Kolven är bryten på hondan :(

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
-
Hoj
Aprilia RSV1000R
Du var sesongen slut för min del tills jag köper en ny kolv :(
På den kolven som jag har nu är några delar avbrytna längst ner på kolven :(
Men som tur är har cylindern klarat sig fint. :)
Nu måste jag köpa nu kolv behöver den snabbt.
Nån som vet var jag kan få tag i en kolv till en Honda ns125f snabbast runt göteborg?
Kanske det är snabbare att beställa en över internet?
Jag har inte hittat delarna av kolven de är försvunna :confused:

Mvh Selver
 
Dom e inte försvunna, dom ligger tryggt i vehuset och kommer orsaka skada om du inte delar motorn och tar bort dom.
 
Solid snake skrev:
Dom e inte försvunna, dom ligger tryggt i vehuset och kommer orsaka skada om du inte delar motorn och tar bort dom.
eller så har de åkt ut genom utblåset som i mitt fall.. om du har tur ligger ingenting och sabbar i veven. Vevhuset är ett väldigt trångt utrymme och sannorlikheten att veven går runt med delar i sig är inte stor. Snurra på veven med hjälp utav kicken så ser du och känner. och lyssnar!
Kolv finns billigast på Jannes MC i skillingaryd för 600kr inkl kolvbult och ringar.
Du måste köpa ett lager också. kostar nog 100kr rekommenderar dig till att köpa det det är bra att göra vid kolvbyte. Ta en titt på toppen också så den inte är skadad min blev väldigt ful!!...
 
philsson skrev:
eller så har de åkt ut genom utblåset som i mitt fall.. om du har tur ligger ingenting och sabbar i veven. Vevhuset är ett väldigt trångt utrymme och sannorlikheten att veven går runt med delar i sig är inte stor. Snurra på veven med hjälp utav kicken så ser du och känner. och lyssnar!
Kolv finns billigast på Jannes MC i skillingaryd för 600kr inkl kolvbult och ringar.
Du måste köpa ett lager också. kostar nog 100kr rekommenderar dig till att köpa det det är bra att göra vid kolvbyte. Ta en titt på toppen också så den inte är skadad min blev väldigt ful!!...

De måste har åkt genom avgasporten för den fungerade också efteråt med söndrig kolv så jag tror inte de ligger kvar där.
Toppen är helt perfekt inget har hänt med den :D :yoparty
Finns det inte billigare änn 600kr :(
 
Lossnar material från kolven så åker det alltid ner nått i vevhuset och stannar kvar.

Du Mr stjärnmeck hade ju 5 motorhaverier på din för att du inte gjorde det ordentligt.

Lite onödigt tycker jag.

Trådstartare, öppna motorn och kolla om där finns nått för det finns det garanterat.

Iaf flis och sånt.

Och philsson, säg inte att flis inte gör nått, för då hade väl tillverkaren lagt i en påse flis i motorn om det inte skadar den.
 
Solid snake skrev:
Lossnar material från kolven så åker det alltid ner nått i vevhuset och stannar kvar.

Du Mr stjärnmeck hade ju 5 motorhaverier på din för att du inte gjorde det ordentligt.

Lite onödigt tycker jag.

Trådstartare, öppna motorn och kolla om där finns nått för det finns det garanterat.

Iaf flis och sånt.

Och philsson, säg inte att flis inte gör nått, för då hade väl tillverkaren lagt i en påse flis i motorn om det inte skadar den.

Räcker det inte med magnet och tryckluft.
Har verkligen ingen lust att dela på motorn.
Har nån förslag på hur man kan ta ut flis och sånt utan att dela på motorn.
Det är de jobbigaste jag vet.
Iaf på en scooter jag har testat att dela.
Borde vara svårare att dela en 125:a motor.
 
Svanen skrev:
600kr är vell billigt??
Beror på min månads inkomst är 500kr så 600kr är mycket.
Ingen som kan sponsra :D

Är de tillåtet att dubbelposta?
 
selver skrev:
Räcker det inte med magnet och tryckluft.
Har verkligen ingen lust att dela på motorn.
Har nån förslag på hur man kan ta ut flis och sånt utan att dela på motorn.
Det är de jobbigaste jag vet.
Iaf på en scooter jag har testat att dela.
Borde vara svårare att dela en 125:a motor.


Vad ska du med magnet till? Aluminium är inte magnetiskt.

Philsson kommer säga att du ska skölja med bensin nu, men det tycker inte jag att du ska göra för det kommer gå åt MYCKET bensin om du ska få ut allt flis.

Har du verktygen så är det inte svårt.

Edit: om du nu ska skölja ur den, så kan du ha detta i åtanke:

Det kanske åker längre in i motorn.
Det kanske gömmer sig i någong hålighet för att komma fram senare.
Det kan åka in mellan lager och stanna där.

Hade jag varit du så hade jag gått ut i garaget nu och börjat klyva den.
 
Solid snake skrev:
Vad ska du med magnet till? Aluminium är inte magnetiskt.

Philsson kommer säga att du ska skölja med bensin nu, men det tycker inte jag att du ska göra för det kommer gå åt MYCKET bensin om du ska få ut allt flis.

Har du verktygen så är det inte svårt.

Farsan har massa vertyg men måste veven balanseras eller nåt?
Glömde att kolven är av alu :P
 
Gör de ända rätta och riv motorn.. eller vill du bli philsson2 och få flera motorhaveri pga slarvmek?
 
Jadu, din slöhet kommer visa sig efter några mil igen.


Riv motorn, byt ramlager och kolla om veven har klarat sig.

Nej, du behöver inte balansera den om du inte byter vevlagret.

Klart det alltid ligger nånting nånstanns.
Är det som du sa under kolven så måste först allt ner eller genom nån kanal om man har tur. Svårt att ta reda på så riv motorn.
 
Skit i o riva motorn, skölj med många liter bensin och tryckluft. Känns det bra sen är det bara o gasa! Glöm inte att byta nållager, det är billigt.
 
Jag river motor, vill inte bli philsson2 :D
Men lager och sånt till veven kommer jag inte byta.
Förra ägaren sa de var bytta för inte så länge sen.

Ingen som vet nåt ställe som de säljer en kolv till en ns125f billigare änn 600kr?
Eller om nån vill sponsra?
Har någon kanske en ny kolv över till en nsf som ni vill sälja till ett fattigt barn:D :7peta
 
Last edited:
selver skrev:
Jag river motor, vill inte bli philsson2 :D
Men lager och sånt till veven kommer jag inte byta.
Förra ägaren sa de var bytta för inte så länge sen.

Ingen som vet nåt ställe som de säljer en kolv till en ns125f billigare änn 600kr?
Eller om nån vill sponsra?
Har någon kanske en ny kolv över till en nsf som ni vill sälja till ett fattigt barn:D :7peta


Byt ramlager. 100kr styck.

600kr är fan BILLIGT! köp?
 
DJM skrev:
Byt ramlager. 100kr styck.

600kr är fan BILLIGT! köp?

600+100+100+50-100+100 blir runt 1000kr
Jag har inte råd med det :(
600kr kolv
2x 100kr lager
nållager 50-100kr
packningar 100kr

Skulle lätt köpt det om jag hade pengar eller om farsan betalar men han gör inte det.
Så det blir kolv och nållager och packningar.
 
selver skrev:
De måste har åkt genom avgasporten för den fungerade också efteråt med söndrig kolv så jag tror inte de ligger kvar där.
Toppen är helt perfekt inget har hänt med den :D :yoparty
Finns det inte billigare änn 600kr :(
Hur ska det kunna åka genom avgasporten!.. upp i ATAC kammaren då menar du.. :D isf går de endå ut genom utblåset till slut..
selver skrev:
Jag river motor, vill inte bli philsson2 :D
Men lager och sånt till veven kommer jag inte byta.
Förra ägaren sa de var bytta för inte så länge sen.

Ingen som vet nåt ställe som de säljer en kolv till en ns125f billigare änn 600kr?
Eller om nån vill sponsra?
Har någon kanske en ny kolv över till en nsf som ni vill sälja till ett fattigt barn:D :7peta
Om du inte ska byta lager i veven så är de ingen ide att du river motorn.. för du kan få ut den skiten i vicket fall.. du både ser, hör och känner om de är lite skit i vevhuset. Iaf på NS.. Och som solid säger att man INTE ska göra så säger jag att du ska!.. skölj ur vevpartiet med bensin.. går säkert åt ett par liter om du har råd.. :hihi
Och kom inte å säg att en kolv för 600kr är dyr.. :fatta!
Föresten om du byter vevlager så måste du balancera om veven och det kostar i runda svängar 1300-1500kr så du lär få spara några år.. :D
Kolla bara så vevstaken inte glappar i upp och ner och att de inte gnislar eller kommer några andra konstiga ljud från lagret om du drar runt motorn.

Och solid!.. mina motorhaverier hade sina orsaker!.. inte för att jag slarvade med att spräcka motorn.!..
Visst jag förstår att man inte vill ta tipps från mig men men...
 
philsson skrev:
Hur ska det kunna åka genom avgasporten!.. upp i ATAC kammaren då menar du.. :D isf går de endå ut genom utblåset till slut..

Om du inte ska byta lager i veven så är de ingen ide att du river motorn.. för du kan få ut den skiten i vicket fall.. du både ser, hör och känner om de är lite skit i vevhuset. Iaf på NS.. Och som solid säger att man INTE ska göra så säger jag att du ska!.. skölj ur vevpartiet med bensin.. går säkert åt ett par liter om du har råd.. :hihi
Och kom inte å säg att en kolv för 600kr är dyr.. :fatta!
Föresten om du byter vevlager så måste du balancera om veven och det kostar i runda svängar 1300-1500kr så du lär få spara några år.. :D
Kolla bara så vevstaken inte glappar i upp och ner och att de inte gnislar eller kommer några andra konstiga ljud från lagret om du drar runt motorn.

Och solid!.. mina motorhaverier hade sina orsaker!.. inte för att jag slarvade med att spräcka motorn.!..
Visst jag förstår att man inte vill ta tipps från mig men men...

Tror du det skulle funka med vattentryckluft :D
Sen skölja med bensin så att det inte rostar?
Kolv köper nållager och packningar inget mer.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top