Kolvbyte?

Kolvbyte.

Dom som kör motard på bana byter väl runt 50h. själv kör jag både is och motard och kommer byta runt 100h.
Kör man enduro så kan man nog utan problem köra betydligt mer, och "bara" byta kolvringar vid klyvning av motorn vid 100h. Självklart bör man ju mäta upp slitaget på allt!

Dom som kör motard på bana byter väl runt 50h. själv kör jag både is och motard och kommer byta runt 100h.
Kör man enduro så kan man nog utan problem köra betydligt mer, och "bara" byta kolvringar vid klyvning av motorn vid 100h. Självklart bör man ju mäta upp slitaget på allt!

Okej tack för svaret. Den har gått 27h sedan kolvbyte enligt timräknaren så då är det ju lugnt. Jag köra bara lite transportsträckor samt lite bakhjul men försöker att inte ha så höga vartal. När tycker du att jag ska byta? Den är aldrig bytt innan. :confused:

Hur gör ni när ni byter kolvar, beställer ni bara en ny eller mäter ni upp cylindern först? Det finns ju två olika storlekar på kolvar. Helst skulle jag bara vilja beställa så att man kan plocka isär och byta allt på en gång. Om man ska plocka isär och sen mäta och sen beställa känns det som att det kommer att ta för lång tid. Sen har jag inte heller någon skjutmått som jag kan få in mitt i cylindern. I instruktionsboken står det att man ska mäta mitt i cylindern. Fattar inte hur det ska gå till.

Jag har nyss fått en ny kolv, 52 timmar. (Har 100mm kolven)

Bmwjohan; Det finns många special skjutmått, men kolla i handboken vad du skall ha för kolv och beställ!

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...