Kombinera boende & transport. Husvagn.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nu kanske min tilltänkta hyrbuss till i sommar blir såld. Detta gör att jag måste fixa nått annat sätt att transportera mig,hoj och mekaniker till banorna i sommar och något sätt att bo. Detta blir ju absolut enklast med stor buss, dock ganska otrevligt boende. Så nu kom jag på att jag kan göra som nån annan jag såg i sommar. Bygga om en husvagn till hojtransport/boende. Kanske kan jag bo trevligare och även få behålla en personbil.

Nån som vet hur man enklast fixar detta. Vad man ska tänka på och kostnad. Funkar det att lyfta in hojen genom vanliga dörren eller måste man ta upp ett nytt hål?

Tacksam för ideér.

Har också funderat en hel del på detta.
Att använda dörren är nog ingen höjdare då husvagnsdörrar oftast är ganska smala. Det bästa är nog att dela av husvagnen med en vägg och ta upp nytt hål till mc delen, få tillverkat en ram och dörr/lem av aluminium. Dörren fäster man med gångjärn i nederkant så kan den användas som ramp också.
Detta kan kanske vara något att spinna vidare på. :)

Tror oxå att en separat dörr är rätt. Sätter man den t.ex. på sidan, främre delen, avskärmar med vägg, men inte fullt upp till tak, använd överdelen till en dubbelbädd, typ på samma sätt som många gör på husbilar.

Men det finns säkert massor med tänk, det vore kul att se någons färdiga lösning, vety att det är en kille som brukar träna på Sviestad som har den lösningen, tror att hahn kommer ifrån Jönköping.

christer skrev:
Men det finns säkert massor med tänk, det vore kul att se någons färdiga lösning, vety att det är en kille som brukar träna på Sviestad som har den lösningen, tror att hahn kommer ifrån Jönköping.
Jocke S är det nog du tänker på, han hade en husvagn förra året...

Jag köpte en Polar 300 i fjol som är byggd som en släpkärra från början, dörren där bak! 300 står för längden i cm så det är ingen mäktig pjäs direkt... :hihi

Har för mig att Sepahewe har/hade en ombyggd husvagn som är hojtransport baktill och boende i framänden. Han kanske har ngt bra tips.

Finns ingen enkel väg alltså. Bara att åka och handla och sen plocka fram verktygen.

Ska leta efter folk som gjort samma grej.

Hur känslig är en husvagn för snedlast?

Jonte VSB R-T skrev:
Finns ingen enkel väg alltså. Bara att åka och handla och sen plocka fram verktygen.

Tänk bara på att väggarna i en husvagn är bärande.
Kolla med Svensk bilprovning innan vad som gäller så du inte gör bort dej.

Jonte VSB R-T skrev:

Det är nog ganska känsligt, ska väl vara ett visst kultryck, max 75 kg har jag för mej, men man kan balansera med annat junk som man ändå måste ha med sej.

Depåbitchen skrev:
Har för mig att Sepahewe har/hade en ombyggd husvagn som är hojtransport baktill och boende i framänden. Han kanske har ngt bra tips.

Stämmer bra det. Cabby sålde en modell under slutet av 80-talet som redan från början hade en stor dubbeldörr som täckte hela baksidan. Modellen heter Cabby Carry. Funkar suveränt att lasta i. Vagnen i sig är helt öppen med en bäddbar sittgrupp och ett pentry längst fram. Jag byggde en mellanvägg rakt över hjulaxeln och satte skåp och en 3:e bädd på bosidan och ett däcksrack och verktygslådehållare på andra sidan.

Jag byggde dessutom en arbetsbänk under fänstret baktill med 220-uttag och får trots det plats med två hojar om man pusslar lite...... (Vad maxvikten säger om det våger jag inte kollar :) )

Jag kan verkligen rekommendera den här lösningen, du bor som en kung, har kylskåp, spis och gott om utrymme när det regnar samtidigt som det är lättlastat. När du sedan kommer hem är det bara att haka av husvagnen och dra hem så man slipper packa ur direkt på söndagskvällen. Till skillnad från en skåpbil/buss så slipper du underhålla en motor m.m.

sepahewe skrev:
2040157
Jag byggde dessutom en arbetsbänk under fänstret baktill med 220-uttag och får trots det plats med två hojar om man pusslar lite...... (Vad maxvikten säger om det våger jag inte kollar :) )

Jag kan verkligen rekommendera den här lösningen, du bor som en kung, har kylskåp, spis och gott om utrymme när det regnar samtidigt som det är lättlastat. När du sedan kommer hem är det bara att haka av husvagnen och dra hem så man slipper packa ur direkt på söndagskvällen. Till skillnad från en skåpbil/buss så slipper du underhålla en motor m.m.

Just att slippa lasta ur är underbart :)
Jag har maxlast på 220 kg med min Polar :D :D

/BiB

Husvagnsombyggnad

Från cbx bert ; tänk bara på att hitta en bra vagn med rejäla balkar under
och är det tung last då rekommenderar jag starkt en boggi vagn :
sedan kan köregenskaperna försämras på grund utav vikten så att bygga om
bakdelen är väl ingen riktig höjdare bästa är nog och bygga om främre delen
men att tänka på är just kulvikten olika bilmodeller har olika vikter men idealvikten är runt 85-90 kg : hellre en liten för tung framlast i vagnen än för tung baklast "baklastad vagn vill gärna åla på vägen innan man ens kommer upp i 70 km" har själv råkat ut för detta otäckt när ex vis långtradare kör om en då blir det att parera o släppa gasen o hålla tungan mitt i mun"
men lycka till med jobbet o som någon nämde om polars lilla 300
så är väl den mest idealisk i och med att vikten kommer rakt över axeln
bara att förstärka golvet nackdelen är väl att inget toautrymme finnes i den vagnen? som sagt lite tips o lycka till mvh cbx bert mer frågor till mig kan ni skicka via pm , :)

ett tips till ang bärande väggar : gör helt enkelt så här leta rätt under
och se var den längsgående balken går på husvagnen sedan borrar man ett hål och genom golvet sätter man ett fästa för spännband så belastar man
inte väggarna indirekt obs att det finns även tvärgående balkliknande mindre
balkar fäst inget i dem de är inte till för att binda i de har en funktion men kommer inte på den i nuläget ? skall studera o återkomma mvh cbx bert
men välj gärna en vagnstyp som har längsgående balkar av järn
fån kant till kant ( det finns de vagnar som har rejäla balkar men som efter axeln övergår i träreglar typ en del av SMW vagnar har den konstruktionen)
mvh bert

Last edited:
sepahewe skrev:
2040157 Stämmer bra det. Cabby sålde en modell under slutet av 80-talet som redan från början hade en stor dubbeldörr som täckte hela baksidan. Modellen heter Cabby Carry.

Den här snubben har en Carry 400 vagn tillsalu. Var det en sådan som du tänkte på ?

Göran skrev:
2045694 Den här snubben har en Carry 400 vagn tillsalu. Var det en sådan som du tänkte på ?

Jag har för mig min hette 560, men det kan ju vara så att de sålde den i olika storlekar. Min vag är en 6,7 meter lång boggie vagn.

Vad gäller vikter, som näms här ovan, blir det alltid väldigt känsligt när så stor del av släpets totalvikt utgörs av lasten, minsta felskjutning och kulvikten kan ändras 50 kg. Dessutom är det inte bara kultrycket som är intressant utan också hur utspridd lasten är över vagnen.

För att förbättra balansen redan under bygget så monterade jag min mellanvägg några decimeter framför mitten, vilket gör att hojen kan krypa fram lite extra över boogien, dessutom har jag ett fack för min vertkygsväska mitt över boogien.

En bra investering är att köpa den billigast badrumsvåg ni kan hitta, 69:- på Rusta, och en liten träplatta att ställa den på. Efter varja lastning kan ni nu enelt kontrollväga kultrycket genom att ställa husvagnens fronthjul på vågen, och vips är magin borttrollad och husvagnes går som på räls varje gång.

Jag har helt missat att denna tråd left vidare. Kanske är lite för mycket i garaget. Har varit där en snabbis och är bara hemma och vänder.

Men jag tackar för tippsen. Vad gick hela kalaset loss på?

Var det nån som hade en färdigbyggd till salu?

Jonte VSB R-T skrev:
2046901 Jag har helt missat att denna tråd left vidare. Kanske är lite för mycket i garaget. Har varit där en snabbis och är bara hemma och vänder.

Men jag tackar för tippsen. Vad gick hela kalaset loss på?

Var det nån som hade en färdigbyggd till salu?

Vagn och ombyggnation tror jag slutade på ca 30 samt ett par helgers arbete.

//H

*/ ?>
Back