Kolvhastighetsrekord !

Bearing skrev:
Häftigt, som på en Formel1-bil. Då borde man ju kunna köra utan gasspjäll, bara reglera med ventilrörelserna

F1 har definitivt kamaxlar.. däremot inte fjädrar i konventionell mening, därav missbenämningen "pneumatic valves". Helt enkellt gastryck som stänger ventilen istället för fjäder, inga harmoniska svängningar, inget fjäderbrott.. (gasläckor kan dock inträffa)

/B
 
Michael H skrev:
Kolvhastigheten bör ju inte överskrida flamfronten från förbräningen... :tomten
De e lugnt; Vi låter kolven stå stilla i toppläget tills det brunnit färdigt.
Sen gäller det bara att hålla sig under ljudhastigheten, men den är å andra sidan
rätt hög vid det temp&tryck det gäller.
/u
 
69an: Öppningsaxet och stängningsretardationen för ventiler är mycket högre
än vad ventilfjädrar klarar att ge. Dvs. trycket på nockar/lyftare beror bara
till en mindre del (10-20 %) på fjädertrycket. Jag tror därför inte att fördelarna
m desmo är så där jättestora. Men visst, lite friare blir man väl m kamprofilerna. Undrar om inte fördelen mest ligger på att man inte får självsvängningar i ventilfjädrarna och därmed lite säkrare ventilrörelse.

Bearing: Jo, kolvaxet ökar snabbare m varvtalet än vad kolv.hast. gör.
Troligen kvadratiskt precis som du räknar med.
Men max.axet blir högre eftersom kolven inte rör sig
sinusformat utan det finns en term med dubbla frekvensen oxå. Det beror på
att vevstaken inte är så lång, normalt 1.5 - 2 ggr slaget. (Det är den termen
som gör att balansaxlar på t.ex. raka 4or ska snurra m dubbla varvtalet.)
Den kan bli rätt stor, några 10-tals % skulle jag tro.

Kuriosa: Min xr600 har ovanligt kort vevstake, bara 1.3 ggr slaget. Jag ser för mitt
inre att vevstaken pressar in kolven i cyl.väggen varje varv; det låter iaf nåt ditåt.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Kuriosa: Min xr600 har ovanligt kort vevstake, bara 1.3 ggr slaget. Jag ser för mitt
inre att vevstaken pressar in kolven i cyl.väggen varje varv; det låter iaf nåt ditåt.
/u

Jaaa! äntligen någonsom tar upp detta med vevstakslängd.

Visst har vevstakslängden med kolvaccet att göra vill jag minnas?

När broder höll på med dragracing var det prat om att chevrolet standard vevstakar var ren mök jämfört med chryslers vevstakar som var längre.
Vilket gjorde att chryslermotorerna skulle gå att varva mera, såvida man inte köpte dyra extralånga stakar till chevan då förstås.

Om stakarna är korta borde man väl få en brantare vinkel när vevtappen står typ 90 grader från ö.d. än om staken är längre, vilket väl borde generera högre kolvacceleration (när vevstaken s.a.s. skall "räta upp sig"')

Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Pebl skrev:
Jaaa! äntligen någonsom tar upp detta med vevstakslängd.

Visst har vevstakslängden med kolvaccet att göra vill jag minnas?

När broder höll på med dragracing var det prat om att chevrolet standard vevstakar var ren mök jämfört med chryslers vevstakar som var längre.
Vilket gjorde att chryslermotorerna skulle gå att varva mera, såvida man inte köpte dyra extralånga stakar till chevan då förstås.

Om stakarna är korta borde man väl få en brantare vinkel när vevtappen står typ 90 grader från ö.d. än om staken är längre, vilket väl borde generera högre kolvacceleration (när vevstaken s.a.s. skall "räta upp sig"')

Eller är jag helt ute och cyklar?

Hel riktigt, längre vevstake bger en mer sinusliknande rörelse (en oändligt lång vevstake skulle ge det) En kortare ger mer olikformad rörelse, rörelsen runt tdc är betydligt mycket abruptare än den runt bdc

/B
 
Vet inte om detta är intresant för er alla. Men i Bike Nr.3 1998 finns en artikel om en Drydale 750 V8 med 38,5mm slaglängd och 17000varv vid gatubruk. 19000-Race. Gatuversion ska enligt dom vara mindre stressad en 1340cc harley vid 6000varv.... Jag hittar inget om speciella ventilfjädrar ellerdylikt :confused: . få lösläsa ikväll..

citat: "Eftersom Britten och Ducti jobbar med kolvhastighet nära 28 meter per sekund borde vår motor klara 22000..."
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top