lahi
Gixxerpilot
- Gick med
- 6 Aug 2003
- Hoj
- Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
När man väl hör spikningarna så har det redan hållt på ett tag. Jag har ingen spikningsdetektor alls. Jag sänker tändningen (tänder senare) och fettar på soppan för att undvika spikningar. Mera soppa kyler mera=minska risk för spikningar. Jag kan ju klämma ut mer effekt med "rätt" blandning och högre tändning vid samma tryck, men anledningen till att jag kör som jag gör är att ha en viss säkerhet om trycket skulle skena iväg + för att få kylning. Jag tror att man tappar för mycket effekt om jag sänker trycket och optimerar resten, men det är bara min åsikt. Och optimerar jag resten så kan jag ju riskera att ha sönder motorn om trycket skulle skena. Jag vill gärna ha en liten marginal.Agent Apelsin skrev:Jag blev lite nyfiken när jag läste i tråden här och har lite frågor.
Vad jag förstår så är det spikningar som tar död på ringlanden, hur det nu stavas, och du undrar jag hur ni vet när det spikar?
Jag har alltid hört att när man HÖR med örat att det spikar så spikar det REJÄLT! Har ni spikdetektering på annat sätt än örat?
När Lahi säger att han ökar förtändningen och kör med fetare blandning för att kunna köra med så högt laddtryck är det inte bättre att sänka laddtrycket ha normalare tändning och "rätt" luft/bränsle blandning för att uppnå samma hk-antal? Eller tappar man mycket mer effekt, man borde ju inte behöva sänka laddtrycket så mycket eller?
En sista grej, kör ni med intercooler och/eller vatten/spritinsprutning för att sänka temperaturen och undivika spikningar?
Vinandet hörde vi mest i bänken och genom hela registret (kan ha varit den nya kedjan, men jag vet inte) men lagrena är det inte. Hoppas jag inte iallafall, eftersom jag bytte allihop för 100 mil sedan. Och jag hade rätt dimension på lagrena, det är jag säker påmickelin skrev:Jag är inte lika haj på motorer som ni och detta är ett otroligt ödmjukt försök att hjälpa till men om det inte syns ngt på ett komptest OCH missljudet ligger inom ett specifikt varvtalsområde skulle jag gissa på vevstakslagrena.
Jag hade samma symptom på min bilmotor när den hade varit riven/renoverad/trimmad.
För tunna vevstakslager löd domen den gången, någon hade fräst ur lite och vi klantade oss och utgick från att motorn inte blivit renoverad innan jag rev den...![]()

Det kan nog vara så att om man hör något annorlunda ljud så börjar man lyssna ännu mer och så hör man de ljuden som alltid är där men som man inte hör annars... eller nåt... Jag kände även på vevhusventilationen och det blåste nästan ingenting, fastän jag gasade friskt. Kom bara en mycket lätt pust. Så kanske är den hel! Verkar vara tät och fin. Ska skruva på plenumet ordentligt igen (vred sig lite) så det kanske blir tätt igen om det inte är det nu och så blir det en bänkkörning till sen tror jag.