Kollektivt boende

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Tänkte höra lite här vad folk har för erfarenheter kring kollektivt boende.

Jag ska flytta till GBG pga. nytt jobb och tänkte flytta ihop med två polare.

Vad har ni för erfarenheter av att bo och dela lägenhet. Vad är det vanligaste man brukar ryka ihop kring, vad måste man tänka på, fördelar, nackdelar, osv.

Sedan om nån har en 4:a på lut i Gbg får ni gärna höra av er! :tummenupp

Meissner skrev:
2387117 Vad är det vanligaste man brukar ryka ihop kring,

1. Städning
2. Dygnsrytm
3. Ekonomi
4. Musik/oljud

Kollektiv med mycket fester å brudar är skitkul... ett tag.. Sen när man ledsnat på fest onsdag, fredag och lördag är det lätt att börja störa sig på att minst en vill ha fest varje vecka även när man själv vill softa..

Vi har tre stycken inhysingar i en stor 5:a. Funkar hur bra som helst - lite som studentkorridor. Som bonus har man betydligt mer av lönen kvar varje månad när hyran har dragits.

korvgubbe skrev:
2387145 1. Städning
2. Dygnsrytm
3. Ekonomi
4. Musik/oljud

Kollektiv med mycket fester å brudar är skitkul... ett tag.. Sen när man ledsnat på fest onsdag, fredag och lördag är det lätt att börja störa sig på att minst en vill ha fest varje vecka även när man själv vill softa..
Man kan ju välja ut de personer man vill plocka in med omsorg. T.ex. 20-åringar som nyss flyttat hemifrån kanske inte är att föredra om man vill slippa vilda upptåg.

Det har varit mellan 50 och 70 personer som har hört av sig varje gång vi har annonserat ut ett rum. I den sitsen har man ganska stora valmöjligheter. Finns ingen anledning att skriva kontrakt med nån som man inte tror att man kommer trivas med.

Det samma gäller förstås om man flyttar in i någon annans kollektiv. Att bara flytta in var som helst utan eftertanke känns riskabelt.

Last edited:
mitt tips är att flytta ihop med ett par okända partybrudar. brukar alltid bo med brudar när jag jobbar utomlands bara dom är fina så. det är mycket roligare än att bo med polare som man efter ett tag stör sej på

Homo skrev:
2387718 mitt tips är att flytta ihop med ett par okända partybrudar. brukar alltid bo med brudar när jag jobbar utomlands bara dom är fina så. det är mycket roligare än att bo med polare som man efter ett tag stör sej på
Har tidigare bott 5 år i korridor och mina erfarenheter säger mig att tjejer är 10 ggr så högljudda och stökiga. Bättre att att vara både killar och tjejer i så fall så blir det inte så mycket tjafs.

Jag har bott med både polare & helt okända. Jag tror att jag föredrar okända enbart för att man inte vet nåt om dom & det tar ett tag innan man börjar störa sig. Iofs är jag rätt svårstörd överlag...

Har man problem att bo kollektivt så är man själv problemet oftast. Testa iaf, det är kul ett tag men inte i åratal.

Kan vara värt att tänka på att man inte ska göra allt tillsammans om man redan bor med varandra, man behöver komma iväg från sina lägenhetskamrater...

Hur kan man ens komma på tanken?

Bifogat

• delete hippies.jpg
    delete hippies.jpg
    32.2 KB · Visningar: 85
Meissner skrev:
Vad har ni för erfarenheter av att bo och dela lägenhet. Vad är det vanligaste man brukar ryka ihop kring, vad måste man tänka på, fördelar, nackdelar, osv.
Diskning, Städning, Matlagning.

Bode tillsammans med två tjejer i en liten trea klarade tre månader sen sa jag upp mig från jobbet och flyttade jag hem till mamma och pappa igen.

Jag bodde ihop med en tjejkompis i en etta i ett halvår innan jag köpte min lägenhet. Vi hade askul fast sen blev hon tillsammans med en kille som var hos oss hela tiden. 3 pers i en etta är liiite crowded, speciellt när varken jag eller hon egentligen ville ha honom där. Han var mer en hämdaktion mot hans kompis som hade dumpat henne. En sån där påfrestande kille som bara dök upp utan förvarning och inte fattade när det var dags att gå.

Lösningen på kollektiv diskning heter diskmaskin :tummenupp

Har du en bra hyresvärd så installerar denne en sådan till en löpande kostnad av 100 kronor/mån. Att diska för hand funkar inte om man är många. Efter 5 år i korridor och ytterligare ett par år i olika kollektiv så anser jag mig vara ganska säker på den saken.

har delat lägenhet med en tjej kompis första månadena jag bodde här nere och innan jag fick min etta....kan ge ett het tips om något som tydligen inte är uppskattat :D
Damsug INTE 0700 på morgonen dagen efter ett blöt krogbesök :rolleyes: :hoppskrat
Jag kan säga att damsuga en vän som ligger bakis och trött är tydligen heller inte nån hitt :kryckor

flugan skrev:
2389656 Fy fan för o bo tillsammans me den man gökar me

Ja de funkar knappt de heller, jag slängde ut min ex sambo :D

Fick ta smällen me fet hyra så jag lät henne komma tillbaka en vecka men sen sket ja i de o slängde ut henne för gott o fick surt betala hyran :D

rofl.gif

Tackar för svaren.

Det blir en hel del o tänka på. Vi har ändå inga planer att bo allt för lång tid tillsammans, att man börjar störa sig på folk förr eller senare vet jag...

Svårast är nog snarare att hitta en ledig fyra i gbg.

Det är inte nödvändigt att behöva "störa sig" på nån ifall man flyttar ihop med någorlunda vettiga personer.

supergirl skrev:
2389396Vi hade askul fast sen blev hon tillsammans med en kille som var hos oss hela tiden. 3 pers i en etta är liiite crowded, speciellt när varken jag eller hon egentligen ville ha honom där. Han var mer en hämdaktion mot hans kompis som hade dumpat henne. En sån där påfrestande kille som bara dök upp utan förvarning och inte fattade när det var dags att gå.

Tjejjer! Så underbara & oskuldsfulla :rofl :3freak Varför försöker religionerna skrämma folk med djävulen när de har nåt ondare & mer skrämmande framför näsan?

De jag ska flytta ihop med har jag känt sedan jag var väldigt liten... Så man vet var man har dem och vi har väl ungefär samma tankar vad det gäller hur ofta det ska städas, diskas, osv.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg