Kolvringsbyte

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Har nu hittat billiga orginaldelar så tänkte passa på att byta kolvringar i vinter för att sänka oljeförbrukningen, är det ngt mer man kan passa på att byta i samma vända? Ventiltätningarna kan man skulle byta i samma vända?

Nyqvist skrev:
Har nu hittat billiga orginaldelar så tänkte passa på att byta kolvringar i vinter för att sänka oljeförbrukningen, är det ngt mer man kan passa på att byta i samma vända? Ventiltätningarna kan man skulle byta i samma vända?

Ventiltätningar brukar vara billiga, så det skulle jag absolut byta samtidigt. Kan ju f.ö vara det som ger dig oljeförbrukning, inte ringarna.

När du väl är igång kan du köra ett t-sprit-test och kolla så alla ventiler tätar tillräckligt.. kan finnas lite effekt att hämta där

Vad menar du med ventiltätningar egentligen?
Ventilstyrningar eller ventilsäten?

den t-sprit-test jag känner till testar om ventilen tätar mot ventilsätet
men i insug/utblås finns ingen olja

om inte olja läcker genom ventilstyrningarna eller sprickor i toppen
förståss.

gthyni skrev:
Vad menar du med ventiltätningar egentligen?
Ventilstyrningar eller ventilsäten?

den t-sprit-test jag känner till testar om ventilen tätar mot ventilsätet
men i insug/utblås finns ingen olja

om inte olja läcker genom ventilstyrningarna eller sprickor i toppen
förståss.

Ventiltätningarna, gummitätningarna som förhindrar att olja tränger in i förbränningsrummet mellan styrning och ventil..?

Ja precis, om det tätar ordentligt. Tätar det inte riktigt tappar man en del effekt. Menade inte att det har med oljeförbrukningen att göra. Bara en sak som jag skulle slå ett kik på när det väl är demonterat

Ljunghusen skrev:
Ventiltätningarna, gummitätningarna som förhindrar att olja tränger in i förbränningsrummet mellan styrning och ventil..?

Vad pratar du om egentligen?

Inte kan det sitta gummitätningar mellan ventiler och ventilstyrningarna.
En ventil lyfter motorvarvet/2 ggr per minut.
Hur länge tror du gummi håller den förslitningen?

gthyni skrev:
...
Inte kan det sitta gummitätningar mellan ventiler och ventilstyrningarna.
...
Jodå, det kan det visst, tänk dig små toppluvor med hål i, som sitter påträdda på ventilstyrningarna uppifrån...

Ska göra ett kompressionsprov för att se vad som behövs göras. Men det är väl nästan bara ringarna lr tätningarna som kan vara boven? Det svåra är att hitta en kompressionsprovare för 8mm tändstift. Men ska göra ett med "gummihylsa" och se vad den säger.

HansJ skrev:
Jodå, det kan det visst, tänk dig små toppluvor med hål i, som sitter påträdda på ventilstyrningarna uppifrån...

Jag har rivit några toppar men aldrig sett något sånt, bild tack!
Är det nåt som är vanligt i riskokare?

Sen vill man nog ha lite olja att läcka ner i styrningar så de gör lätt och fint,
inte mycket men lite, det är tajt mellan ventilskaft och styrning vilket är
hela idén. Om det rinner ut olja är styrningarn (eller ventilskaften) slitna
och bör bytas, så toppluvor har marginell effekt.
.

Nyqvist skrev:
Ska göra ett kompressionsprov för att se vad som behövs göras. Men det är väl nästan bara ringarna lr tätningarna som kan vara boven? Det svåra är att hitta en kompressionsprovare för 8mm tändstift. Men ska göra ett med "gummihylsa" och se vad den säger.

Nej det kan, vad jag vet, inte vara något annat

Jag skulle byta båda hur som helst. Ventiltätningarna kostar kanske en tjuga styck liksom

gthyni skrev:
Jag har rivit några toppar men aldrig sett något sånt, bild tack!
Är det nåt som är vanligt i riskokare?

Sen vill man nog ha lite olja att läcka ner i styrningar så de gör lätt och fint,
inte mycket men lite, det är tajt mellan ventilskaft och styrning vilket är
hela idén. Om det rinner ut olja är styrningarn (eller ventilskaften) slitna
och bör bytas, så toppluvor har marginell effekt.
.
Ingen bild tyvärr, men scanning från verkstadshandbok, nr 6 på bilden, som det står "New" vid, är en ventiltätning (Ventilschaft-abdichtung dåråj, fast på tüsska). Finns säkert morotar utan ventiltätningar också, men nog finns det morotar med ventiltätningar.

Bifogat

• img002.jpg
    img002.jpg
    119.9 KB · Visningar: 105
Till FZR:n gick det åt 20st ventiltätningar, bara dom skulle gå till ca 2000pix när jag kollade. :gnissla
FZR och R1 har jag fått förklarat för mig har den höga oljeförbrukningen i relativt oslitna motorer pga det stora kolvspelet. Givetvis spelar ringarna och loppens skick in i förbrukningen. Men när jag berättade att min hoj drog en halvliter per 100mil så tyckte verkstaden att det var bättre att fortsätta fylla på olja ist för att renovera. Vad jag förstår så krävs det att man borrar om loppen och byter kolvar, renoverar toppen med styrningar och tätningar mm för att få ner förbrukningen kännbart. I mitt fall kändes det inte ens motiverat med matrialet till en sådan operation...
//Tobbe

83.- schtycket kosta de original till en XR 600. Kolla om de har pirat. Finns ofta.

har legat lite på latsidan nuförtiden, tog ett kompprov och kom fram till att det är ringarna som behöver bytas. Har ju alla delar hemma så nu är det bara att hänga av motorn och sätta igång. Men vintern är lång här uppe.......så det känns rätt så långt bort just nu. Är det ngn som testat biltemas honingsverktyg? Funkar den här prylen som pressar in kolvringarna som underlättar när man ska på med cyllen? Eller är det fingrarna som är bästa verktyget för detta?

Nyqvist skrev:
har legat lite på latsidan nuförtiden, tog ett kompprov och kom fram till att det är ringarna som behöver bytas. Har ju alla delar hemma så nu är det bara att hänga av motorn och sätta igång. Men vintern är lång här uppe.......så det känns rätt så långt bort just nu. Är det ngn som testat biltemas honingsverktyg? Funkar den här prylen som pressar in kolvringarna som underlättar när man ska på med cyllen? Eller är det fingrarna som är bästa verktyget för detta?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=101732&highlight=honingsverktyg

Nyqvist skrev:

Kolvringskompressor underlättar en hel del! Köp, dom kostar ju nada

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...