Kolvpaj, varför blir det så här??

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Ja som ni ser på bilden har kolven rasat lite. (Det ska vara 2 fönster där)
Vad beror det på? Dålig kolv? (kostade 390:- Har iof kört med sån förut utan problem) Otur? Dåligt nedre vevlager? Dålig borrning?

Kan tillägga att den endast gått ca 200mil sen renovering (nya lager förutom nedre vevlager, ny kolv inkl ringar osv, borrning/honing, nya packboxar osv.)

Några teorier?

Edit: Just de, kolvbulten glappade ca 1mm kolven. Vilket den givetvis inte gjorde när jag monterade ihop allt. Så det är ju mycke möjligt det som har orsakat det hela. Men varför har det börjat glappa där då helt plötsligt?!

Bifogat

• 0819_0000.jpg
    0819_0000.jpg
    103.4 KB · Visningar: 444
Last edited:
UrbanTiger skrev:
För mycket spel mellan kolv och cylinder kanske ?
Har du obalans i veven ? Alltså om det kastar i vevhalvorna !
Kolla med indikatorklocka så du har juste rundgång genom att mäta från cylinderfotssätet och ner på vevhalvorna på var sida om vevstaken samtidigt som du drar runt vevpartiet, ja du fattar.
Jo det var det jag menade med fel borrning. Men dom som gjorde det verkar duktiga och jag har lämnat mycket till dom och det har funkat bra. (E & D MC i Solna)

Ja det har jag inte gjort, men det är orört sen förut så det borde inte vara det. Men det skadar ju inte att kolla!

Tack för tipsen!

Troligtvis pga kvaliten. Tror inte metallen klarar tempratur förändingarna som du får utan spricker tillslut. Att det funkat tidigare är nog bara ren tur.

Glappade kolvbulten i kolven ?? Låter som lagringen i staken skurit (nållager eller glidlager ?), kanske därför kolven överbelastats. Syns det nåt tecken på att kolven vickat med vevstaken ? Lät den illa innan den pajade ?
/u

Tyvärr är det omöjligt att säga vad som orsakade problemet eftersom skadan redan är skedd och allt för stor för att avgöra om det var "hönan eller ägget".

Vill du veta och inte bara tro får du göra som andra som orkar hålla på och mecka hela tiden och som förmodligen är närmare sanningen än enbart en troende.

Dvs, vill du veta varför din hoj käkar kolvar eller andra prylar så lär du demontera den oftare än gå-sönder-intervallet. T.ex. var 25 mil eller så och gå igenom alla spel/toleranser. Till slut märker du vad som ger sig först.

Jag räddade en vevstake och vevaxel tidigare i somras genom att kika på motoroljan (som jag byter efter varannat race), då ett vevstakslager hade skurit.

Jo, det _är_ jobbigt och tidskrävande att ta reda på varför mekaniska saker går sönder.

ulf_lundin skrev:
Glappade kolvbulten i kolven ?? Låter som lagringen i staken skurit (nållager eller glidlager ?), kanske därför kolven överbelastats. Syns det nåt tecken på att kolven vickat med vevstaken ? Lät den illa innan den pajade ?
/u
Japp, kolvbulten glappar i kolven. Skitbra ;) Det är ungefär 1mm mellanrum när det är som mest.

Ja lite illa, men det är ju standard :) hehe
Menar du det övre eller undre lagret? Det övre var som sagt nytt.
Och det är nållager både upp och nere.

Jag satsar mina stålar på att det under har gått åt skogen pga slitage. Men det kan ju alltid vara bra att veta säkert :)

Nu blir det iaf nya ramlager, nya nållager uppe och nere, ny wiseco kolv med ringar och sånt + lite packningar oh skit.

andersbrink skrev:
Tyvärr är det omöjligt att säga vad som orsakade problemet eftersom skadan redan är skedd och allt för stor för att avgöra om det var "hönan eller ägget".

Vill du veta och inte bara tro får du göra som andra som orkar hålla på och mecka hela tiden och som förmodligen är närmare sanningen än enbart en troende.

Dvs, vill du veta varför din hoj käkar kolvar eller andra prylar så lär du demontera den oftare än gå-sönder-intervallet. T.ex. var 25 mil eller så och gå igenom alla spel/toleranser. Till slut märker du vad som ger sig först.

Jag räddade en vevstake och vevaxel tidigare i somras genom att kika på motoroljan (som jag byter efter varannat race), då ett vevstakslager hade skurit.

Jo, det _är_ jobbigt och tidskrävande att ta reda på varför mekaniska saker går sönder.
Men den brukar inte pajja :) Första gången den gör på detta viset. Men visst går inte att säga exakt vad det var. Men man kan ju säga att troligtvis var det "dedär" och "den" som gjode det. Men tur i oturen att det inte har "spritt" sig till lådan, så den är ren och fin iaf. Så slipper man byta allt där i.

Hur såg du det? På färgen? ("färgfläckar")Eller var det "rester" i?

Nisse Järnet skrev:
Hur såg du det? På färgen? ("färgfläckar")Eller var det "rester" i?

Oljan får ljusa streck och blir lite mjölkig när babbit-lager går åt pipan. Ungefär samma färgskiftningar som när man häller i mjölk i kaffet eller bensin på vatten. Kan lätt förväxlas med kondensvatten i oljan som inte alls är så farligt.

Hur ser cylinderloppet ut på insugsidan?
Nyborrat + ny kolv säger du, smidd eller gjuten kolv?
skulle kunna vara taskigt spel, antingen för stort eller för litet.
smidda kolvar vill ha större spel än gjutna, annars går det varmt...och rasar. har du för stort spel och belastar en kall motor kommer kolven att utvidga sig ojämnt och nypa...är den då av dålig kvalitet kan nog bitar av den lossna.
Själv skulle jag nog inte stoppa i nåt annat än Yamaha original eller Prox, folk som gillar smidda kolvar tycker om Wiseco, och har du rätt spel håller dom lika bra.
Hur körde du hojen när det hände?
att kolvbulten glappar i kolven är förmodligen en följd av vad som än orsakade kolvraset...men som någon sa, svårt att säga vad som kom först, hönan eller ägget.

Bikeboy500 skrev:
Hur ser cylinderloppet ut på insugsidan?
Nyborrat + ny kolv säger du, smidd eller gjuten kolv?
skulle kunna vara taskigt spel, antingen för stort eller för litet.
smidda kolvar vill ha större spel än gjutna, annars går det varmt...och rasar. har du för stort spel och belastar en kall motor kommer kolven att utvidga sig ojämnt och nypa...är den då av dålig kvalitet kan nog bitar av den lossna.
Själv skulle jag nog inte stoppa i nåt annat än Yamaha original eller Prox, folk som gillar smidda kolvar tycker om Wiseco, och har du rätt spel håller dom lika bra.
Hur körde du hojen när det hände?
att kolvbulten glappar i kolven är förmodligen en följd av vad som än orsakade kolvraset...men som någon sa, svårt att säga vad som kom först, hönan eller ägget.
Cylindern har klarat sig helt ok faktiskt. Gjuten piratkolv var det. Sån jag körde med sist och det gick fint.

Ok, men jag varmkör alltid noga innan jag gasar! Det hände efter lite vanlig körning så dog den helt plötsligt bara. Trodde stiftet pajjade så jag bytte (hade med mig extra) Va en liten metallbit mellan elektroden på det gammla så jag tänkte att jaha de va därför den dog. Så jag bytte stift och körde vidare :) Dumt, ja, men det lät inte ett dugg som att nåt rasade! Märkte det hela av pyset som kom ur sprickan i motorn. (vevhuskompet pyste rak ut)
Så ja körde hem skiten 3mil och ställde den. Gick fint att köra konsigt nog!

Var kan man få tag i Prox eller Wiseco? Tänkte tjacka kolv i morgon.

Körde du hem med en trasig motor??
Om du gjorde det så kan jag lova dej att du behöver byta vevstakslager och ramlager också för det har garanterat fart ner en massa skit (små metalldelar) där.
Det kanske fungerar en kort stund men om du vill ha lite livslängd på motorn så byt alla lager i vevhuset (ram & vev).

Biker_R1 skrev:
Körde du hem med en trasig motor??
Om du gjorde det så kan jag lova dej att du behöver byta vevstakslager och ramlager också för det har garanterat fart ner en massa skit (små metalldelar) där.
Det kanske fungerar en kort stund men om du vill ha lite livslängd på motorn så byt alla lager i vevhuset (ram & vev).
Japp det gjorde jag, och ja självklart ska jag byta alla lager som har kommit i kontakt med metallbitarna! Hade jag tänkt göra i vilket fall så :) Va på MC-Varuhuset idag och en Wiseco +0.60 tog 4-5 veckor att få hem! Ska kolla med Lelles i morgon.

Nisse Järnet skrev:
Japp det gjorde jag, och ja självklart ska jag byta alla lager som har kommit i kontakt med metallbitarna! Hade jag tänkt göra i vilket fall så :) Va på MC-Varuhuset idag och en Wiseco +0.60 tog 4-5 veckor att få hem! Ska kolla med Lelles i morgon.

Kolla med ebos också dom brukar ha Wisecokolvar på hyllan. :)

Antar att du redan är på gång med nya delar, här kommer i alla fall en länk till Pro-X dom har en hel del mer än bara kolvar.

PS..."Sprickan i vevhuset"??? låter inte kul alls.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back