Kolv till husa mm.?

fresv23

Thumpie
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
2006, Husaberg FS 650e
Hej!
Har nyligen fått erfara ett "worst case scenario" då primärdrevet på min husa FS650e 06:a bestämde sig för att gå av på mitten.

Bl.a får jag byta vevparti (då axeln fick sig en kyss), några kringliggande drev(bl.a. kopplingskorg) samt ventiler och eventuellt kolv. Nu passar jag även på att byta vevlager och kamkedja när jag ändå har motorn isär.

Första gången jag skruvar med husa så jag har några frågor till eder:

- Kolven är i bra skick och endast 30h. Dock ser man lite småmärken efter ventilerna precis på kanten till utfräsningen på toppen. Hade ni kört vidare på kolven eller bytt ut den? Vad rekommenderar ni isf för fabrikat? pris?

- Ventilerna har blivit krökta. Räcker det att byta endast ventilerna eller tror ni kringliggande delar också ska bytas? (Sitter lite tätningar mm. innanför fjädrarna)

- Övriga tips mottages varmt! Vad mer kan jag byta då ändå motorn är isär? Hojen har som sagt bara gått 30h och jag vill göra det här ordentligt.

blev mycket det här.
tusen tack!

märkerna är alltså på översidan av kolven och inte i toppen (alltså toppen på kolven:))

f.

Last edited:
Om du har tillgång till en röntgen så skulle du kunna köra kolven i en sådan... Gjorde jag när min ventilfjäder gick av och en ventil tucha kolven. Dock så jobbar farbror på Volvo flygmotor och fixa detta.

Du får nog med all sannolikhet också byta styrningar till dom ventiler som blivit krökta.

Fixa riktigt motorsilikon Treebond till blockhalvor och ventilkåpa låt stå i 24h efter ihopsättning utan olja och vatten.

Spara det knäckta drevet för att använda som "lås" vid motering av dey nya primärdrevet kopplingskorg mm. Du fattar vart när du börjar riva i motorn.

Helt otroligt Du måste vara ensam om detta fel!!
Ang kolven så måste man se den ev bilder, kolla noga på undersidan om det finns sprickor just under islaget. Rönka vore ju bra elller snacka med stålmannen. helt säkert måste du byta styrningar ev säten om dom fått sig smällar. Hör med Dr bike han fixar detta där billigt:tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph