Kolv till rs 125

Mr Strider

Medlem
Gick med
27 Nov 2006
Hoj
Daytona 650, Suzuki GSXR 600 Corona Edition...
Tjenare ska byta kolv på hojen men jag har inte fått fram några mått på kolven så är det nån som vet vad det är orginal? Nån som vet något bra ställe att beställa kolv och kolvringar ifrån?

Tack i förhand!

Måttet är olika per cylinder, skiljer 0,01 mm emellan dem. Ditt mått ser du uppepå den nuvarande kolven, ligger någonstans runt 53,98 mm om jag inte missminner mig.
Kolv kan du köpa lite här och var, kolla med din närmaste återförsäljare så kan han säkert plocka hem en kolv åt dig. Annars finns Geiwiz.de om du nu inte visste.

Måttet är olika per cylinder, skiljer 0,01 mm emellan dem. Ditt mått ser du uppepå den nuvarande kolven, ligger någonstans runt 53,98 mm om jag inte missminner mig.
Kolv kan du köpa lite här och var, kolla med din närmaste återförsäljare så kan han säkert plocka hem en kolv åt dig. Annars finns Geiwiz.de om du nu inte visste.

Min 03 har 53,98, men det finns ju 54 - 54,6 eller något sånt.

Som persson sa så står det på kolven (toppen) annars får du mäta.

Min 03 har 53,98, men det finns ju 54 - 54,6 eller något sånt.

Som persson sa så står det på kolven (toppen) annars får du mäta.

Ok tack har kollat på geiwiz men hade inga mått eftersom kolven är helt svart men jag får gå ut och mäta då. Har kollat med lokala säljare också men de skulle ha 700:- för bara kolvringar tyckte det lätt lite dyrt:confused:....

Ok tack har kollat på geiwiz men hade inga mått eftersom kolven är helt svart men jag får gå ut och mäta då. Har kollat med lokala säljare också men de skulle ha 700:- för bara kolvringar tyckte det lätt lite dyrt:confused:....

en kolv går på runt 1000 om du ska ha bra kvalitet sen finns det ju sämre märken som mitaka som är billigare, men sen har du Wiseco som är dyrare.

Bara så du vet så ska det vara exakt för en förstor kolv kan göra så att motorn skär. Är den för liten förlorar du komp.

Blir enklast att mäta med mikrometer

Racingkonsult i Stockholm (Hässelby) 08-381074 eller racingkonsult.com
dom har både kolvar och cylindrar till RS i lager. Jag såg de när jag va där och bytte en KTM nikasilcylle.

Det bästa är nog ifall du går ut och tvätta av kolven med avfettningsmedel så att du kan läsa av hur stor den är.
Kan skilja ganska så mycke på diametern beroende på hur sliten och vart på kolven man mäter.
Och som sagt det kan gå riktigt illa om man stoppar i fel kolv.

Kolla för ett helt kolvkit istället. :)

Kolvkit där jag beställde till Miton (Biscaya racing) kostade ca. 1500, men 2 kolvringar kostade drygt 700 där också...

Edit: Som de säger, måttet är viktigt! Om det inte finns inristat i kolven, uppsök en verkstad eller någon som har riktig mäturustning och be dem mäta den. Ber du snällt finns det säkert någon som ställer upp...

Last edited:
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back