Kolv, åt vilket håll

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Körde min kines på bana idag och insåg att jag kom sist ut ur svängarna än alla andra trots att jag köpt större cyl och kolv.
Kolven hade ett litet jack och en liten gul fläck högs upp.
Blir det någon skillnad hur man vänder kolven?
Kanske har satt den åt fel håll.
Vet inte om denna"märkning" ska vara på avgassidan eller inte.
Nån som vet?

Skiten är en 14e
 
är dem märkt med en pil så ska den va mot avgasporten
 
på alla två taktare som jag skruvat på ska markningen vara framåt, annars passar inte urtagen i kolven och dårligare prestanda kan vara resultatet. An varre ar at endan på kolvringarna kan hamna over en port och orsaka havari.
 
westerbrand skrev:
vad är det för en fråga? :fatta!

det kan var avgörnade för hastighet samt axx... lätt = mindre motstånd, snbbare och mer axx. Tung = mycket motstånd, saktare och sämre axx.
om dom andra är lättare än dig så blir det ju genast snabbre för dom att komma upp i varv och hastighet.

Mvh Oskar
 
Utav mina personliga erfarenheter så ska "jackningen" sitta mot insuget på 2takt generelt sett...
 
såhär var det på mina radiostyrda bilar jag hade. det var 1 jack i kolven + i cylinder och dem skulle vara brevid varan lixom. du kan ju se om du har nån skarv eller likn i cylindern. annars så tor ja som dem allra flesta att den ska vara mot utblåset.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top