Kolvbyte YZ450F -2005

zzoolie

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2012
Hoj
Yamaha YZ 450 F 2005
Ja nu är det så att jag har införskaffat mig en cross (se rubrik) och undrade hur ofta man behöver byta kolv om man motionskör hojen i endurospår och sen oljebyte, luftfilteroljning?
Hur ofta ska man öppnatopplocket och kolla kolven dessutom?

Byt kolv direkt ifall du inte vet när den byttes sist, och då kan du köra 80 timmar minst. Sen kan du väl kolla ventilerna när den blir svårstartad eller smäller, men vill du vara extra noga kör ungefär vartannat oljebyte. Oljebyte och filter 5-10 timmar beroende på hur du kör.

Luftfilter kanske var 5e timme ifall jag skulle dra iväg på en siffra, men så ofta som du orkar, och ifall du är i sandgrop eller lervälling bör du väl rengöra innan nästa färd.

Nej har den inte gått många timmar är det bättre än jätte många timmar. Men det går inte se kolvens skick utan att öppna motorn.

min yz 450 f har gått på original kolv i ca 300timmar och den ser jätte bra ut både ringar och kolv inte några sprickor eller så och jag kör runt och brummar i skogen :)

Gör komp prov, fast jag hade inte börjat kolla förens vid 150-160h... Börja även kolla även kamkedjesträckaren efter att hojen gått 120-140h så den inte sjunger på sista klicken..

Luftfilter så ofta du orkar, Räcker att tvätta med avfettning/lacknafta och olja in me typ biltemas luftfilter olja, vrid ur ordentligt.

Olja och filter står väll i service manualen men brukar vara ca. 5h för crossar och 10-15h för enduro hojar med snällare kammar.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!