Kollektivavtal!.... I Norge! haha..

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Löner i Norge? Någon med erfarenhet?

Någon Norrbagge här inne som kan hjälpa mig med lite detektivarbete.

Jag ska till Norge i sommar och jobba med min flickvän i två månader. Men under lön så hänvisar dem till gällande norska kollektivavtal.

Vi ska jobba som assistenter uppe i Vestnes utanför Trondheim, kan man väl nästan säga.

Min bror skulle upp för tre år sen och då fick de besked på 121 norska kronor i timmen, men allt jag hittar nu på internet http://www.ys.no/kunder/ys/cms.nsf/$all/A1B2DD0A910A8390C125750C0045EF87?open&qm=wcm_2,3,7,0

Där är lönen på 114.72 kr, känns lite konstigt att kollektivavtalen har backat med 6 kronor sen 2008?

Någon som kan hjälpa mig att reda ut detta? :rolleyes:

Va det beträffar OB så har man ju ett OB när man jobbar kväll, men sen så tyckte jag farsan sa att man har dubbel OB om man jobbar Helg+Kväll? Låter konstigt men kan det stämma?
:yoparty

Last edited:
Ett gäng bekanta har jobbat i Norge, de hade dubbel lön på kvällar/helger. De satsade på mycket övertid..

Låter som dåligt betalt, men om kollektivavtalen säger det så stämmer det nog.

Övertidsbetalningen kan skilja lite. 50% är standardpåslag direkt efter ordinarie arbetstid. Bemanningsföretag brukar ha 100% extra efter 3 till 4 timmars övertid. På lördagar brukar det vara 100% efter klockan 12:00, 50% innan. På söndagar 100% hela dygnet.

Är det bemanningsföretag ni ska jobba för?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år