komma över mental låsning

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Ducati Biposto -97
Förra året så körde en kompis ihjäl sig mitt framför mig och jag själv klarade mig med en hårsmån, jag blev såklart ledsen men körde säsongen ut,
men i år har jag inte haft lust att köra nästan på gränsen till rädd att själv råka ut för samma sak (en gammal tant såg oss inte och körde ut framför oss och vi kom i hög fart)

jag kan absolut inte köra den vägen då börjar jag kallsvettas, och som sagt så fort jag åker känns det starkt olustigt, vilket känns konstigt också då jag alltid varit motorintresserad så länge jag minns

vad kan man göra för att få bort denna mentala spärr?

ingen psykolog eller expert på sånt här men har kommer en teori:

möta rädslan och bestiga den.
jag lyckades själv med den lilla konsten att stegra över med hojen och blev skraj för att köra på bakslangen den helgen. det första jag gjorde nästa helg därimot var att just, sakta med säkert, få höjd på framhjulet igen för att se till att jag inte skulle tveka eller aldrig våga testa på det igen.

trillar man av så är det bara att hoppa upp i sadeln igen :jäs

drzero skrev:
2175132 Förra året så körde en kompis ihjäl sig mitt framför mig och jag själv klarade mig med en hårsmån, jag blev såklart ledsen men körde säsongen ut,
men i år har jag inte haft lust att köra nästan på gränsen till rädd att själv råka ut för samma sak (en gammal tant såg oss inte och körde ut framför oss och vi kom i hög fart)

jag kan absolut inte köra den vägen då börjar jag kallsvettas, och som sagt så fort jag åker känns det starkt olustigt, vilket känns konstigt också då jag alltid varit motorintresserad så länge jag minns

vad kan man göra för att få bort denna mentala spärr?

köra jääävligt lugnt ....
Det är väll att tänka på till att börja med..
sen ger det sig nog.

tack för råden jag har faktist provat ditt "settan"

jag kunde köra den sträckan med bil men hjärtat bankade så jag trodde jag skulle få en attack, man får ta en dag i taget

drzero skrev:
2176107 tack för råden jag har faktist provat ditt "settan"

jag kunde köra den sträckan med bil men hjärtat bankade så jag trodde jag skulle få en attack, man får ta en dag i taget
Det är bra! Fortsätt kör där med bil. Många gånger, tills det känns bra. Sen tar du hojen och gör likadant. Kom ihåg att det är inget fel att du känner obehag just vid den vägen heller, det är ju inte så konstigt. Men fortsätt så tills du klarar köra vägen utan att hålla på att få en attack. Obehagskänslan kanske finns kvar, men som sagt -det är inte så underligt.

Lycka till!

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing