Kolvspel

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har ny borrning på cylindern, men då jag provar med kolven i känns det som om det glappar rätt mycket. Så hur stort ska spelet vara mellan kolv och cylinder?

Moppen i fråga är en XR600
 
Prova Sök. Beroende på kolvtyp ca 6/100 mm. Mätt på rätt ställe......
Borraren ska helst ha kolven tillgänglig tillsammans med tillv rek om spel.
Hade han det ?
/u
 
ulf_lundin skrev:
Prova Sök. Beroende på kolvtyp ca 6/100 mm. Mätt på rätt ställe......
Borraren ska helst ha kolven tillgänglig tillsammans med tillv rek om spel.
Hade han det ?
/u

Tillverkarens rekomendation vet jag inte. Antog att han hade kunskap om det själv, men kolven hade han där.


(faaaaan är mycket mer än 6/100 mm)
 
Glöm inte 'mätt på rätt sätt'. Mitt på skörtet 20 mm upp är en rimlig gissning.
En redig mikrometer mäter kolven, men få har möjligheten att mäta loppet
på 1/100 delen när. Har du ?
Upptill glappar kolven rätt bra. Ring o fråga vilket spel han borrade till.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Glöm inte 'mätt på rätt sätt'. Mitt på skörtet 20 mm upp är en rimlig gissning.
En redig mikrometer mäter kolven, men få har möjligheten att mäta loppet
på 1/100 delen när. Har du ?
Upptill glappar kolven rätt bra. Ring o fråga vilket spel han borrade till.
/u


Skörtet? Hade tänkt sätta i kolven och med hjälp av bladmått mäta spelet. Kan man göra det bara för att få en uppfattning om det är helt uppåt skjärnornas borrning?
 
Bladmått är inget superverktyg eftersom det ger fel mått, de är ju platta. Dessutom måste man, precis som Ulf skrev, mäta på rätt ställe. Kolvar är nämligen både ovala och koniska, inte runda som de flesta tror.
 
Piston skirt är det visst Ulf talar om, alltså kolvens sida som är 90 grader vänd från kolvtappsplanet.

Bladmått ger nog en rimlig uppfattning över kolvspelet, prova mäta med kolven längst ner (alltså så långt den normalt åker) sen på mitten, och därefter längst upp i cylindern.

Teleskopmikrometer ger visserligen en bättre/noggrannare uppfattning om ovaliteten, och är alltså att föredra.

Robban_C skrev:
Bladmått är inget superverktyg eftersom det ger fel mått, de är ju platta. Dessutom måste man, precis som Ulf skrev, mäta på rätt ställe. Kolvar är nämligen både ovala och koniska, inte runda som de flesta tror.
 
6 hundradelar låter rimligt på en luftkyld storstånka.
Vätskekylda radfyror ligger som lägst på 3-4 hundringar, vanliga luftkylda runt 5.

Högtrimmade tvåtaktare runt 5 och ibland 6. Men det finns de som kör in med 3... men så ser kolven helt slät ut efteråt och man ligger mycket nära nypning hela tiden. Effektvinsten med denna tätare kolv är marginell varför det alltid är bättre med ett större spel.
Men FÖR stort skall det ju inte vara...

Bladmått går bra, men som det konstateras; de är ju platta. Dock får du ju en uppfattning. Helt rätt blir det dock inte.

sant är oxå att kolvar är både ovala och koniska, då det är tänkt att de av värmeutvidgningen skall bli helt runda och raka under drift.
Detta har kolvtillverkarna t.o.m styrt genom att gjuta in vissa stålspant i kolvskört/krona så att de rätar ut sig av värmen och därigenom gör kolven rund.
 
B.T. skrev:
Piston skirt är det visst Ulf talar om, alltså kolvens sida som är 90 grader vänd från kolvtappsplanet.

Bladmått ger nog en rimlig uppfattning över kolvspelet, prova mäta med kolven längst ner (alltså så långt den normalt åker) sen på mitten, och därefter längst upp i cylindern.

Teleskopmikrometer ger visserligen en bättre/noggrannare uppfattning om ovaliteten, och är alltså att föredra.


Hjälp vad okunnig man känner sig! Vad är kolvtappsplanet? Och vid mätning bör resultatet bli det dubbla (iom att man mäter båda "sidorna" sammtidgt) eller?
 
FreddaAbborre skrev:
Hjälp vad okunnig man känner sig! Vad är kolvtappsplanet? Och vid mätning bör resultatet bli det dubbla (iom att man mäter båda "sidorna" sammtidgt) eller?

Kolvtappsplanet = kärnlinjen på kolvbulten.
(i klartext: mät 90 grader mot denna linje = fram eller bak på kolven.)
De nedstickande delarna på dessa "fram" och "baksidor" heter skört.
Delen där kolvringarna sitter heter krona.
Ovansidan kolvtopp.

Nej spelet är det totala spelet = du mäter bara ENA sidan.

Lycka till.
 
Dr.Bike skrev:
Kolvtappsplanet = kärnlinjen på kolvbulten.
(i klartext: mät 90 grader mot denna linje = fram eller bak på kolven.)
De nedstickande delarna på dessa "fram" och "baksidor" heter skört.
Delen där kolvringarna sitter heter krona.
Ovansidan kolvtopp.

Nej spelet är det totala spelet = du mäter bara ENA sidan.

Lycka till.


Bugar, bockar och tackar allra djupaste!!

(nu ska vi bara se om vi ska ta och planera tjafs med verkstan, eller somna gött)
 
da capo: prata m borraren om vilket spel han borrade/honade till.
Och/eller ta kolv o cyl o låt nån annan verkstad mäta upp spelet.
Du grejar inte det själv utan rätt verktyg o kunskap.
/u
 
Kan som avsluning bara säga att en en gån har ens okunskap straffat sig... Visst fasen va det verkstan som gjort rätt och jag bara svamlar!
 
ulf_lundin skrev:
Men du har lärt dig nåt. Utan att ställa till med nåt dyrt. Alltid något. :tummenupp
/u


Jajamensan! (och utan att stå och skämma ut mig framför mecken oxå!! toppen!)

Sporthoj.com är underbart
 
Bearing skrev:
Vad hade du för kolvspel?
Kunde va kul att veta

Vet inte faktiskt. Det glappade as mycket i sidled, men mätt över skirten (ny lärt ord, känns bra o skriva det) va det jävligt lite, så utgår från att det va rätt!
 
tvåtakts snöskotrar kan ha kolv spel på över 1/10. visst kan det bli kolvskrammel vid kallstart men vid driftstemp är det tyst. Men dom motorerna har ett väldigt temperaturområde.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top