Kolv-/Ringbyte??

oz_replica

mcRookie
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
2002, Yamaha R1
Tjena!

Har en aprilia rs 125:a (gissa att mekanikerna inte sitter i "125-klassen" o ugglar :tungan , så provar här) och har precis spräckt 1000mil, då säger de som vet att man ska byta kolvringar och andra som också anses veta säger att det (eftersom det är nikasil) ska bytas en hel kolvsats. :va

Hjälp mig :Bugar

Vad händer i cyllen om man inte byter varken kolv eller ringar, instabilitet, ingen smörjning :confused:

Och vad är bäst att göra? det är ju klart att det känns säkrare att byta hela kolven och alltihop (såklart packningar och hela köret på samma gång...) men som fattig studerande som int börjat sommarjobba undrar jag konsekvenserna (som antagligen blir dyrare än endast kolven :3freak )

Ge mig några åsikter som kanske rätar ut detta frågetecken...tack på förhand :)

oz_replica skrev:
2144682 Tjena!

Har en aprilia rs 125:a (gissa att mekanikerna inte sitter i "125-klassen" o ugglar :tungan , så provar här) och har precis spräckt 1000mil, då säger de som vet att man ska byta kolvringar och andra som också anses veta säger att det (eftersom det är nikasil) ska bytas en hel kolvsats. :va

Hjälp mig :Bugar

Vad händer i cyllen om man inte byter varken kolv eller ringar, instabilitet, ingen smörjning :confused:

Och vad är bäst att göra? det är ju klart att det känns säkrare att byta hela kolven och alltihop (såklart packningar och hela köret på samma gång...) men som fattig studerande som int börjat sommarjobba undrar jag konsekvenserna (som antagligen blir dyrare än endast kolven :3freak )

Ge mig några åsikter som kanske rätar ut detta frågetecken...tack på förhand :)

Det näst viktigaste i en 2-taktare, efter bränsleblandningen, är kolvringarna. I stort sett all kylning av kolven går genom kolvringen. När ringen tappar spänsten kan inte lika mycket värme ledas bort, och risken för nypning ökar.

Är kolven i bra skick, inga repor och inte allt för mycket sliten, kan du mycket väl byta ring och köra vidare med kolven ett tag till.

Blir kolvspelet för stort, finns risk att kolven hamras sönder, och kolven rasar ner i små bitar i vevhuset.

Mats757 skrev:
2144705 Det näst viktigaste i en 2-taktare, efter bränsleblandningen, är kolvringarna. I stort sett all kylning av kolven går genom kolvringen. När ringen tappar spänsten kan inte lika mycket värme ledas bort, och risken för nypning ökar.

Är kolven i bra skick, inga repor och inte allt för mycket sliten, kan du mycket väl byta ring och köra vidare med kolven ett tag till.

Blir kolvspelet för stort, finns risk att kolven hamras sönder, och kolven rasar ner i små bitar i vevhuset.

Okej då kollar jag det, men jag har ju temp-mätare till kylarvattnet, eftersom det har blivit varmare ute så märks det ju en klar förändring på att hojen har varmare än tidigare i vår, kan man ana en förändring där likaså om det börjar stiga lite väl mycket? Har nikasil-beläggningen ngn inverkan?

oz_replica skrev:
2144732 Okej då kollar jag det, men jag har ju temp-mätare till kylarvattnet, eftersom det har blivit varmare ute så märks det ju en klar förändring på att hojen har varmare än tidigare i vår, kan man ana en förändring där likaså om det börjar stiga lite väl mycket? Har nikasil-beläggningen ngn inverkan?

Som du säger så ökar tempen i vattnet nu när det är lite varmare ute. Men att lite på tempmätaren för att se om kolvringen är dålig, är nog ingen tillförlitlig metod. Kolvens temperatur har bara till en viss del med cylindertempen att göra. Som sagt det är kolvringen som sköter den kontakten.

Nikasil är bra, den gör att cylindern håller en jämnare temperatur. Livslängden ökade visentligt vs gamla gjutjärnsfoder.

Byt ring/kolv i tid så håller du haverikostnaden nere.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back