Kommer bara en gnista från tändstiftet

Bara för att jag ska fatta nu, den bilden är på låset du skickade tillbaka?

Passade det för övrigt?
Styrlås och kontakter?

Precis! :)

Först beställde jag denna som hade två kontaktstycken, men visade sig vara alldeles för hög:

http://www.wemoto.com/bikes/yamaha/xt_600_e/97-98/picture/ignition_switch_-_alternative/

Så jag hade inget val utan var tvungen att ta den med ett kontaktstycke och modifiera:

http://www.wemoto.com/bikes/yamaha/xt_600_e/97-98/picture/ignition_switch/

Precis! :)

Först beställde jag denna som hade två kontaktstycken, men visade sig vara alldeles för hög:

http://www.wemoto.com/bikes/yamaha/xt_600_e/97-98/picture/ignition_switch_-_alternative/

Så jag hade inget val utan var tvungen att ta den med ett kontaktstycke och modifiera:

http://www.wemoto.com/bikes/yamaha/xt_600_e/97-98/picture/ignition_switch/

Säkert anpassat med höjden för att passa till hojar med startspärr, antennen är väl ungefär så hög.

Tog det i eller störde du dig bara på höjden?

De är inte så avancerade de där låsen, gissar att det skulle gå att flytta din orginalcylinder till det låset på bild om bara skruvhålen passat, om inte bytet var för cylindern var kass då.

Riv isär det gamla låset och kolla vad som gått sönder, kanske går att fixa, bara borra bort brytskruven och ersätt dom med vanliga sen, det är standard M-gäng.

Säkert anpassat med höjden för att passa till hojar med startspärr, antennen är väl ungefär så hög.

Tog det i eller störde du dig bara på höjden?

De är inte så avancerade de där låsen, gissar att det skulle gå att flytta din orginalcylinder till det låset på bild om bara skruvhålen passat, om inte bytet var för cylindern var kass då.

Riv isär det gamla låset och kolla vad som gått sönder, kanske går att fixa, bara borra bort brytskruven och ersätt dom med vanliga sen, det är standard M-gäng.

Fast låset är anpassat för XT600E 97-98 så startspärr känns lite avancerat på en gammal XT600E :tungan
Det tog inte i nått utan jag störde mig på höjden hehe, tyckte det såg mindre lyckat ut.
Nu har jag ju ett nytt lås som jag hoppas borde kunna fungera, tror jag börjar med det, om kablarna blir rätt kopplade och allt fungerar bara. Finns ju en liten chans att låset inte är gjort för min modell, men jag tycker det är konstigt att det finns två olika modeller på lås till en hoj av två årsmodeller som såvitt jag vet är likadana. Tack för tipsen med byte av cylindrarna! :)

Började följa den återföddes schema men blev osäker på hur jag ska göra, Ohm-mäta färgerna enligt schema, men de andra kablarna skall de vara inkopplade samtidigt? Jag provade i alla fall så här, eftersom den röd och bruna kabeln är spänningen till tändningslåset så behöver ju de inte vara inblandade väl? De resterande fyra + fyra kablarna märkte jag upp med siffrorna 1-8 och provade alla tänkbara kombinationer som fanns men hojen vägrar att få gnista. Alltså hur jag än kopplar in dem så fungerar det inte att starta hojen. Kan det vara så att tändningslåset helt enkelt inte är anpassat för hojen?

Tändningslåset skall ju passa XT600E 97-98 men det andra låset (också XT600E 97-87) som är för högt har ju två kontaktstycken och liknar tändningslåset till FZS600 som fungerade perfekt (gick att starta hojen). Kanske dags att köpa nytt tändningslås och leva med att det sticker upp en bit från styrkronan? :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti