Kommer alla att klota?

Har du klotat?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Koorider

I ride alone, thats keep me alive :)
Gick med
1 Jun 2008
Hoj
-09, Hyosung, GT650R
Verkar som alla som jag snackat hittills med som kört mc längre tid än mig (är inne på min 3:e säsong) har varit med minst en mc-olycka. Har hört från flera också att det är bara en tidsfråga innan jag ligger i backen och glider/rullar/flyger en vacker dag, trots att jag kör "hyffsat" försiktigt.:gnissla

Så min fråga lyder hur många är det som kört fler säsonger än mig och som aldrig ens vurpat? finns det några?

Har kört mc i olika modeller i närmare 5000 mil, ej varit i backen ännu, sladdat runt med 125 scotern, samt även moped då har det dock varit snö och minus så det gills inte, skadorna har varit noll på både maskin o förare då:tummenupp .

Åker du runt och inbillar dig att du är en stor klotrisk hela tiden så kommer du snart vara där oxå..fokusera dig på din körning, kör med omdömme, tänk åt andra trafikanter, lita inte på någon därute så kommer du säkerligen klara dig! Om inte annant så kommer det ta lägre tid "innan" det händer något.

Last edited:
Aldrig? Tja jag e väl fel person, har vurpat några gånger och en gång livshotande men ja om du räknar mindre vurpor utan skador eller som bara resulterar i några repor etc då e jag tveksam om jag känner någon som aldrig varit i backen.
Däremot är det ju inget man ska ha i skallen, kör man med huvudet så klarar man sig långt. Ta inga onödiga risker och håll fullgas körningen på banan (där vurpar man iofs oxå) ligger man däremot och busar på vägarna så är det ofta bara en tidsfråga innan man är i backen, sen om det skadar en eller bara hojen är ju en annan sak.

Det låter som om du lever på belånad tid :D
Det finns två kategorier när det gäller oss MC förare.
Dom som har vurpat och dom som kommer vurpa.

Min första vurpa kom efter 4 timmars körning me förstahojen.. :mad: Typiskt nybörjarmisstag när man inte kört på ett tag. Tror man kan ta en kurva för fort å sen går det bara rakt fram istället :huvet

Klotade direkt när jag började åka för 25 år sen. Det var första och enda gången, jag minns fortfarande hur ont det gjorde, så jag gör allt för att undvika det efter det.
Bromsade omkull i ett potthål i 90km/h f.ö. Varenda muskel i hela kroppen gjorde ont i två veckor efteråt, och högra tummen är fortfarande trasig, den blev aldrig bra.

Det finns folk som aldrig kraschar, men majoriteten av dom kör nog inte RR-hoj.

Det är ju inte alls självklart att man klotar.
Bara folk som själva åkt omkull som säger så för att själva må lite bättre.

Jag har själv åkt omkull, men bara en gång och det var första året jag hade kortet. Har inte klotat sedan dess och har kört ganska mycket både bana och gata.

Det finns folk som aldrig kraschar, men majoriteten av dom kör nog inte RR-hoj.

ehum, jag har vart om kull när jag blev på körd (tillknuffad på bakhjulet) av en bil körde då en Honda AT-750, har inte vurpat sen dess på varken på min Husaberg eller min R6:a

Har klotat 2ggr på bana (Kinnekulle Ring - båda gångerna i samma kurva)och tyvärr känns det som det kommer att hända igen :näsblod .
Konstigt nog blir man (jag iaf) inte mer rädd för det, men kör som jag alltid gjort, fast utan att göra samma misstag igen hoppas jag :D

Det är nog bara en tidsfråga innan de flesta råkar ut för det, tyvärr.

//Dio

Jag tror inte det sitter i hojen om man klotar eller inte, det handlar om körstil, kunskap och slumpen. Ibland är det grus på fel ställe, dieselspill eller Bambisar som kliver ut på vägen, då kvittar det hur försiktigt man kör. Men om man istället tänjer gränserna lite mer för varje gång man kör, då kommer vurpan förr eller senare.
Jag klotade rätt hårt på bulten för några år sen, då togs det tid å jobbades med spårval å bromspunker :pangihuve Det blev lite av en väckarklocka, jag gick över till att köra så på bana istället, och tar det nått snäpp lugnare på landsväg. Fast å andra sidan, jag har fått upp klotningsfrekvensen ganska ordentligt på bana istället :hihi

Konstigt nog blir man (jag iaf) inte mer rädd för det, men kör som jag alltid gjort, fast utan att göra samma misstag igen hoppas jag :D
På ett vis är det ju farligt att tro att det är ofarligt att vurpa. Men å andra sidan, en rädd förare blir bara stel och det kan i sig orsaka att man går omkull.

Last edited:
kört omkull på mopeden jag hade när jag var 14.. det gick i 90km/h :näsblod

den krashen som hände nyss räknas inte efterssom jag vart påkörd, och för den delen så gick det bara i 50km/h då.

...

På ett vis är det ju farligt att tro att det är ofarligt att vurpa. Men å andra sidan, en rädd förare blir bara stel och det kan i sig orsaka att man går omkull.

Precis! Man ska inte tro att det är ofarligt att krascha! Absolut inte! Tvärtom borde man göra allt för att slippa råka ut för det.
Däremot borde man lära sig av sina misstag när det väl händer och bli en bättre förare.
Jag har nog lärt mig ett å annat från dessa händelser och anser mig själv vara en (åtminstone något) bättre förare nu.

Däremot ser jag INTE fram emot att det händer igen :tungan

Om alla har klotat eller kommer att klota beror nog på vad man menar.

jag kryssade i flera gånger.

1. Skitlänge sen, höst+chopper+hala löv S:T Eriksplan = lite böjda grejer på hojen+skrubbsår+skrapat självförtroende. Fixade själv.

2. -06 inspirerad manöver träning = hojen illa tilltygad+skinnställ skrapat + öm i en del kroppsdelar + självförtroendet tilltufsat igen. Försäkringen fixade hojen, sorry.

3. -06 i stan, alla körde då det blev grönt tittade i backspegeln på en taxi som absolut skulle tränga sig mellan mig och ett vägarbete. När jag tittade framåt hade alla stannat. PANG ! Bromshandtag och pedal busted+ böjd kylare + tillknycklat kylarlock + krossat baklampeglas på bilen + förbannad på mig själv. Fixade själv hojen och bilens lampglas.

4. -07 Orminge, Kommer på huvudled och skall svänga vänster har ögon kontakt med personen som står vid lämna företräde på vägen jag skall in på. Jag lägger ner och då kör bilfaen ut framför mig. Shit, både jag och hoj glider förbi precis bakom bilen. Bilen bara kör vidare. Andra bilar stannar och kollar hur det gick:tummenupp Lite lackskrap på generatorkåpan + nerslipade kraschpuckar (tack R&G)+ skinnstället lite mer skrapat + öm armbåge och höft. Fixade själv.

Kör över 2000 mil per år.

Jag skulle vilja säga att ju mer man kör desto större risk är det för lite "traffic wounds" men möjligen lite mindre risk för allvarliga klotningar.

Dock kan vad som helst hända när som helst, så ta det lungt.

Last edited:
Välte hojen en gång när jag gjorde en usväng hemmavid och marken var inte så nära foten jag trodde vilket resulterade i en klant vura. MEN det var ju ändå en vurpa! Samma misstag har jag iofs sedan hållt på att göra flera gånger.....fattar inte att man inte lär sig kolla var marken är när man gör långsamma svängar med stöd av foten....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT