Kolvspel CRF450 07-

Latexius

latexius
Gick med
5 Nov 2005
Hoj
CBR900RR
Hej
Jag håller på att byta kolv på min crf och behöver veta vilket kolv spel jag ska ha (min max) är det någon som har koll på det?
Diametern på cyllen är 96.005mm
/Danne

Din återförsäljare eller tillverkare av kolv bör veta vad som gäller för deras kolvar.

Spelet skiljer sig mellan olika kolvmärken etc.

Jo så är det säkert, men Honda borde ju ha satt tolleransen och sedan tillverkar kolvtillverkana efter deras uppgifter.

Jo så är det säkert, men Honda borde ju ha satt tolleransen och sedan tillverkar kolvtillverkana efter deras uppgifter.

En kolvtillverkare som säljer kolvar åt Honda (som sedan säljer de som original reservdel) tillverkar kolvarna efter hondas specifikation vad gäller material, dimensioner och hur kolven ska utvidgas vid värme.

En annan kolvtillverkare som tex wiseco tillverkar inte efter hondas specifikation, utan de gör sin 'standardkolv' med mått som passar hondas motor och HELT ANNAT kolvspel. Wiseco specar ganska stora kolvspel för de flesta av sina kolvar.
Tror wiseco högaktningsfullt skiter i vad honda själva rekommenderar för kolvspel och väljer ett spel som passar den alumiumlegering de har i sina kolvar.

Så du MÅSTE kolla med din kolvtillverkare/återförsäljare vad som rekommenderas för den kolv du köpt om du inte önskar köpa ny kolv snart igen samt reparera cylindern.

Men tror du inte på vad jag skriver så kolla i din reparationsmanual och kör. Det kan fungera eller så rasar det.

Hej Rolle rotax
Jag är inte ute efter att tjabba

Vet du att Wiseco specar ganska stora kolvspel för de flesta av sina kolvar? i så fall hur stort?

Eller är det någon annan som har sett att olika kolvtillverkare har olika spel för samma hoj?

Anledningen till att jag undrar är att tex 24mx rekomenderar alltid att man ska välja B kolvar vare det är Prox, Wössner, Wiseco eller Twenty kolvar och alla b kolvar är lika stora (95,97)

Jag har även pratat med två andra mc firmor. Den ena firman sa att det bara fanns en storlek på kolv och ville inte prata något om a eller b kolvar.

Den andra firman sa att dom alltid gick på vad det stod för märkning på Cyllen och monterade samma.

Men ingen visste vad det skulle vara för spel.

Det vore ju roligt att veta vilket spel man ska ha innan man beställer Kolv.
Man kan ju iof beställa en b-kolv och skita vad det ska vara för spel, men nu när jag ändå har mätt upp cyllen så kan det ju vara bra och veta vad man ska ha i spel.

Mvh Danne

Hej Rolle rotax
Jag är inte ute efter att tjabba

Vet du att Wiseco specar ganska stora kolvspel för de flesta av sina kolvar? i så fall hur stort?

Eller är det någon annan som har sett att olika kolvtillverkare har olika spel för samma hoj?

Anledningen till att jag undrar är att tex 24mx rekomenderar alltid att man ska välja B kolvar vare det är Prox, Wössner, Wiseco eller Twenty kolvar och alla b kolvar är lika stora (95,97)

Jag har även pratat med två andra mc firmor. Den ena firman sa att det bara fanns en storlek på kolv och ville inte prata något om a eller b kolvar.

Den andra firman sa att dom alltid gick på vad det stod för märkning på Cyllen och monterade samma.

Men ingen visste vad det skulle vara för spel.

Det vore ju roligt att veta vilket spel man ska ha innan man beställer Kolv.
Man kan ju iof beställa en b-kolv och skita vad det ska vara för spel, men nu när jag ändå har mätt upp cyllen så kan det ju vara bra och veta vad man ska ha i spel.

Mvh Danne

Många gånger specar wiseco snudd på dubbelt så stort spel som andra kolvtillverkaren, men detta gäller inte för alla modeller.

Att alltid välja b-kolv är ungefär som att springa rätt in i en vägg, och när man insett att man sprungit in i en vägg och vet om att väggen finns framför springer man in i väggen en gång till... Kan resultera i inköp av nya motordelar.

Efter man mätt upp sin cylinder och i taget att köpa kolv kontaktar man den firma som säljer kolv/märke man vill ha. Om de inte kan speca med tillverkarens rekommenderade spel så välj en annan firma.

Tex vertex har kolvar 95.95 .96 .97 .98 .99 och ibland 96.00 till en honda 450 så du får korrekt spel efter hur sliten din cylinder är. Varför har de så många storlekar om B alltid är rätt?

Ps, vertex b-kolv är 95.96 så annorlunda mot de b-kolvar du hittat.

Märkning på cylindern fungerar om det är ny cylinder, är cylindern använd vet du inte längre om storleken stämmer.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!