Kolvbultslager eller vevlager gixxer 750

torskenn

Medlem
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Gsxr 750 1997
Ack å veeeeee... skulle göra service på hojjen idag och sa till i verkstaden att jag minsann hörde lite oljud. De lyssnade en stund och sa sedan att det troligtvis är kolvbultslagret eller vevlagret.
10 000:-

Så genast ställer man ju sig frågan, kan jag göra detta själv?

Nån som har gjort nåt liknande?
All hjälp tas tacksamt emot! bilder, beskrivningar, allt allt!

Hojjen är en gsx-r 98 och motorn har gått/rullat 2600 mil.
 
,

håller precis på att riva min gsx750 es
det är lite meck men helt klart värt pengarna !!!

kolla om du har guldflarn i oljan kolla vid olje filter o dylikt=vevstakslager
silver =ramlager


har du missljud vid gas pådrag eller när du släpper
på drag = vevstakslager/ramlager/ventiler
släpper = kolvbultslager

/gustaf
 
vad är de för årsmodell?
ja rev min gixxer 750 -85 i vinter, jätteenkel att mecka ner..
såå har du bara lite verktyg och lite vilja så är det bara att köra på
mvh stensmo
 
vad är de för årsmodell?
ja rev min gixxer 750 -85 i vinter, jätteenkel att mecka ner..
såå har du bara lite verktyg och lite vilja så är det bara att köra på
mvh stensmo

-83:a är min letar nu efter vev o lager....
 
det enda som ja upplvede som lite meck va att tajama in kamaxlarna, men ja köpte en hynes manual så va saken biff, de är bra för det sitter några bultar och fästen som är svåra att hitta om man inte vet om att de finns där..

lycka till
 
håller precis på att riva min gsx750 es
det är lite meck men helt klart värt pengarna !!!

kolla om du har guldflarn i oljan kolla vid olje filter o dylikt=vevstakslager
silver =ramlager


har du missljud vid gas pådrag eller när du släpper
på drag = vevstakslager/ramlager/ventiler
släpper = kolvbultslager

/gustaf

Den låter endast vid 2-3000 varv och det är väl när man gasar till som den låter.
Knackar mer och mer ju varmare den blir, om man kör runt på lite landsvägar och sedan åker in i stan så börjar den låta och man känner det lite lätt i tanken.
Har ej hojjen här men skall genast kolla oljan.

Ska väl tilläggas att jag hört detta ljudet i flera år men på mc-verkstaden kunde de ej höra nåt å sa att det var jag som "hörde i syne". hoppas ej fler saker har gått åt helvete!

Hade nästan gett upp hoppet men nu kanske man ska ta å skruva lite iallafall, hoppas det finns nån man kan få hjälp av när man står där med 50 fjädrar på golvet :va
 
Den låter endast vid 2-3000 varv och det är väl när man gasar till som den låter.
Knackar mer och mer ju varmare den blir, om man kör runt på lite landsvägar och sedan åker in i stan så börjar den låta och man känner det lite lätt i tanken.
Har ej hojjen här men skall genast kolla oljan.

Ska väl tilläggas att jag hört detta ljudet i flera år men på mc-verkstaden kunde de ej höra nåt å sa att det var jag som "hörde i syne". hoppas ej fler saker har gått åt helvete!

Hade nästan gett upp hoppet men nu kanske man ska ta å skruva lite iallafall, hoppas det finns nån man kan få hjälp av när man står där med 50 fjädrar på golvet :va

Har du haft problemet i flera år:va Har du kollat kamkedjespännaren väldigt vanligt att de går sönder på dessa hojar.iofs hade du knackande ljud ej rassel men hade du havarerade vevlager borde du sett det i oljan,så jag skulle ha bytt kamkedjespännaren om den aldrig blivit bytt./wachen.
 
Last edited:
Som ovan skriver kamkedjestäckaren kan faliera!! det har rivits åtskilliga motorer runt om ivärlden pga endast stäckar fel. Även jag renoverade vevoch diverse på en motor en gång i tiden helt i onödan!! numer så besiktar jag 2 st saker vid skrammlande motorer som låter som vevstaksproblem.
för och främst så tar man en koll på sträckaren. På vissa nyare maskiner kan man helt enkelt ta ur sträckaren coh sopa in en bult ellr dyligt så man är 100% säker på att kedjan är sträkt! för vissa sträckare verkar funka när man tar lös dom och inspekterar men när motorn är igång så låser dom inte bakåt!!
vet ej vad du har för typ av sträckare men använd fantasin bara huvudsaken är att du lyckas sträcka kedjan manuellt på någe vis. Eller kan låna någons sträckare. flätslidetrottelfuggar har ju en benägenhet att tokklappra på tomgång och lite gaspådrag hellst när dom är lite sliten i trottelspåren. När jag misstänker trottelklapper så brukar jag ta lös filtrets insuggummi och sticka in en skruvmejel eller dyligt och trycka på trotteln för att höra om ljudet ändras ellr på enkelfuggar maskiner försvinna helt------- Over and out
 
Som ovan skriver kamkedjestäckaren kan faliera!! det har rivits åtskilliga motorer runt om ivärlden pga endast stäckar fel. Även jag renoverade vevoch diverse på en motor en gång i tiden helt i onödan!! numer så besiktar jag 2 st saker vid skrammlande motorer som låter som vevstaksproblem.
för och främst så tar man en koll på sträckaren. På vissa nyare maskiner kan man helt enkelt ta ur sträckaren coh sopa in en bult ellr dyligt så man är 100% säker på att kedjan är sträkt! för vissa sträckare verkar funka när man tar lös dom och inspekterar men när motorn är igång så låser dom inte bakåt!!
vet ej vad du har för typ av sträckare men använd fantasin bara huvudsaken är att du lyckas sträcka kedjan manuellt på någe vis. Eller kan låna någons sträckare. flätslidetrottelfuggar har ju en benägenhet att tokklappra på tomgång och lite gaspådrag hellst när dom är lite sliten i trottelspåren. När jag misstänker trottelklapper så brukar jag ta lös filtrets insuggummi och sticka in en skruvmejel eller dyligt och trycka på trotteln för att höra om ljudet ändras ellr på enkelfuggar maskiner försvinna helt------- Over and out


Har nu äntligen rivit itu motorn och nu behöver jag lite experthjälp!

Hittade en del metallspån i motorn och beslutade mig för att plocka vidare i motorn... men jag tycker att allt ser ok ut. nåt man ska titta speciellt efter?
spånen som låg i var silverfärgade och det såg ut som nån täljt bort dom med en kniv... låg som små rullar av metall + en hel del flisor.

please help me!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top