Kolvringar

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
tjena tog isär cylinder och kolv igår på min honda nsr och konstaterade att kolven var bra men att ringarna behövde bytas det var ingen bokstavs stämpling på kolven men cylindern var det stansat ett E i vilket måste göra att det är en E kolv? när jag kollar i service boken står det att E= kolvstorlek 53,956-53,960, på de sidorna jag kollat på har jag bara hittat kolvringar som är 54,00 de kommer väll inte att funka? någon som vet var jag kan få tag i ringar? står även gilarooni 1 på cylindern.
vet att detta kanske passat bättre in under 125 klassen men har bråttom på svar så provar även här:)

MVH

Jo det fungerar....

EDIT: Men tänk på att du måste ha korrekt kolvringsgap oavsett vilka ringar du väljer...

Last edited:
Om man vill vara noggrann så kan man även kontrollera gapet på kolvringarna (med kolvringarna i cylindern) när nya monteras.

För litet gap får i detta fall allvarligare konsekvenser än för stort.

kolvringarna måste ju va lite större än kolven för att kunna tätta tätt runt om :)
Så beställ dom och sätt i så blir de fint

Köp du ringarna för 54 mm. Men du måste alltid mäta upp och fila till korrekt ringgap innan du monterar ihop det. Glöm inte att grada av de filade ytorna.

Hur man mäter upp och filar in ringgapet har jag mfl skrivit här flera ggr men står säkert i din mekhandbok till hojen plus vilka mått som gäller för resp ring i just din motor.

På vilket sätt bedömmer du att kolven är bra? Uppmätt?
125 kolvar /2 takt blir lätt utmattade och behöver bytas med jämna mellanrum. Risken finns att dom spricker och likt en näve grus hamnar i botten på vevhuset.
VET du att kolven bara har gått 3-400 mil så kan du lungt byta bara kolvringen. Annars skulle jag ta det säkra före det osäkra och byta kolven också.

Mats

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard