Kolvfråga 2T

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Falun,Linghed
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Hej!
Nu har jag lyft på topp och cylinder, min nya kolv som jag hade satt i har nypit gissar jag på för något hände med mc:n när jag körde, den går men har uselt komp och lite slö.

Gjorde iaf en tråd här för några veckor sedan och ni som svarade sa att den hade nypit och att jag satt i för stor kolv.

Nu har jag tagit ut den nya och där står det 50 på ringarna,
På den gamla står det N100.
Betyder det att min gamla ändå var överdim och jag köpt för lite kolv för ett tag sen?
På den nya står det även 0,50 på toppen av kolven så den är 50 överdim.

Någon som förstår och kan hjälpa mig, vill gärna få ihop den snart så jag får ut och åka:rofl

Hojen är en Yamaha Tzr 125 cc -89

Ps. på den gamla kolven står det massa nummer på, som om det skulle vara serie nr?
 
Det går nog inte att lösa med så lite info.
Är det Yamaha original-kolv du har nu mer texten på toppen? Det betyder i så fall precis som du skrev, mm överdimension.
Har du mätt cylinderloppet och kollat vad du har för borrning? En hoj från 89 kan ju ha borrats ett par gånger.
Om den gamla kolven nöp direkt när du startade så lär den ha varit för stor eller att ringarna inte var rätt injusterade.
 
Det går nog inte att lösa med så lite info.
Är det Yamaha original-kolv du har nu mer texten på toppen? Det betyder i så fall precis som du skrev, mm överdimension.
Har du mätt cylinderloppet och kollat vad du har för borrning? En hoj från 89 kan ju ha borrats ett par gånger.
Om den gamla kolven nöp direkt när du startade så lär den ha varit för stor eller att ringarna inte var rätt injusterade.

Jag vet inte om det är en Yamaha original kolv (den gamla) men eftersom det är ett serienr på den så kanske det är det, men Det står N100 på ringarna så det är väl 1.00 mm överdim då.

Jag har inte mätt cylinderloppet för jag har ej grejer till det och vet inte hur jag ska göra? någon som vet utan att behöva köpa massa mätverktyg? har tillgång till det grundliga (bladmått,digitalt skjutmått)

Den nya kolven kan väl inte ha nypit för att den är förstor eftersom den var 1/2 mm för liten och jag monterade aldrig fjäderringen på den, det var någon tunn,kantig ring som följde med och den visste jag inte vart jag skulle montera. plus att ringarna var olika stora också, så kan ha monterat dem helt fel.

En till sak.
Den gamla kolven är ganska ''glänsig'' är den då smidd?
Den nya som nöp är iaf gjuten, det syns (gråaktig).

Ps. den nöp efter kanske 1,5 mils åkning.
 
...
Jag har inte mätt cylinderloppet för jag har ej grejer till det och vet inte hur jag ska göra? ... har tillgång till det grundliga (bladmått,digitalt skjutmått)
...
Ett normalt skjutmått mäter yttermått, t.ex. diameter på en kolv med de stora käftarna på ena sidan, innermått (t.ex. diametern i en cylinder) med de små käftarna på andra sidan, och djup med stången som sticker ut i andra änden.
 
Jag vet inte om det är en Yamaha original kolv (den gamla) men eftersom det är ett serienr på den så kanske det är det, men Det står N100 på ringarna så det är väl 1.00 mm överdim då.

Jag har inte mätt cylinderloppet för jag har ej grejer till det och vet inte hur jag ska göra? någon som vet utan att behöva köpa massa mätverktyg? har tillgång till det grundliga (bladmått,digitalt skjutmått)

Den nya kolven kan väl inte ha nypit för att den är förstor eftersom den var 1/2 mm för liten och jag monterade aldrig fjäderringen på den, det var någon tunn,kantig ring som följde med och den visste jag inte vart jag skulle montera. plus att ringarna var olika stora också, så kan ha monterat dem helt fel.

En till sak.
Den gamla kolven är ganska ''glänsig'' är den då smidd?
Den nya som nöp är iaf gjuten, det syns (gråaktig).

Ps. den nöp efter kanske 1,5 mils åkning.

Ett sätt är ju att ta bort kolvringarna från kolven och se glappet kolv/cylinder.

Ta en bild på den kolven som nypit och lägg upp här, så kanske det bringar lite ljus över historien.
 
Glansig kolv kan tyda på att den är smidd. Men jag blir lite orolig när jag ser vad du skriver. Den kolven som nöp, stoppade du bara i den utan att veta ifall det var rätt mått eller ens utan att veta vilket mått den hade?
Har du sett till att fixa till cylindern ny efter nypet, dvs borrat om eller åtminstone hona den ordentligt?
Jag hade en TZR r det begav sig och bytte kolv några gånger pga trimningsolyckor och klantskap. Det är ruggigt känsligt att man får rätt spel mellan cylinder och kolv samt att ringarna är rätt inslipade. Fjäderringen, i den mån en sådan finns, ska sitta under den undre kolvringen.
 
Bilder på kolvarna/kolvringarna.

Här kommer lite bilder på det hela.

Den gamla som satt i innan.
Som ni ser så har den åkt på en smäll på ena sidan innan mig som ägare fast att den har gått bra då, fick sämre komp och svårstartad i slutet på förra sommaren, därför bytte jag kolven.
DSC_0228.jpgDSC_0229.jpgDSC_0230.jpgDSC_0231.jpg


Här är den nya kolven som är 0,50 mm överdim, det står 50 på ringarna, och N100 på den gamla kolvens ringar.
Tog ganska många bilder så ni får se och inspektera lite.
DSC_0233.jpgDSC_0235.jpgDSC_0236.jpg


Här är en bild på ringarna, dom till vänster är till den gamla och dom till höger är till den ''nya''
DSC_0240.jpg

Ska dra till en kompis som har digitalt skjutmått någon gång i veckan och mäta lite,
Sen kunde man stoppa i kolvringen och mäta gapet med bladmåttet, det ska jag också göra.
Toleransen är väl mellan 0,2 -0,8
Sen står det nog vad det exakt ska vara i en Heynes manual till min, tex vad det ska vara till en smidd och en gjuten kolv?

Mycket goda svar nu! :tummenupp
 
Ingen av dom är så dåliga att de inte skulle gå, dock är den du bytte till för liten för loppet så dn lär ju varit lite trött.

Edit, kolvringarna på den gamla, är det bara reflexer som jag tror, eller flagor som släppt.
 
Ingen av dom är så dåliga att de inte skulle gå, dock är den du bytte till för liten för loppet så dn lär ju varit lite trött.

Edit, kolvringarna på den gamla, är det bara reflexer som jag tror, eller flagor som släppt.

Ja den var lite småslö ja, men det var den innan också eftersom de gamla ringarna började ge upp.
Ringarna som du påpekade, de har inte släppt något, däremot är dom lite smutsiga osv.

Tack för ett så snabbt svar än så länge!:banana
 
Värt att veta kanske?

Min besninkran är ganska sliten, tror det kan vara en O-ring där inne som gett upp, det kan läcka litegrann, så om den står ett bra tag, kan den dåå fylla vevhuset och kröken med bensin?
Det var nämligen så att det var säkert 1-2 L bensin totalt i krök och vevhus när jag tog isär.
Fått ut det mesta nu.
är det någon fara med motorn?

Ska nog ta och fixa kranen snart :huvet
 
Den gamla kolven är ju lite sliten, men inte så pass att den är helt kass. Med fräscha ringar, och ett fräscht cylinderlopp (med rätt borrning såklart) så skulle motorn gå bra. Jag själv hade nig bytt kolv, men aldrig bytt till en begagnad som suttit i en annan motor. För övrigt så är den gamla kolven mycket riktigt en smidd rackare. Wiseco skulle jag gissa på. Jag hade några sådana själv och tycker mig känna igen utseendet.

För rätt kolvspel och ringgap, kolla Wisecos hemsida. Jag minns inte detta ur huvudet. En smidd kolv ska ha lite mer spel än en gjuten eftersom den sväller mer när den blir varm.
 
Men hur ser ditt cylinderlopp ut? Det är inte så att det är repigt och bidar till dålig komp därför?
 
Hej
Jag "kom på" min Aprilia RS250 med massor av bensin i en av cylindrarna + avgassystemet till aktuell cylinder. I detta fallet skulle jag nu plocka ned motorn för renovering men vad jag upptäckte var att vevlagren var helt snustorra efter att jag pumpat ut allt bränsle och låtit torka. Vad jag vill säga med detta är att det kanske är fiffigt att försöka få ned lite olja till lagren innan du startar efter att ha tömt motorn på bränsle. Detta gäller särskilt om det är separatoljesmörjt. Jag vill inte säga att det måste skära för jag provade aldrig genom att starta min motor. Det såg dock ut som om det hade kunnat göra det.
/T
 
Hej
Jag "kom på" min Aprilia RS250 med massor av bensin i en av cylindrarna + avgassystemet till aktuell cylinder. I detta fallet skulle jag nu plocka ned motorn för renovering men vad jag upptäckte var att vevlagren var helt snustorra efter att jag pumpat ut allt bränsle och låtit torka. Vad jag vill säga med detta är att det kanske är fiffigt att försöka få ned lite olja till lagren innan du startar efter att ha tömt motorn på bränsle. Detta gäller särskilt om det är separatoljesmörjt. Jag vill inte säga att det måste skära för jag provade aldrig genom att starta min motor. Det såg dock ut som om det hade kunnat göra det.
/T

Jag kan ju försöka få ner lite 2takts olja, den är separat så det går en slang in i änden på förgasaren där den pumpar in lite olja som ska smörja lagren.

kan jag låta den ståv över några nätter öppet så att allt torkar ur?
Gör det det?
 
Men hur ser ditt cylinderlopp ut? Det är inte så att det är repigt och bidar till dålig komp därför?

Cylindern var lite lite smårepigt, kan inte förklara, men precis som att kolven hade gnott lite grann, men det går lätt att hona till för det gjorde jag innan jag satte i denna kolv för att få tillbaka X-mönstret.
Jag tänker nog också ta och köpa en 1,00 mm överdim (en smidd wiseco), det har ju suttit en smidd innan så då borde jag väl köpa en exakt likadan med samma överdim osv?

vart kan man köpa Wiseco kolvar hyffsat billigt, både sverige och England funkar för mig:) Billigt i England.
 
Bilder på cylinderloppet

Här är bilderna på cylinderloppet.
Innan allt hände då skickade jag cylindern på honing för att få den lite tillsnyggad, såg då värre ut än den gör nu.
Dom sa själva att de lyckades väldigt bra och att det såg bra ut, det gjorde den också så det här ska väl inte vara några problem?
DSC_0241.jpgDSC_0242.jpgDSC_0243.jpgDSC_0245.jpg
 
Cylindern ser OK ut. En riktig honing ska räcka. Kolvar hittar du på tex Ebay.
Wiseco Single Pistons Yamaha TZR 125 (1987 - 1992) 679M05700
 
För att mäta cylinderloppet på rätt sätt bör du ha en trepunkts indikatorklocka.
De flesta verkstäder som bearbetar med lite precision bör ha en sådan.
Kolvarna är lättare att mäta, men tänk på att de är ovala. Rekommenderar en mikrometer.

Sedan behöver du veta vilket spel det ska vara. Man kan göra en jämförelse mellan den gamla och den nya kolven genom att stoppa in kolven i loppet och se vilket bladmått som går emellan. Det är dock mest för att jämföra kolvarna. Spelet blir inte så säkert eftersom bladmåttet ska böja sig och ju tjockare bladmått, desto mindre vill det böja sig.

Om du ska mäta kolvringarna så tänk på att trycka ihop dem så att de bottnar. Spänsten har delvis tappats i de gamla så fria lär alltid de gamla vara mindre. Tänk också på att helt hoptryckta kolvringar bara ger en jämförelse eftersom de har en liten öppning runt knastren när de sitter på plats.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top