Kolvspel och vevaxelspel

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Kikade lite på motorn idag (700cc 2t 2cyl) och vevaxlarnas sidospel i storänden var ca0.5mm, är det på tok för mycket? Känner inget glapp upp/ner, svårt att känna dock.

Kolvspelet har jag inte mätt än, men vad ska det ligga på ungefär? 0.05-0.1mm?

0.5 mm i sidled är nog lungt...
Kolvspelet är svårt att säga så....skaffa verkstadshandbok eller nån specefikation på motorn där kolvspelet står...det är olika från motor till motor.

1) långt ifrån säker, men vid storänden brukar det väl inte glappa så mycket. Hur har du mätt ? Bladmått ?
2) Meningslöst mäta kolvspelet om man inte vet var man ska mäta. Kolven är varken rund eller cylindrisk. Brukar vara 15-20 mm upp på skörten.
/u

Fan jag har ju skrivit fel! Menar såklart vevstaksspel, inte vevaxelspel!
Tack för svaren! Nån som vet nån som kan mäta kolvspelet så att det verkligen blir rätt? Elelr kan man göra det själv om man är händig med en mikrometer? Om jag fattat rätt ska man mäta kolven på "bredden"? Och ca 15-20mm upp?

Vevstaksspelet ska du inte kunna känna genom att känna på vevstaken....då är det i regel för stort...ganska svårt att mäta det, du kan ju mäta vevtappen och se om den är okay (om du har uppgifter om måttet på den) så dit med nytt lager och så vet du ju att grejerna är riktiga.
Jag förutsätter att det är ett nållager på denna motorn i fråga.

Kanske inte så mycket hjälp..... :rolleyes:

Busgrabb skrev:
Vevstaksspelet ska du inte kunna känna genom att känna på vevstaken....då är det i regel för stort...ganska svårt att mäta det, du kan ju mäta vevtappen och se om den är okay (om du har uppgifter om måttet på den) så dit med nytt lager och så vet du ju att grejerna är riktiga.
Jag förutsätter att det är ett nållager på denna motorn i fråga.

Kanske inte så mycket hjälp..... :rolleyes:
Jo, men i sidled menar jag :) Det är det ju alltid eller?
Alla svar är bättre än inget svar :tummenupp

Om vevstakens lillände går att vicka 0.5 mm så är det säkert ok.

Kolven ska (normalt) mätas vinkelrätt mot kolvbulten en bit upp från under kanten,på skörten. Men sen måste ju loppet mätas oxå om man ska kunna räkna fram kolvspelet.
/u

ulf_lundin skrev:
Om vevstakens lillände går att vicka 0.5 mm så är det säkert ok.

Kolven ska (normalt) mätas vinkelrätt mot kolvbulten en bit upp från under kanten,på skörten. Men sen måste ju loppet mätas oxå om man ska kunna räkna fram kolvspelet.
/u
Tack för svaret! Hur mäter man lättast cylinderloppet? Lite knepigt med en vanlig mikrometer :p

Jag har själv inget mätinstrument för cyl.lopp. När jag behöver göra det brukar jag ta med grejorna till en mekanisk verkstad. Gratis el. en slant till kaffekassan brukar det bli.
/u

ulf_lundin skrev:
Jag har själv inget mätinstrument för cyl.lopp. När jag behöver göra det brukar jag ta med grejorna till en mekanisk verkstad. Gratis el. en slant till kaffekassan brukar det bli.
/u
Ok, har du nåt tips på nån sådan verkstad i Sthlm?

Många mekaniska verkstäder kan sånt. McProffsen t.ex. bland hojverkstäderna. Finns säkert nån i Vallentuna. Skrev inte nån i Raceavd. här att carolina riedel o co öppnat nåt där.
/u

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil