Kolv och cylinderfrågor.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
tja.

under gårdagens runda råkade jag ut för nåt skumt. hojen kändes slö och gick trögt. kändes att de gick tungt för moton. precis när jag svänger i rondellen och ska stanna så växlar jag ner. släpper kopplingen och böööp. varvräknaren dumpar i botten och hojen dock. jag bestämde mej för att inte riskera nåt och rullade hem hojen. jag var nästan säker på att det var en mild grad av en nypning.

men när jag fick ner hojen idag så visar det sej att det finns inte ett tecken på att den nypit. förutom att stiftet var kritvitt, vilket det inte var innan och att nicasilbeläggningen på avgasporten var borta (vet inte om det blev nu lr har varit så innan?

nu till mina frågor:

1) det ser ut som nicasilbeläggningen har försvunnit på avgasbryggan. kan detta påverka framtida bruk med min cylinder? kan jag stoppa i ny kolv och köra igen? se bifogad bild.

Jag bestämde mej för att byta kolv när jag ändå har den nere, jag vet inte heller när den är bytt.

2) skall jag köra på en gjuten lr smidd kolv? har hört olika spekulationer som säger att en smidd kolv är lättare vilket leder till mindre belastning på vevoch tål mer misshandel men sammtidigt skapar oballans. vad skall jag köra på?

3) vart skall jag beställa min kolv? geiwiz har smidda kolvkit för 101 euro. men jag hittar inga packningar, samt att jag planerat att byta lameller vilket passar bra att ta i samma beställning. en leverantör med kolvkit, cylinder- och toplockspackning samt lameller önskas

är tacksam för vettiga svar från folk som är kunniga.

ha det bra // Linus

Edit: en fråga till. skall veven se ut som på bild två? är så ca en tredjedel av veven där den är i sitt nedre läge.

Bifogat

• IMG_0026.JPG
    IMG_0026.JPG
    58.2 KB · Visningar: 354
  • IMG_0016.JPG
    IMG_0016.JPG
    130.7 KB · Visningar: 210
Last edited:
OM det är nikasilsläpp på avgasporten så kommer cylindern att slitas otroligt fort om du fortsätter köra. Troligen kommer du högst en tank innan det har släppt mycket mer och den skär. Kanske kanske flera tankar och sedan får du slänga cylindern.

En smidd kolv är starkare än en endast gjuten, de kan ha lika stor vikt så högre eller lägre belastning är minimal skillnad. Jämför kostnadskillnad mot prisskillnad och hur mycket du tycker om att meka :tummenupp

Med veven så kan det kanske hända att det är så från start, att de inte fått helt rent då gjutningen varit halvdan. Eller så har den blivit stående med lite vatten i motorn och oljefilmen var sämre just i det området. Men troligen ingen som helst fara.

OM det är nikasilsläpp på avgasporten så kommer cylindern att slitas otroligt fort om du fortsätter köra. Troligen kommer du högst en tank innan det har släppt mycket mer och den skär. Kanske kanske flera tankar och sedan får du slänga cylindern.

En smidd kolv är starkare än en endast gjuten, de kan ha lika stor vikt så högre eller lägre belastning är minimal skillnad. Jämför kostnadskillnad mot prisskillnad och hur mycket du tycker om att meka :tummenupp

Med veven så kan det kanske hända att det är så från start, att de inte fått helt rent då gjutningen varit halvdan. Eller så har den blivit stående med lite vatten i motorn och oljefilmen var sämre just i det området. Men troligen ingen som helst fara.

hur vet jag om det är nicasilsläpp då? kan du avgöra det med hjälp av bilden? jag kan säga att jag är fundersan om de blivit nu för det syns inte nånting på kolven.

jag vet inte hur nicasilet beter sej men om det blir som en lackskada att lacken släpper så blir det ju en kant. en sådan kant finns inte.

hur vet jag om det är nicasilsläpp då? kan du avgöra det med hjälp av bilden? jag kan säga att jag är fundersan om de blivit nu för det syns inte nånting på kolven.

jag vet inte hur nicasilet beter sej men om det blir som en lackskada att lacken släpper så blir det ju en kant. en sådan kant finns inte.

Tittar nogrannare. Nikasilet är i tjocklek några få hundradelar så att du ser en kant är väldigt liten chans, har du kört lite kan även kanten ha fasats lite.

Det är alldeles för dålig kvalite och vinklar samt belysning på bilden för att kunna avgöra.

Ett nikasilsläpp ger sällan några märken på kolven.

Tittar nogrannare. Nikasilet är i tjocklek några få hundradelar så att du ser en kant är väldigt liten chans, har du kört lite kan även kanten ha fasats lite.

Det är alldeles för dålig kvalite och vinklar samt belysning på bilden för att kunna avgöra.

Ett nikasilsläpp ger sällan några märken på kolven.

aj fan du gör mig inte lycklig. vet att det bara är fakta men jag vill inte köpa ny cylinder / lägga på nytt nikasil:huvet.

tack för dina svar. kan se om jag kan ta lite bättre bilder.

Avgasbryggan blir ju extremt varm...

Jag tror inte på nicasilsläpp.
Däremot tycker jag det ser ut som att nåt har bränt fast.
Antingen dålig tvåtaktsolja, eller föroreningar i insugsluften.
För tittar man längre upp i loppet (hitåt i bilden) finns samma bruna ton lite varstans.
Å andra sidan syns för ögat osnygga repor nedan avgasporten.
Dålig smörjning?

Som sagt, lite bättre bilder tack :)

Last edited:
Hmm.. Skurna cylindrar har ofta ett sånt märke, precis där ..

Helt rätt har du :tummenupp

Just avgasspalten har en intensiv hetta, o skule kolven vara på väg o nyppa så växser avgasspalten inot mot kolven o då skalar kolven av avgaspalten, alså blir de ett slitachet du ser på bild 1. när cylindern kallnar så går avgaspalten till återläge.

skildnaden på en cylinder med nicasilbeläggning e att sånt här ska inte hända.

Hum frågan med vilken kolv sort, har man råd så e skälvklara valet smidd kolv, 100 % hålbarare en vad en vanlig kolv e.

Last edited:
låter som lite olika åsikter. alla får gärna säga sitt ord i om ni tycker jag skall chansa och sätta i ny kolv och köra eller om jag ska skaffa ny cylinder eller ev klä om med nytt nikasil.

ferspeedboy: du säger att detta inte skall hända på nikasilcylindrar... varför har det då hänt på min?

har även läst att vissa säger att det går att hona en nikasilcylinder och andra säger raka motsatsen. jag kan tänka mej att om man honar för mkt kan man hona bort beläggningen men jag vet som sagt inte.

jag tror inte det skiljer så många hundralappar mellan en smidd och en gjuten kolv så det blir nog en smidd.

skall knäppa lite mer kort snart. då kan ni se bättre. kan ta kort på kolven oxå.

En gammal seglivad myt.

Smidda kolvar är alls inte nödvändigtvis starkare än gjutna dito.
Inte längre iaf.
Med moderna gjutmetoder och nya material är den gamla sanningen ett minne blott.... men gamla sanningar är svåra att ändra.
Dessutom är (oftast) smidda kolvar tyngre.

låter som lite olika åsikter. alla får gärna säga sitt ord i om ni tycker jag skall chansa och sätta i ny kolv och köra eller om jag ska skaffa ny cylinder eller ev klä om med nytt nikasil.

ferspeedboy: du säger att detta inte skall hända på nikasilcylindrar... varför har det då hänt på min?

skall knäppa lite mer kort snart. då kan ni se bättre. kan ta kort på kolven oxå.

Den största anledningen så långt till olika åsikter är troligtvis då korten har för taskig kvalite för att det ska kunna avgöras säkert.
Med cylindern i handen blir det en helt annan femma.

Om det är släpp så bespara dig själv pengarna och prova med en ny kolv, den kommer dö snarast. Men är det inte släpp så visst.

har även läst att vissa säger att det går att hona en nikasilcylinder och andra säger raka motsatsen. jag kan tänka mej att om man honar för mkt kan man hona bort beläggningen men jag vet som sagt inte.

jag tror inte det skiljer så många hundralappar mellan en smidd och en gjuten kolv så det blir nog en smidd.

Ja du finns la många facktorer som sliter på nikasilfodrade cylindrar, här e några:

1: Fel bensinblandning. ( för lite olje film) (snålt bestyckad) (för hög värme)
2: smuts. (repar cylinder/ nikasilbelägningen/ kolv/ kolvringarna)
3: slitenkolv. (gått för många timmar oftast)

Fråga 2 om du kan hona en nikasilfodrade cylindrar:
1: jag skule inte gjort de. sen om de går e en annan sak.

Om dom ska nikasila om cylindern så kanske dom måste lagga avgasflänsen okså om den har blivit ner slippad.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien