Komma åt filer på annan HD !?!

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date

s9d8as0vjk

Guest
Gah, har precis bytt hårddisk i dumburken och har en massa filer på den gamla disken som jag behöver komma åt nu.

Både nya och gamla disken är NTFS med Windows XP Pro SP1 pålagda. Nu när jag försöker komma åt filerna på den gamla disken så får jag "Access is denied".

Någon som vet nån bra utility för att nollställa rättigheterna så jag kommer åt alla filer ? Jag är lokal admin på burken så det bör inte vara nåt hinder.

Har testat "C:\WINDOWS\system32\cacls.exe F: /T /E /G %USER%:F" men får samma resultat

Last edited:
Mr B skrev:
Gah, har precis bytt hårddisk i dumburken och har en massa filer på den gamla disken som jag behöver komma åt nu.

Både nya och gamla disken är NTFS med Windows XP Pro SP1 pålagda. Nu när jag försöker komma åt filerna på den gamla disken så får jag "Access is denied".

Någon som vet nån bra utility för att nollställa rättigheterna så jag kommer åt alla filer ? Jag är lokal admin på burken så det bör inte vara nåt hinder.

Har testat "C:\WINDOWS\system32\cacls.exe F: /T /E /G %USER%:F" men får samma resultat
Kanske detta är enkelt men, nu vet jag ju inte om du ska behålla den gammla disken, om inte så tar du bort XP på den gamla, pluggar in den & för över filerna

Tar bort XP ? Vet inte hur det ska gå till iofs ...

Jag vill bara spara datat som finns på disken. Själva operativet är skitsamma om det ryker. Men det borde finnas någon utility som gör det möjligt att skriva över rättigheterna på disken. Eller iallafall gör det möjligt att kopiera skiten därifrån. ;)

Testa att göra dig till ägare av filerna.
Properties/Security/Advance/owner...

Danny, precis det jag testade nu och det verkar fungera stabilt ! Var tvungen att aktivera "Advanced sharing" först bara innan jag hittade alternativet.

Nu finns det hopp om att rädda det som ligger där. Thanx !

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back