komfort på Stelbent chopper?

Eleganten

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2008
Hoj
Hornet 600 -06
Har hittat en tjusig gammal triumph shopper i england som jag är sugen på att köpa och ha som andra hoj till fina sommardagar och att bygga på under vintern.

Frågan som jag har är hur obekväm den kan tänkas vara?
Det är som sagt en stelben med ett ganska smalt bakdäck och en fjädrar ensits sadel det är även ett aphängs(?) styre på.

Dom krav jag har på den är att den ska gå att åka lite längre rundor på iaf 10- 20 mil utan att man måste sjukskriva sig, finns det en sportslig att göra det, eller är det lika bra att ställa den i vardagsrummet som ögongodis?

Eftersom den står i england så är det ju inte riktigt läge att åka över för att provköra.

Om du får tag i någon i södra sverige kan du ju höra om du får ta en tur/swapa motorcyklar en runda :)

Greven och hans tjej åkte ju jorden runt på sin stelhäck. http://www.hogtech.com/about-filer/about-history.asp
Men bekvämt är det ju inte. Men är det fjädrad sadel (som ofta var original på de gamla cyklarna med stelbensram som original) så gör det ju mycket för komforten och påkänningarna i ryggen.

Last edited:
Greven och hans tjej åkte ju jorden runt på sin stelhäck. http://www.hogtech.com/about-filer/about-history.asp
Men bekvämt är det ju inte. Men är det fjädrad sadel (som ofta var original på de gamla cyklarna med stelbensram som original) så gör det ju mycket för komforten och påkänningarna i ryggen.

Tycker inte riktigt att det ska vara riktigt bekvämt att köra hoj heller. Då kan jag ju lika gärna ta bilen faktiskt. Men det finns ju liksom en gräns då det fan inte ens är kul längre.
Men om dom pallade att åka jorden runt så borde jag ta mig runt skåne iaf :D
Ja fjädrarna i sadeln tror jag man kommer att vara glad över.

Fjädrad sadel tror jag ändå räcker ganska långt. Kör du på en mycket guppig väg så kan det nog bli lite "hoppigt", men den räddar nog ryggen vid plötsliga stötar. Oroa dig inte fölr aphängstyret, kommer du på att det omöjligen funkar med vinklar och avstånd så går det ju att byta.

Sen borde ju du känna till Triumph's "Silltunna".

Ett baknav som är avfjädrat invändigt, rankades av många HD-chopperåkare som det enda bra som någonsin har kommit från England!

Det finns otaliga eftermarknadskopior av Silltunnan, men man kommer långt med fjädrad sadel och lite luft i bakdäcket också!

Sen borde ju du känna till Triumph's "Silltunna".

Ett baknav som är avfjädrat invändigt, rankades av många HD-chopperåkare som det enda bra som någonsin har kommit från England!

Det finns otaliga eftermarknadskopior av Silltunnan, men man kommer långt med fjädrad sadel och lite luft i bakdäcket också!

Just jävlar, den lilla uppfinningen hade jag totalt glömt bort!
Var det inte någon svensk som bara för något år sedan (nåja 3 kanske) hade en lite mer utvecklad variant på G? Kanske inte blev något av det iofs.

Just jävlar, den lilla uppfinningen hade jag totalt glömt bort!
Var det inte någon svensk som bara för något år sedan (nåja 3 kanske) hade en lite mer utvecklad variant på G? Kanske inte blev något av det iofs.

Jo, jag tror jag har läst något om en moderniserad variant som skulle ha mindre utvändig storlek men ändå bättre fjädringsväg än den traditionella silltunna.

Den kunde bete sig lite otäckt vid nerlägg över gupp också, något som skulle vara borta på den nya modellen.

Aphängstyre ska tydligen vara bekvämt enligt expertisen, även vid touringåka.

Tycker inte riktigt att det ska vara riktigt bekvämt att köra hoj heller. Då kan jag ju lika gärna ta bilen faktiskt. Men det finns ju liksom en gräns då det fan inte ens är kul längre.
Men om dom pallade att åka jorden runt så borde jag ta mig runt skåne iaf :D
Ja fjädrarna i sadeln tror jag man kommer att vara glad över.

Hallå,
Titta i mitt garage så ser du vad jag åkt 30-40 mil i sträck på (ja jag har stannat o tankat så behöver ingen påpeka det) utan att få några bestående men.....tror jag...:)
Skämt å sido så går det bättre än folk tror i allmänhet.:tummenupp

Hallå,
Titta i mitt garage så ser du vad jag åkt 30-40 mil i sträck på (ja jag har stannat o tankat så behöver ingen påpeka det) utan att få några bestående men.....tror jag...:)
Skämt å sido så går det bättre än folk tror i allmänhet.:tummenupp

Det låter ju lovande. Jag är ju ung å frisk (ja förhållandevis iaf) så jag tror att det ska funka.
Det ska jo trots allt fortfarande vara roligt att köra hoj även om det är mer finåka det handkar om.

Jag kom över en halvfärdig Honda-750 chopper för 100 år sen , som jag byggde färdigt o reggade. Stel Moheda-ram , springergaffel o bildäck 185 brett bak. All fjädring jag hade var den i däcket , så glöm att åka på några 2,7 kg...:D. Har för mig jag hade nånstans mellan 0,6-0,8 kg därbak för rätt "gung".....

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park