Kolv åkte ur bromsoket

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Vet att det säkert finns massor med liknande trådar men hoppas att få lite råd ändå.

Gjorde rent höger ok fram idag. Hade tagit bort bromsbeläggen och gjorde rent med bräkleen lite fint, det var riktigt smutsigt. Gjorde även rent kolvarna så gott det gick och det blev faktiskt riktigt rent och det kärvade inte lika mycket längre.

Pumpade ut kolvarna lite och tryckte in lite försiktigt ett par gånger efter rengöringen. Allt gick som smort men vipps så ville en kolv inte gå in igen utan satt stenhårt! Trött som man var lite på kvällen här så tog jag i lite extra utan att tänka mig för. Plopp sa det så åkte kolven in men en annan kolv ploppade ut istället, rann ut bromsvätska naturligtvis. Helvetes jävla klantarsel jag är.

Bara för att allt är skit nu så tänkte jag göra det ändå jobbigare för mig ekonomiskt & psykiskt, så jag tänker köpa nya o-ringar o allt vad som behövs till båda oken, plocka isär och göra dem klinisk rena. (Eventuellt plocka isär huvudbromscylindern också och göra rent när man ändå håller på och byta det som måste bytas när den varit isär). Köpa nya bromsbelägg och köpa stålomspunnet. (1 slang till vardera ok). Så att allt blir nytt och fräscht!

Är det overkill att slänga ut pengar som ovan eller räcker det med att bara trycka in kolven igen och byta bromsvätska och lufta efter konstens alla regler? Enda utgiften då blir ju bromsvätska antar jag.. och lite tålamod.

Hojjen det gäller är en 954.

Tias skrev:
Vet att det säkert finns massor med liknande trådar men hoppas att få lite råd ändå.

Gjorde rent höger ok fram idag. Hade tagit bort bromsbeläggen och gjorde rent med bräkleen lite fint, det var riktigt smutsigt. Gjorde även rent kolvarna så gott det gick och det blev faktiskt riktigt rent och det kärvade inte lika mycket längre.

Pumpade ut kolvarna lite och tryckte in lite försiktigt ett par gånger efter rengöringen. Allt gick som smort men vipps så ville en kolv inte gå in igen utan satt stenhårt! Trött som man var lite på kvällen här så tog jag i lite extra utan att tänka mig för. Plopp sa det så åkte kolven in men en annan kolv ploppade ut istället, rann ut bromsvätska naturligtvis. Helvetes jävla klantarsel jag är.

Bara för att allt är skit nu så tänkte jag göra det ändå jobbigare för mig ekonomiskt & psykiskt, så jag tänker köpa nya o-ringar o allt vad som behövs till båda oken, plocka isär och göra dem klinisk rena. (Eventuellt plocka isär huvudbromscylindern också och göra rent när man ändå håller på och byta det som måste bytas när den varit isär). Köpa nya bromsbelägg och köpa stålomspunnet. (1 slang till vardera ok). Så att allt blir nytt och fräscht!

Är det overkill att slänga ut pengar som ovan eller räcker det med att bara trycka in kolven igen och byta bromsvätska och lufta efter konstens alla regler? Enda utgiften då blir ju bromsvätska antar jag.. och lite tålamod.

Hojjen det gäller är en 954.

Lugn i bussen...ingen skada skedd alls. Att kolvarna gungar fram och åter när du trycker in den ena vs. den andra är helt normalt. Gör rent dina kolvar och tryck i dom igen insmorda i ny bromsolja, i med klossar och lufta. Klart! Sen som vinterpyssel kan du göra din "overkill". :tungan

Tias skrev:

Du får ursäkta, jag skrattade så jag nästan kiknade när jag kom till "Plopp sa det"

Om du visste hur nära jag varit att råka ut för precis samma sak... jag har rengjort ett antal gånger, och råkat ut för kolvarna kärvat till [ som en byrålåda är det, det kommer lite snett]. Jag har dock klarat mig från "Plopp sa det". Om man vickar lite försiktigt på kolven medans man trycker inåt så hamnar den i rätt läget och glider in utan våld :-)

I övrigt håller jag med Hornet600. Vill du så vintermeckar du sen, det finns det ju tid för...

Last edited:
Tack för svaren! :)
Kul att beskrivningen av mina problem kan göra någon glad iaf heh ;)

Skrotade i maj med min fina hoj, inte kört en meter i princip i sommar utan bara letat beggade delar till hojjen, det tär på ekonomin och psyket och dettasom hände tidigare ikväll kändes ju inte bättre hehe.
Nu rullar den äntligen iaf så man har iaf kunnat tagit en testrunda. Dock så fattas det prylar på den fortfarande för att den ska bli lagligt körbar.

Hursomhaver, har alltid haft ett kärvande högerok (ligger an mot skivan. När hjulet är uppe i luften så snurrar inte hjulet lätt precis, typ ett halvt varv bara. Så idag jag tänkte att jag skulle rengöra oket lite för att få kolvarna att röra på sig. Naturligtvis skiter det sig och jag är inte förvånad :)

Men jag antar att jag då slänger i ny bromsvätska och tar min s.k "overkill" i vinter då. Jag kan ju ändå inte köra lagligt med den förren jag har fått hem vissa delar ändå så.

Tack! :yoparty

Plopp var det ja :hihi
Min kolv sa mer plask då all vätska rann ner över fälg och däck :huvet
Nåja, som föregående talare sagt så behöver du förmodligen inte renovera ngt nu.
Jag tryckte in min kolv igen och bad till stora hojguden att packningarna höll, det gjorde dom :)
Jag vet hur motgångar likt dina känns, har man haft det motigt ett tag och tycker sig ha snurr på bitarna igen.
Går då ngt "sönder" igen så bryter man ihop. Men det är ju bara att ta nya tag, detta kommer inte kosta dig så mkt mer än ngr deciliter bromsvätska :tummenupp
//Tobbe

Tias skrev:
Tack för svaren! :)
Kul att beskrivningen av mina problem kan göra någon glad iaf heh ;)

Skrotade i maj med min fina hoj, inte kört en meter i princip i sommar utan bara letat beggade delar till hojjen, det tär på ekonomin och psyket och dettasom hände tidigare ikväll kändes ju inte bättre hehe.
Nu rullar den äntligen iaf så man har iaf kunnat tagit en testrunda. Dock så fattas det prylar på den fortfarande för att den ska bli lagligt körbar.

Hursomhaver, har alltid haft ett kärvande högerok (ligger an mot skivan. När hjulet är uppe i luften så snurrar inte hjulet lätt precis, typ ett halvt varv bara. Så idag jag tänkte att jag skulle rengöra oket lite för att få kolvarna att röra på sig. Naturligtvis skiter det sig och jag är inte förvånad :)

Men jag antar att jag då slänger i ny bromsvätska och tar min s.k "overkill" i vinter då. Jag kan ju ändå inte köra lagligt med den förren jag har fått hem vissa delar ändå så.

Tack! :yoparty

Kärvande bromsok betyder inte automatiskt att kolvarna i oken går trögt. Det kan bero på dina bromsslangar också. Beläggningar och liknande gör att dina slangar får...hur ska jag beskriva det...dom får Astma...det går igenom olja när du bromsar...men då du släpper bromsen så går inte oljan i retur...din dynga i slangen har blivit en backventil...oljan går bara åt ett håll och gör att din broms ligger på. Byt i första hand olja...går sen en kolv trögt att pressa in, prova att lätta på en luftningsnippel på oket...swischar kolven in lätt då så är med största sannolikhet din bromsslang kaputt. Typ... :gnissla

Last edited:
Ok, så det finns ett plaskljud också! :) Jo, men jag kör på det, ny olja och hoppas de funkar ok tills säsongen är slut om det nu hinner bli nå åka av. Ja, motgångar känns när man har lite flyt i allt skit. Tack för uppmuntringen! :banana

Ang. rengöringen av kolvarna så har jag väl förstått det så som du säger Hornet_600, att det behöver inte vara dem som skapar problemet.

Var därför jag var inne på att byta allt och rengöra osv :)
Det är som du säger, när man släpper bromsen så går inte kolvarna tillbaks utan ligger på hela tiden. Det är/var bara högra sidans kolvar på högra oket som rör sig också. Vänstra sidans kolvar på högra oket är intryckta och rör sig inte.

Det vänstra oket verkar vara helt i sin ordning iaf. Man ser att båda sidors kolvar är lika mycket uttryckta eller hur jag ska säga och ligger inte på lika mycket. Hjulet går verkligen lätt att snurra också när högra oket är borta.

Hur som helst så kommer jag byta bromsslangar (blir väl i vinter då) just för att inte få det där problemet med avflagnade skit i slangarna, backventilsuppförande osv + att man blir av med den där fördelningen som sitter på undre styrkronan som tydligen kan ställa till det också enligt många.

Tack för alla svaren allesammans, nu är det bara ge sig på det här med påfyllning och luftning, om man nu kan trycka in kolven igen utan problem dvs.
Känner på mig att det blir -> :huvet hehe

Gav mig på luftningen och påfyllning häromdagen (har aldrig gjort det tidigare). Satte bara på en slang på luftnippeln nere vid oket och började pumpa, hålla kvar bromsgreppet, öppna ventil, stänga ventil, släppa bromsgreppet. Höll väl på ett litet tag tills man fick upp trycket igen, blev ju kanske inte lika bra som förut men det blev tillräckligt med tryck i bromsen ändå.

Har suttit och läst lite trådar ang. bromsok, byte av bromsvätska, anliggande broms osv.
Någon nämnde att man kunde kolla om skivan var centrerad i oket ang. anliggande broms.

Bra idé tänkte jag, det måste jag ju kolla upp.

