Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En repa är ingen fara, ser kolven och kamkedjan fin ut så smäll ihop den igen.
Sista bilden - det S-formade märket? Ser inte ut som en repa orsakad av kamaxelns rotation, har du kommit åt med någon verktyg??? Eller är det en spricka efter gjutningen?
Oavsett vilket så skall man vara JÄVLIGT återhållsam med att slipa i lagerlägen av aluminium, risken är stor att man förstör något - om du inte tydligt känner upphöjningar så gör inget. Är det upphöjningar så vill jag inte råda dig, risken är att du går på och gör skador.
Kolla även att kamaxelns lageryta är jämn.
En repa är ingen fara, ser kolven och kamkedjan fin ut så smäll ihop den igen.
Ja, tycker att överfallet i aluminium knappast borde kunna repa kamaxeln.
Tror det är en gjutdefekt. Den känner du med nageln, men det troliga (o viktiga) är att ett "dike" inte har "ryggar" på vardera sidan. Men på din beskrivning kan det inte vara så om det såg ut så när du tog isär det. Skruva ihop, gärna med sådan pasta man har på glidlager vid hopsättning av en renoverad motor. Det är nog så nära hängslen o livrem du kan komma
Lite udda det här med att ge råd - här kan jag låta hur cool som helst, men hade jag själv haft samma problem hade jag haft ont i magen hela natten o frågat minst fem gubbar om råd hur jag skulle göra.
Så.... hur tillförlitliga är egentligen mina råd?
Det var mer en filosofisk betraktelse hur man är som människa - alltid lättare att sitta på åskådarplats o peka med hela handen hur saker skall hanteras
Maskinen är oskruvad, så tror det varit sedan den var ny. Blir det problem plockar jag isär den en annan gång. Inga problem.
- Ooh vad jag gillar verklighetsförankrade analytiska djupdykningar i mekanikIntressant.
Min kusin jobbade på isbrytare, så jag fick en kortare guidad tour när dom hade planerat sommarunderhåll.
Där visade han på olika saker som kan ge vägledning om lagerskador, och smörjproblem.
Skulle utifrån det säga att din "skada" antingen kommer från ihopmonteringen av motorn, eller från en partikel i oljan.
När man fick in en partikel som är magnetisk, så kan den vandra på ett oförutsägbart sätt i lagerbanan beroende på det magnetfält som skapas av roterande delar.
Han visade ett sånt lageröverfall, men nämnde också att det inte är bara en repa då, utan flera, eftersom det beror på förorening i oljan, och då är det inte bara en partikel.
Så det stärker tron att det är en skada från monteringen av motorn.
Det han också nämnde var att en sådan skada gör att du får en sämre hållbarhet på oljefilmen, eftersom den kan "pysa ut" längs spåret, och på så vis kan det med tiden ge en annan typ av belastningsskada på lagret.
Hur ser lagerbanan som har skadan ut i övrigt, jämfört med den "friska"?
Jag, vet, det här kanske var överdrivet, men tänkte att det var intressant, och passade in just här.
Din hoj har ju gått en del timmar, och ser det bra ut, så funkar det troligtvis tillräckligt bra trots att det i teorin kan vara en försämrad oljefilm i den lagerbanan.
Någon annan kanske har mer input på detta, eller kommentarer?
Intressant.
Min kusin jobbade på isbrytare, så jag fick en kortare guidad tour när dom hade planerat sommarunderhåll.
Där visade han på olika saker som kan ge vägledning om lagerskador, och smörjproblem.
Skulle utifrån det säga att din "skada" antingen kommer från ihopmonteringen av motorn, eller från en partikel i oljan.
När man fick in en partikel som är magnetisk, så kan den vandra på ett oförutsägbart sätt i lagerbanan beroende på det magnetfält som skapas av roterande delar.
Han visade ett sånt lageröverfall, men nämnde också att det inte är bara en repa då, utan flera, eftersom det beror på förorening i oljan, och då är det inte bara en partikel.
Så det stärker tron att det är en skada från monteringen av motorn.
Det han också nämnde var att en sådan skada gör att du får en sämre hållbarhet på oljefilmen, eftersom den kan "pysa ut" längs spåret, och på så vis kan det med tiden ge en annan typ av belastningsskada på lagret.
Hur ser lagerbanan som har skadan ut i övrigt, jämfört med den "friska"?
Jag, vet, det här kanske var överdrivet, men tänkte att det var intressant, och passade in just här.
Din hoj har ju gått en del timmar, och ser det bra ut, så funkar det troligtvis tillräckligt bra trots att det i teorin kan vara en försämrad oljefilm i den lagerbanan.
Någon annan kanske har mer input på detta, eller kommentarer?
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |