda/utseende fick mig att vackla på mina principer.
I dotterns fall var utseende/pris/prestanda i den ordningen.
Tik-tok generationen har inte så många politiska stoppskyltar verkar det...

Dom lär sig och utvecklar sig lite som japanerna gjorde på 50-60 och 70 talen kort sagt marknadsundersökning och anpassar produktionen efter det
På både gott och ont förhoppningsvis gynnar det i slutändan konsumenterna

Kineserna kan såklart tillverka med kvalitet om det finns kunder eller beställare som vill ha (och betala lite mer) för det.
På plattformar som amazon, ebay, temu, cdon, mfl vinner alltid lägsta pris, så där hittar man sällan något med hög kvalitet såklart.
Men titta på apples produkter tex. Har aldrig tillverkats elektronikprylar med bättre kvalitet i västvärlden.
Eller jämför Teslas bilar tillverkade i Kina, Tyskland och USA. Kinabilarna är bäst. Amerikanska sämst.

Sen har dom aldrig satsat på förbränningsmotorer, så det som finns där är ju mest billiga kopior av gamla hondamotorer och liknande. Men när det finns batterier som funkar för motorcyklar, kommer kineserna ta över där också.

För att en hoj skall tilltala mig så krävs det något extra. Låt oss kalla det själ.

Ja, och så skall den inte vara tillverkad av någon som stjäl.

Exit Kina, alltså.

På 80-talet förväntades den japanska industrin och ekonomin bara fortsätta växa i samma takt som den gjort sedan 1945. Den kom ikapp västvärldens men aldrig förbi. Japanerna kopierade mycket och gjorde det bättre än Väst, men att tänka nyskapande var svårare. En vän som jobbat i Japan har berättat om eviga möten på utvecklingsavdelningen där ingen vågar ta beslut i rädsla för att göra fel. Att få chefens order att kopiera och göra bättre är kanske lättare än att bli beordrad att skapa något nytt från scratch?

Jag tror att kineserna kommer att göra samma resa. Kopiera och till och med göra det bättre. Men sen att vara innovativa och gå förbi ..?

På 80-talet förväntades den japanska industrin och ekonomin bara fortsätta växa i samma takt som den gjort sedan 1945. Den kom ikapp västvärldens men aldrig förbi. Japanerna kopierade mycket och gjorde det bättre än Väst, men att tänka nyskapande var svårare. En vän som jobbat i Japan har berättat om eviga möten på utvecklingsavdelningen där ingen vågar ta beslut i rädsla för att göra fel. Att få chefens order att kopiera och göra bättre är kanske lättare än att bli beordrad att skapa något nytt från scratch?

Jag tror att kineserna kommer att göra samma resa. Kopiera och till och med göra det bättre. Men sen att vara innovativa och gå förbi ..?
Kanske, men läste precis en artikel om att kinesiska företag ansöker om 7600 patent på solidstate batterier. Det är 36,7 procent av alla patent i världen.

Jag har jobbat med Kina och kinesisk produktion i över 20 år.
Idag är det ingen skillnad alls på kvalitet på det som tillverkas där kontra Europa om vi ser till Elektronik. Snarare tvärt om... Så tekniken att bygga bra grejor finns, både mekaniskt och elektronikmässigt. Än så länge ligger vi före när det gäller designen. Öhlins gör bättre designade dämpare än de bästa i Kina, mycket bättre. Japsarna (och BMW) gör motorer som levererar sjuka effekter och ändå håller. Det handlar inte bara om precision i tillverkningen utan också om materialval (dydare) och ren erfarenhet av motorkonstruktion.
Ducati gör designer som är vackrare och motorer som skramlar fränare på tomgång etc etc ;).

Nyheter
Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7