Kolv/topp far in i bröstkorgen

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
"AAAAJJJJEESOMFAAANIIIHEEELVEEETEEE" tänker jag när jag ser den här filmen Dragstartkapoof.

Men hur ofta händer sånt här egentligen? Pop-off-ventiler, hängslen på kompressorn på bilar och spränkåpa på drivaxlar och koppling har väl varit standard på bilar länge. Inget liknande på hojar?

Ja, helt korrekt antagande, jag har inte kikat på en dragracinghoj i verkligheten, utan bara sett på bild.
 
Mmmm... Jag har faktiskt för mig att det är luftburken som exploderar och inte en kolv som far igenom. Oavsett så ser det ut att göra jävligt ont.
 
Visst har även SVEMO och FIm krav på sprängskydd i MC klasserna.
 
Senaste gången den var uppe så var det delar av luftburken som slog av honom handsken och han kunde vänstertaja som vanligt på kvällen.

Svårt för en motordel att ta omvägen runt tanken.
 
Var väl någon i somras som hydrade (fyllde cylindern med oförbränd nitrometan) och blåste loss toppen, som krökte ramen och slog bort tanken för att slutligen slå bort handen från styret.
Inga allvarliga skador.
Supertwin?
På bilar sitter det fångremmar.
På hojjar vet jag inte.
 
På videon är det Brock Davidson som skjuter luftburken på sin lustgasade 750 med feghjul och han börjar åka med skottsäker skyddsväst därefter. Jag var där på plats när det hände.
 
Case closed! :)
 

Precis. Jag hävdar absolut inte att min ärenderad var helt korrekt, därav min "/" och filmens titel på YouTube :)

Jag var mest lite förvånad över att det ploppade upp en sak så lätt eftersom jag har lite svårt att tro att det inte fanns ngt i reglementet om sprängskydd osv. Isht som vätska inte komprimerar o en och annan stake har krökts eller topp har lyfts pga fyllda cyllar sedan länge, oavsett om det är hoj eller bil, ottomotor som ottotmotor liksom :gnissla
 
En del har en jävla tur när olyckan väl är framme. En av de senaste Bike Weekend så skjöt en HD av den främre toppen som slog av styrhuvet så hela gaffeln skildes från hojen. Hade det varit den bakre cylindern som skjutit, hade inte "piloten" kört nå mera nånsin. Tror de var kompressor & nitro.

Man har ju sett ett antal kompressorskott på bilar, å fångstremmar brukar inte hindra att skiten far iväg å donkar en mås eller två om d skulle komma ivägen.:D
 
En del har en jävla tur när olyckan väl är framme. En av de senaste Bike Weekend så skjöt en HD av den främre toppen som slog av styrhuvet så hela gaffeln skildes från hojen. Hade det varit den bakre cylindern som skjutit, hade inte "piloten" kört nå mera nånsin. Tror de var kompressor & nitro.

Man har ju sett ett antal kompressorskott på bilar, å fångstremmar brukar inte hindra att skiten far iväg å donkar en mås eller två om d skulle komma ivägen.:D
Det var den olycka jag menade.
Har bara sett bild.
 
Jag hade nog tur in oturen i sommras när jag sköt motorn på xren vevstaken gick rakt av och skickade ut skojjga saker både uppot och framot och rakt genom växellådan
så jag fick en motorblocksskärva på insidan låret i 110kmt och kurva och på bakhjulet såklart resulterade i låst bakhjul ett tag (spännande) men fixade sig utan vurpa? Smällen på låret vart inte så farligt hårt typ saddo piskrapp,:D vart knappt ett märke.
 
På tal om vådliga händelser - har skjutit vevstakar (Natural Bridge, Waynesboro och Dinwiddie) precis efter 201 meter, dvs runt 210 km/h. Tvärnit i motorn, sprucket block och olja på bakdäcket. In med kopplingen och frihjula parerandes sladdarna. Lika spännande varenda gång! Nåt man mentalt måste ha i beräkningarna - att gasavslag på höga varv frestar vådligt på vevstake och kolvbult. Finns lite bilder av motorresterna på min hemsida under "projects".

Väntar fortfarande på mitt första kedjebrott. Får man behålla vänsterbenet?
 
Jag hade nog tur in oturen i sommras när jag sköt motorn på xren vevstaken gick rakt av och skickade ut skojjga saker både uppot och framot och rakt genom växellådan
så jag fick en motorblocksskärva på insidan låret i 110kmt och kurva och på bakhjulet såklart resulterade i låst bakhjul ett tag (spännande) men fixade sig utan vurpa? Smällen på låret vart inte så farligt hårt typ saddo piskrapp,:D vart knappt ett märke.

Fick du i 1:an? :D

Trist det som hände hursomhelst. Fast jag är väl jävligt OT nu.. *host* :huvet
 

Jag blåste en motor i en Saab V4, i den växellådan var frihjulet låst så att det inte kunde frihjula.

Bilen stannade med låsta framhjul, jag hade inte så breda däck så svartsträcken blev imponerande långa.

Om jag hade varit lite äldre och haft körkort kanske jag hade kommit på att frikoppla, men den gången blev jag mest rädd och försökte hålla mig på vägen.
 
Jag blåste en motor i en Saab V4, i den växellådan var frihjulet låst så att det inte kunde frihjula.

Bilen stannade med låsta framhjul, jag hade inte så breda däck så svartsträcken blev imponerande långa.
En kompis lämnade in sin volvo på verkstad.
Fick en renault 5a att åka i.
Växellänkaget var en smula ojusterat.
Man fick välja mellan lirkning eller våld för att få i växlarna.
Lånebil.
Gissa vilken metod som användes.
Gick bra.
Tills:
Omkörning på landsvägen.
Kommer i fatt, cirka 100km/h på fyran.
Smäller i (tror han) trean.
Det är ettan.
Framhjulen studsade på vägbanan.
Den höll.

Det gjorde inte en annan kompis amazon, när han visade att man kunde lägga i backen i 120.
Han skulle inte släppt upp koplingen..
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top