Kolv husaberg, hjälp!!

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Tja!

Håller på och byter topplockspackning i husan och ser till min förvåning att kolven är felvänd!! Ska man bry sig eller smacka ihop grejerna o se glad ut? Hoppas på ett snabbt svar, ska ner och fortsätta snart. Testade i mek-forumet men ingen svarar.. :(

Lät väldigt udda...

Posta en bild på kolven där den sitter i cyllen så man ser ventilfickorna.

Om du kör med felvänd kolv har du krökta ventiler rätt snart.

Jag har plockat isär en HELT ny aldrig startad Husaberg, fresh from the box, 650 motor med felvänt kamdrev,dvs de som sitter på veven. Första startförsöket hoppade kamkedjan av. Jag är inte ett dugg förvånad att kolven sitter fel väg.
Har även varit med om fabriksnya Husaberg som elen varit feldragen på så när man trycker på starten så ryker säkringen direkt.

Jag kommer aldrig mer bli förvånad vad som än händer en Husaberg maskin.

andersbrink skrev:
Lät väldigt udda...

Posta en bild på kolven där den sitter i cyllen så man ser ventilfickorna.

Om du kör med felvänd kolv har du krökta ventiler rätt snart.

Tyvärr så har jag redan smackat ihop det, tänkte att det funka ju innan så.. Jag såg ingen skillnad på ventilfickorna med blotta ögat iaf. Har gått ganska länge med kolven i det läget så vafan. Får ta det när man behöver klyva motorn.. Undrar om förra ägaren klantat sig big time eller om det var avsiktligt? :7peta

Lg skrev:
Jag har plockat isär en HELT ny aldrig startad Husaberg, fresh from the box, 650 motor med felvänt kamdrev,dvs de som sitter på veven. Första startförsöket hoppade kamkedjan av. Jag är inte ett dugg förvånad att kolven sitter fel väg.
Har även varit med om fabriksnya Husaberg som elen varit feldragen på så när man trycker på starten så ryker säkringen direkt.

Jag kommer aldrig mer bli förvånad vad som än händer en Husaberg maskin.

Hehe jadu, själv har jag inte så mkt husaberg-erfarenhet ÄN, jag har mest gasat o haft skoj och bytit olja+filter. Men motorn ska vara renoverad i vintras enl tidigare ägare så det är nog han som är boven i dramat i detta fallet. Trycka på starten förresten, till vilken nytta? :hihi

Lixom, när du nu vet att kolven är felvänd... är du bara körkåt eller har du pengar över som du kan köpa nya prylar för när den går sönder?

andersbrink skrev:
Lixom, när du nu vet att kolven är felvänd... är du bara körkåt eller har du pengar över som du kan köpa nya prylar för när den går sönder?

Nejdå, tänkte mest att eftersom det funkat fint hela sommaren så borde det ju inte göra nån större skillnad.. Men vem vet, kanske ångrar mig inatt o river isär skiten :gnissla

Så här ser i alla fall kolven ut i en 650 -01. Likadan till 03 har jag för mig. Man ser en pil som pekar uppåt på kolven som ska vara framåt mot avgasventilerna. Har ju inte tagit kortet helt rakuppifrån men insugs sidan ser ju lite större ut, eller?

Men som sagt har det funkat hela sommaren så borde det ju funka nu med.

Bifogat

• kolv.jpg
    kolv.jpg
    96.2 KB · Visningar: 129
som sagt är kolven felvänd så är det bara göra om och göra rätt :fakta
motorn funkar med felvänd kolv men varvas den så tar det i....... vänd kolven genast och kolla ventilerna då det ändå är isär!
tyvärr så är det det enda rätta att göra

Mcbudet skrev:
som sagt är kolven felvänd så är det bara göra om och göra rätt :fakta
motorn funkar med felvänd kolv men varvas den så tar det i....... vänd kolven genast och kolla ventilerna då det ändå är isär!
tyvärr så är det det enda rätta att göra

Mm kanske är det bästa, men är verkligen inte sugen på att klyva motorn. Gaah varför gjorde dem inte en vanlig cylinder så man slapp plocka isär hela alltihopa? :huvet

Det är relativt enkelt att klyva motorn går fortare än du tror! var bara räddom blockhalvorna för dom är känsliga! det är tunt material och dom slår sig lätt om du använder våld skaffa dig en verkstads handbok och avdrageren som man drar isär halvora med så är det lungt

wheelie82 skrev:
Mm kanske är det bästa, men är verkligen inte sugen på att klyva motorn. Gaah varför gjorde dem inte en vanlig cylinder så man slapp plocka isär hela alltihopa? :huvet

Mcbudet skrev:
Det är relativt enkelt att klyva motorn går fortare än du tror! var bara räddom blockhalvorna för dom är känsliga! det är tunt material och dom slår sig lätt om du använder våld skaffa dig en verkstads handbok och avdrageren som man drar isär halvora med så är det lungt

Bok och avdragaren har jag, men däremot ingenstans att hållas.. Kanske här på jobbet går bra, ska kolla upp det. När grejerna ändå är isär, vad rekommenderar ni att man byter? Tänkte i stil med balans-skivorna? Vevparti? Kolv+ lager?

hur långt har maskinen gått!? sen är det bara kolla kolven och fodret så det är fint! misstänker att det kan vara lite knas där efter som kolven sitter åt fel håll....men hur långt har den gått så kan man svara mer exakt.
//Mcbudet

wheelie82 skrev:
Bok och avdragaren har jag, men däremot ingenstans att hållas.. Kanske här på jobbet går bra, ska kolla upp det. När grejerna ändå är isär, vad rekommenderar ni att man byter? Tänkte i stil med balans-skivorna? Vevparti? Kolv+ lager?

Back