Naturligtvis är ju skivan ej centrerad i oket! J¤¤/&"#/&.
De är ju därför höger kolvpar (i höger ok) ligger så pass mycket ute och vänster kolvpar i höger ok inte rör sig, det har ju förfan ingenstans att ta vägen, skivan ligger ju emot vänster kolvpar.

Kan ju nämna att det sitter en ny fälg på och nya, beggade originalbromsskivor som är raka men likförbannad ligger skivan emot den vänstra sidan i höger ok.

Varför blir det så här? Är det oket det är fel på eller själva fästningen på gaffelbenet där man fäster oket? Fattas det gods i någon av sakerna? Hjälper det att köpa ett nytt begagnat ok o hoppas att det blir bättre? Kan man schimsa med vanliga brickor där man fäster oket i gaffelbenet för att få skivan centrerad? (Har nu satt dit brickor emellan och då blir skivan centrerad.)
Smart att ha brickor däremellan eller dumt pga av att de antagligen blir rätt stora påfrestningar där nere? Vill ju inte att de ska bli något brott på skruvarna under åkning så de hänger ett löst ok där helt plötsligt.

Jag blir helt tokig på detta, det är hela tiden något som förhindrar mig för att komma någonvart med motorcykelåkning för tillfället.

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    135.5 KB · Visningar: 157
  • 2.jpg
    2.jpg
    127.9 KB · Visningar: 152
  • 3.jpg
    3.jpg
    127.8 KB · Visningar: 180
  • 4.jpg
    4.jpg
    138.2 KB · Visningar: 145
  • 5.jpg
    5.jpg
    129.2 KB · Visningar: 150
Tias skrev:
Har suttit och läst lite trådar ang. bromsok, byte av bromsvätska, anliggande broms osv.
Någon nämnde att man kunde kolla om skivan var centrerad i oket ang. anliggande broms.

Bra idé tänkte jag, det måste jag ju kolla upp.

Naturligtvis är ju skivan ej centrerad i oket! J¤¤/&"#/&.
De är ju därför höger kolvpar (i höger ok) ligger så pass mycket ute och vänster kolvpar i höger ok inte rör sig, det har ju förfan ingenstans att ta vägen, skivan ligger ju emot vänster kolvpar.

Kan ju nämna att det sitter en ny fälg på och nya, beggade originalbromsskivor som är raka men likförbannad ligger skivan emot den vänstra sidan i höger ok.

Varför blir det så här? Är det oket det är fel på eller själva fästningen på gaffelbenet där man fäster oket? Fattas det gods i någon av sakerna? Hjälper det att köpa ett nytt begagnat ok o hoppas att det blir bättre? Kan man schimsa med vanliga brickor där man fäster oket i gaffelbenet för att få skivan centrerad? (Har nu satt dit brickor emellan och då blir skivan centrerad.)
Smart att ha brickor däremellan eller dumt pga av att de antagligen blir rätt stora påfrestningar där nere? Vill ju inte att de ska bli något brott på skruvarna under åkning så de hänger ett löst ok där helt plötsligt.

Jag blir helt tokig på detta, det är hela tiden något som förhindrar mig för att komma någonvart med motorcykelåkning för tillfället.

Jag har inget svar på dina frågor, själv nyfiken, men...

Jag har isr-skivor som är helflytande (skrammel). Dom sitter, fast dom är gjorde helt enligt reglerna, 1 mm (eller var det 0,5) off-center. I mitt fall kan man inte schimsa, utan man måste isåfall fräsa ur material ur oken.
Dock är inte problemet så stort, eftersom kolvarna aldrig är i botten nånstans... utan det arbetar bra ändå.

Däremot har jag fått höra - om ena sidan av kolvarna hade varit i botten - då hade problemet varit "för stort", då hade man fått gjort något åt det. Till saken hör också, att ISR-skivorna har kan flyta 0,5 (?) mm i sidled.

Bifogat

• PICT0017 copy.jpg
    PICT0017 copy.jpg
    107.6 KB · Visningar: 177
Last edited:
hur lätt ska de gå att trycka kolvarna in å ut?
mina kolvar ligger emot skivorna lite lätt, man hör lite skrapande ljud
har stålomspunnet
å bromshandtaget käns.. hmm.. "ryckigt" när man trycker in det.. går lixom i etapper, som om de e ett motstånd som släpper efter lite allteftersom.
har blit konstigt sen jag hade styrslag å vobbel modell gigantum, detdär pessarliknande tjafset i bromsvätskebehållaren hade tillomed deformerats å lagt sig i fel läge.. blev lite bättre efter att jag fixade till det dock..
kan de vara luft som kommit in i systemet? för bromsarna tar bättre och bromshandtaget blir mer följsamt efter lite hårdkörning...

Jag skulle inte oroa mig ett dugg för brickorna. Möjligen sätta lite Locktite på skruvarna.
Om det nu inte är avståndet mellan gaffelbenen som spökar.
/u

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back