kolvbulten sitter fast!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
har börjat renovera min rd nu (efter många om och men) och upptäcker att den jävla kolvbulten har bosatt sig permanent inne i min trasiga kolvjävel:huvet ringarna är av och allting mehn han vill inte komma ut... troligen trivs han väl där inne eller nåt... hur ska jag locka ut honom? bete?:gnissla
 

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Lycksele
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
har börjat renovera min rd nu (efter många om och men) och upptäcker att den jävla kolvbulten har bosatt sig permanent inne i min trasiga kolvjävel:huvet ringarna är av och allting mehn han vill inte komma ut... troligen trivs han väl där inne eller nåt... hur ska jag locka ut honom? bete?:gnissla

Ta och koka kolven och sen sprejar du kylsprej eller liknande på kolvbulten och sen knackar du ut den med lämpligt don.
Lycka till..
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ta och koka kolven och sen sprejar du kylsprej eller liknande på kolvbulten och sen knackar du ut den med lämpligt don.
Lycka till..

finns det inget annat sätt?... jäkla krångel för nåt så litet... han glider fram och tillbaka inne i kolven (lät snuskigt det där) men han vill inte bara komma ut liksom... behöver jag göra sådär ändå?:huvet
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2731258 finns det inget annat sätt?... jäkla krångel för nåt så litet... han glider fram och tillbaka inne i kolven (lät snuskigt det där) men han vill inte bara komma ut liksom... behöver jag göra sådär ändå?:huvet
Har du tagit bort knastren?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När du knackar med dornet så måste du använda ett mothåll mot kolven. Det får absolut inte bli några sidokrafter på vevstaken. Då kan vevstake och vevlager ta skada. Lyckas du inte så är det snällare mot motorn att använda en kolvbultspress. Du kan göra en provisoriskt men bra kolvbultspress av en tving, en rörbit samt ett en träklots med ett hål stort nog för kolvbulter att glida ut genom.

Mvh
J
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har du tagit bort knastren?

ringarna på sidorna eller? är inte så bra på termer... har tagit bort allt som finns att ta bort från kolven men bulten vill bara glida från sida till sida. vill inte knacka ut den just för att vevstaken ska klara sig (som jörgen sa), måste fixa ett mothåll eller nåt tror jag... vi får väl se hur det löser sig, ska ner och värma kolven nu så får vi se om det går sen:D

ett tag senare: nu gick det!:D satte dit en liten stav vid bulten och satte fast vevstaken vartefter jag kunde knacka ut bulten:D nu är det bara ny kolv och honing av cyllen så ska han funka sen:tungan
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Funkar det inte med värme, använd mer värme! Har hojen inte skurit och fått sig nån knäck är det värme som ska användas och du ska kunna trycka ut kolvbulten lekandes lätt. Att pressa ut bulten är bara en nödåtgärd när kolven smält av all värme. ;-)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Eftersom kolven är kass funkar säkert vinkelslip för att dela kolven i nödfall.
Däremot måste du förstås täta ordentligt så inget skit kommer ner i vevhuset.
Slipa INTE på vevstaken.
/u
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En kolvbult till en liten tvåtaktare skall inte vara några problem att trycka ut med fingrarna, om den kärvar så är det som sagt värme som gäller. Ett tips är att ta en gammal kolvbult för att trycka ut den som sitter fast, se dock till att staken absolut inte får ta upp några sidokrafter utan använd alltid mothåll på kolven.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
tack för tipsen;)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top