Kolvbyte?? 2 takt

Jimpanxcross

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr 600RR -04
Tja, Undrar lite hur det är med kolvbyte på 2 takt 125cc...
Skall man byta kolv efter ett visst antal mil eller är det inget som behövs göras? Aprilia sx 125cc 08

Tack på förhand! :)

Det är nån sorts motard va? Iaf på cross 125:orna så byter man ju enligt schema efter ett visst antal timmar. Men det kanske är annorlunda på en gat 125:a. Dock bör ju kolvbyte defenitivt göras någon gång på alla 2-takts mc, beroende på trimmningsgrad samt körsätt osv. Bör stå om detta i din manual/servicehandbok? Eller google? Är ju rätt simpelt att byta kolv, så "better safe than sorry" enligt mig, byt kolv om du är osäker på hur långt den kan gå, så sover du bättre :tummenupp

Crossar brukar väl uppskatta ny kolv efter ca 20-25 timmar, om man kör som lugn motionär, som tummregel.. Men tyvärr kan jag inte aprilias gathojar som du kanske förstår, hoppas nån annan sitter på mer exakt svar..

Kolvbyte

+1 på att läsa i manualen. Visa mig dock den motionär som byter kolv efter 20h på en cross...

+1 på att läsa i manualen. Visa mig dock den motionär som byter kolv efter 20h på en cross...

Kan ta mig själv som exempel :fakta och jag är tillochmed under motionärsnivå. Hur jobbigt är ett kolvbyte på en 2 takt? Bara att byta var 20-25:e timme så vet man att skiten funkar. :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph