Kolvhaveri! Vad är orsaken?

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/"Brumma"
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Plockade isär polarens Gixxer 750 -93'a för att undersöka vad det var som orsakade, först ett gashäng och sedan hemska motorknackningar tillsammans med stor effektförlust.

Problemet var ganska uppenbart (se bilder). Men frågan är vad som orsakade det hela. Jag har en del teorier, men är inte säker på nån.

För info så glappar inte kolv/kolvstake eller kolvstake/vevstake. Toppen är iaf inte uppenbart skev. Tänstiftet i den aktuella cylindern (nr 3) verkade vara nyare än i dom andra, dock av samma typ. Det är endast cylinder/kolv nr 3 som tagit skada.

Så nu frågar jag er som kanske varit med om något liknande eller känner igen problemet på bilderna. Vad är det som har hänt?

Bilderna visar; Den skadade kolven (nr 3), den skadade/spruckna cylindern (nr 3), den skadade toppen, samt jämförelsebilder från kolv och topp (oskadad).
 

Bifogat

  • DSC00652.jpg
    DSC00652.jpg
    198.8 KB · Visningar: 198
  • DSC00653.jpg
    DSC00653.jpg
    216.7 KB · Visningar: 168
  • DSC00656.jpg
    DSC00656.jpg
    225.3 KB · Visningar: 139
  • DSC00659.jpg
    DSC00659.jpg
    220 KB · Visningar: 103
  • DSC00658.jpg
    DSC00658.jpg
    220.3 KB · Visningar: 80
Upps ! Ser ut som lite värme där . Spikat en smula åxå. Luft läcka eller spridarhaveri? Misstänkt magert på den cyllen.
 
Skulle nog säga ganska säkert att den gått för snålt på den cylllen, förgasartjabbel eller spridare (vet ej om det är sprut på en sån).
Däremot ser jag knappast något samband med en sån skada och ett gashäng.
 
Hmmm, intressant. Har inte själv tänkt så långt som att det kunde vara förgasarna det var fel hos.

Så ni menar att en för mager blandning kan ge orsak till en sån värmehöjning att cyllen slår i toppen. Hur kommer det sig? Mindre bränsle ger ju upphov till mindre explosion, vilket i sin tur borde leda till mindre värme. :confused:

Westfield, jag fattar inte heller varifrån gashänget kom. Men det kan ju vara ett helt eget problem iof.

Men det blir till att kolla förgasarna då!

Supertack! :tummenupp
 
Hmmm, intressant. Har inte själv tänkt så långt som att det kunde vara förgasarna det var fel hos.

Så ni menar att en för mager blandning kan ge orsak till en sån värmehöjning att cyllen slår i toppen. Hur kommer det sig? Mindre bränsle ger ju upphov till mindre explosion, vilket i sin tur borde leda till mindre värme. :confused:

Westfield, jag fattar inte heller varifrån gashänget kom. Men det kan ju vara ett helt eget problem iof.

Men det blir till att kolla förgasarna då!

Supertack! :tummenupp

Är det inte så att bensin också hjälper till med nedkylning?
 
kan olje pumpen rasat:va ev igensatta kanaler till denna cylinder:confused:
De hela har iaf gått torrt och inte fått smörning:D
 
Så ni menar att en för mager blandning kan ge orsak till en sån värmehöjning att cyllen slår i toppen. Hur kommer det sig? Mindre bränsle ger ju upphov till mindre explosion, vilket i sin tur borde leda till mindre värme. :confused:
Men det blir till att kolla förgasarna då!
Supertack! :tummenupp

JA, det blir för varmt om blandningen blir för mager.
Det är inte storleken på "smällen" som avgör hur varmt det blir. I så fall skulle Turbomotorer brinna upp på löpande band. (Fast det gör dom ju också:D )Men ibland/fördet mesta håller det för 2-3ggr så stor smäll.

Hela förbränningen ska vara klar när kolven vänder och ska åka neråt igen. Då blir det mest gastryck och minst värme. Hinner bränslet inte brinna klar värmer bränslet kolven och cylindern istället och trycket blir lägre.

Mats
 
Vid för mager bränsleblandning i en ottomoter brinner gasblandningen för fort. Detta gör att när stiftet tänder blandningen så stiger trycket alldeles för fort, varvid man får spontan självantänding på flera ställen i cylinder pga tryckökningen. Eftersom man då dels har en för snabb flamhastighet, plus att det dessutom är tänt på flera ställen samtidigt i förbränningsutrymmat, så får man en tryckuppbyggnad som är alldeles för snabb. Detta kallas spikningar och slår lätt sönder både kolv, topp och lager mm om det sker på fullgas. Sk högfartsspikning.

/J
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top