Komma undan p-bot?

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Fick en p-bot idag, visserligen inte så dyr men samtidigt irriterande. Parkerar bilen på Kungsmässans parkering dom dagar jag är i skolan, ochd et är 3h parkering där. Så jag brukar flytta bilen var 3e timme. Idag hann jag inte det så jag stod 5min för länge och genast fick jag böter :huvet Finns det något kryphål som gör att jag kan komma undan detta? Har hört något om att företaget som delar ut bötern måste ha skyltar uppsatta med företagsnamnet, tlfnummer eller något sådant. Stämmer det?

Själva boten får du betala eftersom du stod över tiden. Information om vem som kollar parkeringarna vet jag inte om, tycker att det borde finns någon information iaf.

Det brukar vara svårt att komma undan en P-bot.

I ditt fall så krävs det att dom kontrollerat ventilpositionen på hjulen för att vara säkra på att bilen inte flyttats under tiden. Dom ska med andra ord ha kontrollerat ventilpositionen först när du ställde bilen och sedan minst 3 timmar senare för att dom ska kunna bötfälla dig. Om det är så lite tid som gått över som du hävdar så finner jag det osannolikt att dom gjort det.

Kolla på böteslappen. Det ska stå att ventilkontroll är utförd och vid vilka tidpunkter det är gjort. Är detta inte gjort eller det inte är minst 3 timmar mellan första och sista kontrollen av ventilerna så kan du hävda att du varit iväg med bilen och kommit tillbaka och ställt dig på samma plats. Hävda i sådant fall att du varit ute med bilen före dom kontrollerade ventilerna.

Annars är det nog svårt att komma undan är jag rädd.

Om det verkligen bara är 5min så skulle jag neka.

det är inga böter !! det är en avgift.

naturligtvis skall skyltningen vara riktigt. Hur det skall se ut borde väl finnas hos vägverket eller länsstyrelsen. Skyltarna skall iaf sitta på en speciell höjd, vara placerade så man ser dom när man kör in på parkeringen, etc, etc

I övrigt kan jag bara tycka: åk kommunalt eller betala för dig.

På lappen står det att det finns en bild på bilen, hur ventilerna stod och att dom är kontrollerade 08:53 och 11:54. Jag vet att man kan undvika genom att förlja reglerna men det är enda parkeringen vid skolan, och närmsta kommunala transport är väldigt långt från mitt hus :gnissla

Tänkte mest på om det kanske stämde angående skyltarna. Det är BevakningsTjänst som delat ut den, men det står inget om dem på skylten vid parkeringen.

På lappen står det att det finns en bild på bilen, hur ventilerna stod och att dom är kontrollerade 08:53 och 11:54. Jag vet att man kan undvika genom att förlja reglerna men det är enda parkeringen vid skolan, och närmsta kommunala transport är väldigt långt från mitt hus :gnissla

Tänkte mest på om det kanske stämde angående skyltarna. Det är BevakningsTjänst som delat ut den, men det står inget om dem på skylten vid parkeringen.
Ta kontakt med dem och be att de mejlar bilderna. Det gör jag jämt, om inte annat blir det en administrativ kostnad för bolaget i fråga.

För du ska kunna komma undan med den boten krävs det nog att de skrivit fel någonstans. T.ex. regnr, bilfabrikat eller gatuadress.

Antar att det är Lindälvs gymnasiet, och där är väl parkering på skolan? :va

För du ska kunna komma undan med den boten krävs det nog att de skrivit fel någonstans. T.ex. regnr, bilfabrikat eller gatuadress.

Antar att det är Lindälvs gymnasiet, och där är väl parkering på skolan? :va

Okej. :gnissla Japp Lindälv, men skolans parkering är endast för lärare och man måste ha p-tillstånd för att stå där :gnissla

Okej. :gnissla Japp Lindälv, men skolans parkering är endast för lärare och man måste ha p-tillstånd för att stå där :gnissla

Då är du körd ändå med tanke på att han kunde ha gett dig böter inom 10 minuter eftersom du antagligen saknar p-tillstånd.
Hade det varit i mina hemtrakter så hade jag säkert kunnat hjälpa dig då jag jobbar på Bevakningstjänst titt som tätt och känner till deras regler och förfaranden angående böter. Tyvärr känner jag inte Göteborgarna :(

Det du kan göra är att kontrollera om de har fyllt i korrekt benämning på ditt förfarande, tex typkod 19= parkerat inom förbudszon eller nåt sånt står det på baksidan typ. Om detta ej är ifyllt korrekt så kan det funka, men då ska de inte ha skrivit något i övriga kommentarer heller...

gillar det farsan sa till mig när jag fick en bot: "vänta tills de skickar en påminnelse.. de är rätt dåliga på det.. och den kan ju ha blåst bort eller va fan som helst.."

gillar det farsan sa till mig när jag fick en bot: "vänta tills de skickar en påminnelse.. de är rätt dåliga på det.. och den kan ju ha blåst bort eller va fan som helst.."

som min farsa då! jag betalar aldrig lappen som sitter på rutan. bara påminnelsen.

ett tips till fortsättningen är ju att spara boten och sätta på rutan varje gång du parkerar, inte 100% men har funkat för mig några gånger inne i stan (dom bakom och framför har fått bot men inte ja)

som min farsa då! jag betalar aldrig lappen som sitter på rutan. bara påminnelsen.

ett tips till fortsättningen är ju att spara boten och sätta på rutan varje gång du parkerar, inte 100% men har funkat för mig några gånger inne i stan (dom bakom och framför har fått bot men inte ja)

HAHA:rofl

Jag har fan kvar min senaste bot.. ska fan ta med mig den nästa gång:hihi

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien