Kolvbyte Kx250 -02

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
jag har lagt mina flottiga labbar på en billig kx250, som jag nu tänkte byta kolv på, då jag tror att det är ett tag sen det är gjort, är det ngt speciellt jag bör tänka på? har inte kört cross på över 10år, så en del av kunskaperna är väl rätt begränsade... :D

Den är s.k Delta-trimmad, vad innebär det? det står delta på cylindern, vad köper jag för kolv? orginal, eller annan? ska jag byta stake samtidigt?

Delta har antagligen filat i kanalerna på cylindern och då kan du använda orginalkolv. Mät cylinderloppets innerdiameter för säkerhets skull. Annars är det väl inga konstigheter, använd nya packningar och se till att drivningen till avgasporten hamnar rätt när du återmonterar.

Du behöver inte lyfta av toppen, det räcker med muttrarna vid cylinderfoten. Passa även på att kolla och gör ren avgasportarna.

Billigaste trimmet finns till kawa iallafall, 0.25mm toppackning, orginal är 0,40 tror jag, 0,25:an är en kawaorginaldel. Kostar kanske en hundring. Gör skillnad faktiskt.

Om du måste byta vev märker du, det ska INTE var något spel i radialled mot veven, glapp i axialled är det däremot.

Att du samtidigt som du byter kolv även ska byta kolvbult och nållager vet du va?

Skruva lugnt!

Edit; är den trimmad av delta behöver du inte bry dig i någon tunnare packning:) Det kanske redan är gjort, eventuellt har de ändrat squishhöjd och då blir det bara tok med tunnare packning!

Last edited:
Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back