Kolvar till yamaha AS1 -69

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
Jag behöver ha tag på kolvar och kolvringar till en yamaha AS1 från 1969.

Jag har lagt detta inlägg på rd tvåtaktsforum också (http://svenskard.forumportal.se/index.php) och även om sporthoj inte är direkt rätt forum för denna hoj så tvivlar jag aldrig på det kunnande som finns här!

Det är en gammal hoj som stått ute i många år som jag inte har hjärta att se på det viset längre. Så nu tänkte jag fixa den, först och främst saknar den kolvar! Eftersom hojen stått ute länge och man inte vet hur mycket som tagit skada vill jag inledningsvis inte lägga några större summor på nya delar.

Till mina inledande frågor.
1. Är 43 mm standarddimension på kolvar till AS1? Vilka dimensioner har de olika överdimensionerna?

2. Rekommendaras någon av de olika öd? Den är ju inte helt fräsch i cylindrarna...

3. Vart får man bäst tag på billiga reservdelar till dessa hojar? Jag har sökt på nätet och ebay finns en del på...

4. Passar RD-kolvar på AS1:an? Om inte, vilka dimesioner är det som felar?

Hjälp mig att komma förbi kolvproblemet så ska jag allt se till att få fart på den här hojen!

//Kokke

43mm är dimensionen på 60cc-kolvarna för fs1:an jag tror(observera tror) att dom kan passa, vad är det för övriga mått på dom? Jag kan mäta på en sån kolv jag har liggande om du vet hur övriga måtten ska vara.

Överdimension kommer i halvmillimetrar över det måttet d.v.s. 43,5-44 o.s.v.

suzuki gt125 har ju samma kolvar som 60cc k50 så chansen att det är lika med yamaha är ju god.

Mvh Jon

43mm är dimensionen på 60cc-kolvarna för fs1:an jag tror(observera tror) att dom kan passa, vad är det för övriga mått på dom? Jag kan mäta på en sån kolv jag har liggande om du vet hur övriga måtten ska vara.

Aha. det låter lovande! Tyvärr har jag inte kolven i närheten nu, men jag ska mäta på den så fort jag kommer till garaget.

//Kokke

3088023 Aha. det låter lovande! Tyvärr har jag inte kolven i närheten nu, men jag ska mäta på den så fort jag kommer till garaget.

//Kokke
Dom måtten jag vill ha är: avståndet från centrum på kolvbultshålet till kolvtoppen, diameter på kolvbultshålet, om det är "fönster" på kolven och kolvens totalhöjd.

Mvh Jon

Dom måtten jag vill ha är: avståndet från centrum på kolvbultshålet till kolvtoppen, diameter på kolvbultshålet, om det är "fönster" på kolven och kolvens totalhöjd.

Mvh Jon

Dom måtten ska du få. Jag pm:ar dom när jag mätt kolven!

Det fanns för ett tag sen en annons på blocket, det var en kille som hade en jävla massa delar till både as1 och as2, jag köpte lite till min as2 71a av honom, men tyvärr har jag inte länken kvar. Pröva leta bland reservdelar på blocket, långt bak i sidorna kanske den finns kvar.

Det fanns för ett tag sen en annons på blocket, det var en kille som hade en jävla massa delar till både as1 och as2, jag köpte lite till min as2 71a av honom, men tyvärr har jag inte länken kvar. Pröva leta bland reservdelar på blocket, långt bak i sidorna kanske den finns kvar.

Tack för tipset men tyvärr hittar man inget nu när man söker på blocket.

Jag har några gamla slitna kolvar till min RD, dock är dom ÖD (44,5mm) Men skulle kunna skicka dom till dig så att du ser att alla andra mått passar?

Edit:

Bra forum, dock på engelska: www.aircooled-rd.com sen klickar du på forum

Mkt reservdelar till RDs, billigt också! Har beställt en massa därifrån, korta leveranstider osv! http://www.yambits.co.uk/catalog/

Last edited:
Jag har några gamla slitna kolvar till min RD, dock är dom ÖD (44,5mm) Men skulle kunna skicka dom till dig så att du ser att alla andra mått passar?

Bra forum, dock på engelska: www.aircooled-rd.com sen klickar du på forum

Mkt reservdelar till RDs, billigt också! Har beställt en massa därifrån, korta leveranstider osv! http://www.yambits.co.uk/catalog/

jaha :) Är 43 mm orginal även på RD-kolvarna?

Jag tänkte åka ut till garaget imorgon och mäta på AS1-kolven.

Antingen skulle du kunna skicka kolvarna till mig (vad skulle du vilja ha för det?), eller också kan jag pm:a måtten på min kolv och du mäter din och tittar hur mycket som skiljer.

Tack för forumtipsen :tummenupp

//Kokke

jaha :) Är 43 mm orginal även på RD-kolvarna?

Jag tänkte åka ut till garaget imorgon och mäta på AS1-kolven.

Antingen skulle du kunna skicka kolvarna till mig (vad skulle du vilja ha för det?), eller också kan jag pm:a måtten på min kolv och du mäter din och tittar hur mycket som skiljer.

Tack för forumtipsen :tummenupp

//Kokke

Japp, orginal mått är 43mm, sen kmr 43,25 43,50 43,75 44,00 och 44,50 (som jag har, hade ruggig tur att jag hittade Yambits)

Mät din kolv så kan jag mäta min det verkar nog bäst! :tummenupp

Japp, men forumet låg nere för mig idag :huvet När jag behövde det som mest

Last edited:
mått på kolven

Här är måtten på kolven. Jag bifogar 2 bilder av dålig kvalitet (min kamera håller på att gå sönder...). Visst är den vacker :tummenupp Och jag har bara denna kolv, den andra är på vift.

Kolvdiameter: 43 mm
Avståndet från centrum på kolvbultshålet till kolvens övre kant: 33 mm
Kolvbultshål diameter: 12 mm
Kolvens totalhöjd: 60 mm
Fönster: nej

Notera att bilden visar att kolven ser lite olika ut med olika mått på fram och baksida. Men om det krisar kanske man kan slipa till en annan kolv lite så att den får samma form. De exakta måtten är i alla fall utritade i bilden.

Bifogat

• DSC00004_liten.jpg
    DSC00004_liten.jpg
    71.5 KB · Visningar: 97
  • DSC00008_liten.jpg
    DSC00008_liten.jpg
    89.7 KB · Visningar: 69
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...