kolvbytes intervall yz250

zzoolie

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2012
Hoj
Yamaha YZ 450 F 2005
Jo jag undrade vad det är för tids intervall på kolvbyte på en yamaha yz250 1986 och en yz250 1991 också sen vad är det för hästar i en sådan.
Tack i förhand på svar

Jag hade bytt efter 25-40h

Man brukar köra på ca 30 timmar när det handlar om motions/lekkörning, 90talsmaskinerna brukar dock hålla betydligt längre och du hör i god tid innan det rasar. Hästkrafter, ptja, när de var nya, strax över 60...

Man brukar köra på ca 30 timmar när det handlar om motions/lekkörning, 90talsmaskinerna brukar dock hålla betydligt längre och du hör i god tid innan det rasar. Hästkrafter, ptja, när de var nya, strax över 60...

Mycket märkligt att både effekt och livslängt minskat betydligt de senaste 20 åren o_O.

Jag byter kolv vid 25h och kolv+stake vid 50 på 250'n (senast, ibland har man isär saker av andra anledningar och "passar på")

Du kanske har en ny fin 4taktare, min gamla -96 Honda körde jag 60 timmar utan att röra kolvstackarn, man bryr sig per Reflex inte fullt så hårt om en 4000kronorspryl som en 70000kronorscross. Den hade för övrigt 68 hk ny enligt tidigare återförsäljare och mek vid dirtbike racing. Enligt hans erfarenheter är yamahas tidiga 90talare och Hondas mitten90talare mer eller mindre skottsäkra och det är hans ord jag för vidare, men vad vet jag, han har ju bara tävlat och meckat med crossar i drygt 30 år så jag anser det dock som en säker källa....

inte ens en yz450f 2005 har 60 hästar? den har 45 sen en ny ktm 250 exc har 35

inte ens en yz450f 2005 har 60 hästar? den har 45 sen en ny ktm 250 exc har 35
Nu jämför du äpplen med päron och bananer.

2t och 4t går inte att jämföra rätt av och enduromodeller har ett par hästar mindre än crossar.

:yoparty KTMs ingenjörer kanske skulle köpa en Honda från -96 och studera hur det ska se ut.
Vet du om det är bakhjuls- eller vevhästar?

Tror min Honda CR250 -03 hade ~58hk
Har även haft YZ250 -87, CR250 -94 och YZ250 -99. Diverse trimpipor och annat monterat på samtliga. Kan berätta att 87'an med trumbroms inte hade några 58hk iaf, men den rörde på sig hyggligt.

Kolvbyte är ytterst indivuellt.

Jag har pulveriserat (spruckit i 1000 delar) kolvar efter 35-40 h.

Jag har även kört 60 h på kolvarna och dom har hållt ihop.

Vettigt för en förare på motionsnivå är att byta vid ca. 30-50 beroende på körstil. (Varvar man mycket / 125 cc körstil byter man oftare!)

Enduro kan man nog köra 50-60 h utan att oroa sig.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026